۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۳۷
کد خبرنگار: 1031
کد خبر: 85092272
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آشناکردن دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی، لازمه جامعه‌ای سالم
عکس تزئینی است

اصفهان - ایرنا - اتخاذ روش‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با توجه به تغییر ماهیت، نوع و شدت آن در سال‌های اخیر در بین دانش آموزان به عنوان یک نیاز برای داشتن جامعه‌ای سالم بسیار ضروری است.

به گزارش ایرنا، عوامل خانوادگی نظیر فرایند ناقص جامعه‌پذیری در خانواده، کنترل ضعیف فرزندان، روابط سرد عاطفی بین اعضای خانواده، گسیختگی خانوادگی، شکاف نسلی بین فرزندان و والدین، سطح درآمدی پایین خانواده، کاهش تعلق خاطر به مدرسه، بی‌اعتقادی به هنجارهای رسمی مدرسه، مشارکت نکردن در فعالیت‌های مدرسه و گروه هم‌سالان و مواردی از این قبیل از جمله عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی در دانش آموزان به عنوان قشر نوجوان جامعه شناخته شده است.

با توجه به اینکه آموزش رکن اصلی رشد و تعالی فرد و جامعه است، ناآگاهی و سردرگمی دانش آموزان برای مقابله با آسیب های اجتماعی باعث افزایش آسیب های اجتماعی در بین آنها می شود.

از سویی برخی آسیب ها در بین دانش آموزان مخفی است و والدین و حتی مربیان مدارس برای برخورد و حل آنها راهکاری مدنظر ندارند که در این راستا باید از ظرفیت مجموعه های مردم نهاد و دغدغه من استفاده شود.

همچنین نقش اُرگان‌های مختلف از جمله دادگستری، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های آشنا با مسائل حقوقی و قضایی در آشنا ساختن دانش‌آموزان به انواع آسیب‌های اجتماعی و شیوه کشانده شدن آنها به سمت این آسیب‌ها بسیار مهم و تاثیرگذار است.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دغدغه و اولویت دستگاه تعلیم و تربیت

یک کارشناس امور تربیتی در این رابطه به ایرنا گفت که برنامه‌ریزی مسائل تربیتی و فکری دانش آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم و اولویت‌های دستگاه تعلیم و تربیت مطرح است.

مریم ژاله در گفت و گو با ایرنا افزود: شبکه سازی ظرفیت‌های مشاوره‌ای، درمانی و مددکاری اجتماعی در آموزش و پرورش، کیفیت بخشی به خدمات با بهره گیری از متخصصان آموزش دیده، جامعیت بخشی به خدمات درمان و حمایت‌های اجتماعی مورد نیاز دانش آموزان از طریق رویکرد ائتلافی ونظام‌مند در آموزش و پرورش دنبال می شود.

وی یکی از ضرورت‌های مهم در جامعه را آگاهی‌بخشی دانش‌آموزان نسبت به آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد دانست و گفت: آموزش و پرورش به عنوان عامل مهم و اساسی در کاهش کنترل آسیب های اجتماعی در مدارس عمل می‌کند و مهارت های لازم از جمله مهارت زندگی را به والدین و دانش آموزان آموزش می‌دهد.

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی افزود: بر این اساس آموزش مهارت های زندگی بر ویژگی های شخصیتی افراد به ویژه در سن نوجوانی و جوانی که شخصیت در حال شکل‌گیری است تاثیر گذاشته و نقش موثری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد.
وی با اشاره به مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس گفت: این در حالیست که برنامه ریزی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس از سال ۹۴ و پس از تاکید رهبر معظم انقلاب آغاز شده است.
ژاله افزود: طرح‌ها و برنامه‌های این دستگاه به ۲ دسته درون سازمانی و مختص آموزش و پرورش و برون سازمانی و براساس انعقاد تفاهم نامه‌هایی با دستگاه های مختلف از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط تقسیم می‌شود.

امنیت دانش آموزان در گرو آموزش نحوه مقابله با آسیب اجتماعی

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: باید به دانش‌آموز بیاموزیم که چگونه با آسیبی که برایش اتفاق افتاده برخورد کند و از آن آسیب رهایی یابد.

محمدرضا ابراهیمی افزود: در این صورت علاوه بر اینکه دانش آموز و خانواده او در شرایط امن‌تری قرار می گیرند، ورودی پرونده‌ها به مراکز قضایی کاهش خواهد یافت.

آشناکردن دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی، لازمه جامعه‌ای سالم

وی اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دانش‌آموزان ما ناتوانی در نه گفتن است و ما نباید اجازه دهیم که دشمن از این مورد به عنوان یک ابزار استفاده کند.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با بیان اینکه سلامت جامعه یکی از نتایج آموزش قانون به دانش‌آموزان است گفت: عملکرد معلمان، محتوای درسی و نوع ارائه این محتوا می‌تواند قانون را به دانش‌آموز یاد دهد.

اجرای طرح «قاضی در مدرسه» در اصفهان

وی با اشاره به اجرای طرح "قاضی در مدرسه" گفت: این طرح با همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و با همت وزارت آموزش و پرورش و به منظور آشنایی دانش‌آموزان با موضوعات حقوقی و پیشگیری از جرایم با فراهم کردن محتوای مناسب اجرا می‌شود.

ابراهیمی افزود: آگاه‌سازی دانش‌آموزان از خطرهای بزهکاری اجتماعی و آموزش حقوقی با توجه به مقتضیات سنی و حساسیت‌های دوران بلوغ و بحران هویت در این برهه سنی و خطراتی همچون آشنایی با افراد نااهل در این آموزش‌ها مدنظر است.

