تناقض عملکرد برخی مدارس غیرانتفاعی سمنان، قبل و بعد از دریافت شهریه

سمنان - ایرنا - یکی از چالش‌های کنونی دامنگیرِ برخی خانواده‌ها در استان سمنان کم‌توجهی و تناقض رفتاری مدارس و مراکز پیش‌دبستانی غیرانتفاعی پس از تسویه شهریه است؛ مساله‌ای که رصد و پیگیری آن از سوی دستگاه‌های مرتبط به ویژه آموزش و پرورش مورد انتظار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شماری از والدین دانش‌آموزان و نوآموزان در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در سمنان، اعلام کردند برخی مدارس غیرانتفاعی به ویژه در دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی تا زمانی که شهریه آنها به طور کامل پرداخت نشده در آموزش نوآموزان اهتمام ویژه دارند و واقعا زحمت می‌کشند، اما به محض اینکه شهریه کامل پرداخت و تسویه حساب شد، دیگر حضور نوآموز همچون روزهای قبل مورد توجه نیست.

پس از پرداخت شهریه از سوی خانواده ها، حتی از کیفیت آموزش‌ها در پیش‌دبستانی‌ها کاسته می‌شود؛ گویی همزمان با تسویه حساب شهریه تا پایان فصل پاییز یا نهایت اوایل زمستان، دوره تحصیلی نیز به پایان نزدیک می‌شود و دیگر اولیای مدرسه‌های غیردولتی اهتمامی بر آموزش ندارند و انتظار می‌رود مسوولان مرتبط با بازرسی دوره‌ای و موثر با کم‌کاری این مدارس پولی برخورد کنند.

والدین اذعان داشتند نوآموزشان در دوره پیش دبستانی در ابتدای سال تحصیلی به صورت کلاس های جداگانه پسران و دختران آموزش‌ها را فرامی‌گرفتند، اما اکنون کلاس‌ها مختلط است. به گفته فرزندانشان، معلم به آنان گفته «اگر ما تمام ساعت سر کلاس باشیم خسته می‌شویم» و به همین خاطر هر کدام یک زنگ در کلاس مختلط حاضر می‌شوند و آموزش‌ها را ارایه می‌کنند.

والدین نوآموزان همچنین با ابراز گلایه از نحوه تعیین و دریافت شهریه در ابتدای سال تحصیلی، گفتند که با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ هنوز شهریه اعلام نشده بود و هر مرکز پیش‌دبستانی یک مبلغ را به عنوان هزینه‌ شهریه اعلام و از والدین دریافت می‌کرد، آنها همچنین از نحوه آموزش و کیفیت آموزشی پس از تسویه شهریه در پیش‌دبستانی‌ها گلایه کردند و با تاکید، رساندن صدایشان به گوش مسوولان را خواستار شدند.

اهمیت مقطع پیش‌دبستانی

باید توجه داشت، مقطع پیش دبستانی اهمیتی دوچندان نسبت به مقاطع بالاتر تحصیلی دارد، چرا که دریچه ورود کودک به نظام تعلیم و تربیت است و اگر در این مرحله برای فرزندانمان خاطره خوش بسازیم و فرآیند آموزشی صحیح و درستی حاکم باشد، کودک با اشتیاق بیشتری به تحصیل راغب می شود و مساله تحصیل را به رسمیت می شناسد.

نباید فراموش کرد که کودک در هر عدد سنی و شرایطی، دارای قدرت تحلیل است و رفتارهای متناقض و کم‌توجهی و گاه کم‌لطفی را متوجه می شود و این مساله ممکن است لطمه جدی به تربیت کودک وارد کند؛ هر چند خانواده ها در این مساله تلاش کنند، نقش و جایگاه مراکز مجری مقاطع تحصیلی به ویژه دوره پیش‌دبستانی بیشتر در نگاه و دیدگاه کودک نسبت به مدرسه، معلم، آموزش و تحصیل اثرگذار است.

تناقض عملکرد برخی مدارس غیرانتفاعی سمنان، قبل و بعد از دریافت شهریه

صحت گلایه والدین در بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا

گلایه و مطالبات والدین و خانواده‌ها در این زمینه نزد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان محفوظ است. ولی آنچه تاکنون بیان شد در بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا سمنان صحیح بود و مواردی نظیر تغییر رفتار و کم‌کاری برخی مراکز پیش‌دبستانی غیرانتفاعی این شهر قبل و بعد از دریافت شهریه از خانواده ها مشهود است که باید به صورت جدی از سوی آموزش و پرورش مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد.

انجام تکلیف قانونی مراکزی مانند پیش دبستانی که مراکزی آموزشی محسوب می شوند و در روند تعلیم و تربیت آینده‌سازان جامعه نقشی موثر دارند، نباید این چنین دستاویز مساله ای به نام «شهریه» باشد. شهریه میزان مبلغی است که به طور طبیعی باید از سوی خانواده ها پرداخت شود و خانواده ها نیز در این زمینه احساس تکلیف می کنند، ولی رفتارهای متناقض و گاه پاسخگویی نامناسب و غیرمسوولانه برخی مدیران و مسوولان در بعضی مراکز پیش‌دبستانی غیرانتفاعی سمنان در این زمینه با تعدادی از والدین برازنده نظام تعلیم و تربیت استان سمنان نیست.

کوتاهی آموزش و پرورش در انجام وظیفه قانونی خود

نکته مورد توجه دیگری که از سوی برخی والدین مطرح شد این است که مراکز پیش دبستانی غیرانتفاعی سمنان در ابتدای سال تحصیلی اعلام کردند که شهریه از سوی آموزش و پرورش استان سمنان اعلام نشده است و هر مرکز مبلغی را با عنوان «علی‌الحساب» از والدین دریافت می‌کرد و تاکید می‌شد که مبلغ کامل باید در آینده از سوی خانواده ها پرداخت شود.

این نقد اکنون وارد است که چرا برخلاف بسیاری از استانهای کشور، میزان شهریه مراکز پیش‌دبستانی غیرانتفاعی از سوی آموزش و پرورش در ابتدای سال تحصیلی اعلام نشده بود و به زمان دیگر موکول شده بود که خودِ این مساله نیز عاملی برای امکان برخی سوءاستفاده‌ها را فراهم می کند.

امید می رود برای سال تحصیلی پیش رو، آموزش و پرورش استان سمنان تمهید و همت لازم را در این مساله داشته باشد و ضمن نظارت کارآمد و موثر، با تعیین شهریه متناسب با شرایط شهر و امکانات مراکز، امکان هر گونه کم‌کاری و فرار مراکز پیش‌دبستانی غیرانتفاعی از انجام وظایف قانونی را فراهم نماید.

تناقض عملکرد برخی مدارس غیرانتفاعی سمنان، قبل و بعد از دریافت شهریه

نظارت، شرط همیشگی صحت و سلامت امور به ویژه در حوزه تحصیل

با توجه به اینکه شرکت در دوره پیش‌دبستانی نقشی مهم در تعلیم و تربیت کودکان در ورود به مدرسه دارد و موجب تقویت مهارت‌های شخصی و اجتماعی فرد می‌شود، انتظار می‌رود مسوولان بیش از پیش در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب با نظارت موثر تلاش کنند و نظارت ویژه داشته باشند تا کودکان آموزش‌ها در دوره پیش‌دبستانی را در حد انتظار و استاندارد فرابگیرند.

طبق بررسی‌ها، پیرو فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت توجه بیش از پیش به تعلیم و تربیت کودکان، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی زیرنظر آموزش و پرورش قرار گرفت و پیش از این، بهزیستی متولی این مراکز بود.

بر پایه نشست‌ها و برنامه‌ریزی کارشناسی برای مورد توجه قرار دادن کودکان، تصمیم بر این شد وزارت آموزش و پرورش متولی مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک سازمان تعلیم و تربیت کودک باشد.

بر پایه گزارش‌ها، امسال هشت‌هزار و ۵۰۰ نوآموز در استان سمنان مشمول دوره پیش‌دبستانی هستند و سال گذشته با وجود شیوع کرونا، پوشش پیش‌دبستانی در استان سمنان ۶۵درصد بود و امسال پوشش ۸۰ درصدی پیش‌بینی می‌شود.

۱۳۱ هزار دانش‌آموز در ۸۰۰ مدرسه دایر استان سمنان تحصیل می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha