۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۵۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85092346
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

افت ۴۰ درصدی گندم دیم در خراسان شمالی پیش بینی شد

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۵۰
کد خبر: 85092346
 افت ۴۰ درصدی گندم دیم در خراسان شمالی پیش بینی شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود که خشکسالی و کاهش منابع آبی موجب افت ۴۰ درصدی گندم در اراضی دیم این استان شود.

وحید صباغ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حدود ۱۴۰ هزار هکتار از کشتزارهای استان در سال زراعی جاری(از ابتدای مهرماه ۱۴۰۰) تاکنون به زیر کشت گندم رفت که از این سطح ۹۴ هزار هکتار مربوط به مزارع دیم است.

وی تصریح کرد: کارشناسان میزان تاثیر خشکسالی را در ۳۵ تا ۴۰ هزار هکتار از این اراضی دیم بیش از کشتزارها برآورد کرده اند که به طبع آن امسال با