وی ادامه داد: دانش‌آموز بچه نیست و نباید به او به چشم کسی نگاه کرد که هرچه گفتیم می‌پذیرد و این به ویژه در میان دانش‌آموزان گروه هدف طرح قاضی در مدرسه چشم‌گیرتر است زیرا به لحاظ دینی در سنی هستند که باید آن‌ها را مشاور دانست و از آن‌ها کمک فکری گرفت.

آشناکردن دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی، لازمه جامعه‌ای سالم

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و رسالت‌های آموزش و پرورش، فرهنگ‌سازی‌ است که اگر آموزش و پرورش معانی فرهنگی و قوانین را در جامعه به شیوه‌های مختلف و از پایه به دانش‌آموزان آموزش دهد در جامعه قانون‌مداری حاکم خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان، سلامت جامعه را یکی از نتایج آموزش قانون به دانش‌آموزان دانست و گفت: عملکرد معلمان، محتوای درسی و نوع ارائه این محتوا می‌تواند قانون را به دانش‌آموز یاد دهد.

وی، همراهی و همکاری نهادهای مسوول در جامعه را از جمله مهم‌ترین راهکارها برای آموزش قانون به دانش‌آموزان دانست و افزود: بسیاری از طرح‌های خوب ابتدا از مدارس شروع شده‌ است که از جمله آن می‌توان به طرح بستن کمربند ایمنی اشاره کرد و گفت: این موفقیت به دلیل همراهی مدرسه، صدا و سیما، پلیس و بسیاری از نهادهای دیگر با یکدیگر بود.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با یادآور شدن لزوم انعکاس موضوع آموزش قانون در کتاب‌های درسی گفت: این موضوع باید در جلسات آموزش خانواده نیز مطرح شود و ترتیبی اتخاد شود تا دانش‌آموزان بتوانند خودشان در رفع و رجوع اختلافات پیش‌آمده مدرسه دخیل باشند.

تاکید رئیس دادگستری اصفهان بر آشنایی دانش آموزان با آسیب‌های اجتماعی

رئیس کل دادگستری استان اصفهان، یکی از راهکارهای آشنایی دانش آموزان مدارس استان با مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی و قوانین و مقررات مرتبط با آن را اجرای طرح زنگ قانون و حضور قضات در مدارس عنوان کرد و گفت: در این طرح قضات با حضور در کلاس هایی که به همین منظور آماده می‌شود، دانش آموزان را با مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی و قوانین و مقررات مرتبط با آن آشنا می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری با اشاره به اینکه این طرح به ابتکار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و با موافقت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برای اولین بار با عنوان «زنگ قانون» در کشور در استان اجرایی خواهد شد، گفت: نیاز به اجرای طرح هایی از این دست بسیار ضروری است و متأسفانه ما در این حوزه کوتاهی هایی داشته ایم و می توانیم در ارتباط با تربیت صحیح و درست فرزندانمان و آینده سازان این کشور بهتر برنامه ریزی و عمل کنیم.

وی ادامه داد: این که ما دارای مهمترین و مترقی ترین نظام تربیتی باشیم و در عین حال شاهد وجود گسل‌های اخلاقی و اجتماعی و روانی در جامعه باشیم، نشان می دهد نتوانسته ایم مدارس خود را آن گونه که باید مدیریت کنیم.

رییس کل دادگستری استان اصفهان خاطرنشان ساخت: ساعت‌ها فعالیت و کار کارشناسی نیاز است تا فرایند این اقدام مشخص شود و بدانیم در حوزه اقدام و عمل چه باید بکنیم.

آشناکردن دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی، لازمه جامعه‌ای سالم

وی اظهار داشت: هیچ مکتبی پیدا نمی‌شود که در حد اسلام به سرنوشت انسان توجه داشته باشد؛ زیرا بناست این موجود در آینده فقیهی عالیقدر، پزشکی متبحر، کارگزاری خدوم، سرداری بزرگ و ده ها و صدها الگو و اسطوره دیگری بشود که منشاء برکات و آثار در جامعه است.

حجت الاسلام جعفری ادامه داد: اسلام تأکید دارد کودک و طفل در سنین طفولیت و کودکی تکریم شده و حرمت او مثل سایرین حفظ شود و اگر می‌بینید در جامعه افرادی این حرمت را نگاه نداشتند و دچار لغزش‌ها و انحرافات و آسیب‌هایی شدند، علت تامه این آسیب تنها خود فرد نبوده و خانواده و اجتماعی که کودک در آن زندگی می کند خواه ناخواه تأثیر خود را در شخصیت و سبک زندگی او در کنار عوامل محیط و تلقین اثرگذار بوده است.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی به اقیانوس بیکران کرامت های انسانی و فضایل اخلاقی متصل است، اما دشمنان به ما تلقین می‌کنند که ما عقب افتاده هستیم و آموزه‌های اسلامی منسوخ شده و در جهان کنونی باید از نظام آموزشی مدرن و اسنادی مثل سند ۲۰۳۰ استفاده کرد که بسیار حرف بی اساس و سخیفی است.

این مقام قضایی تصریح کرد: بنابراین باید همه تلاش و همت ما مصروف برنامه ریزی و کار پایه ای و شروع کار تربیتی در پایه های ابتدایی و پیش دبستانی بر اساس مبانی غنی و مترقی اسلام باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha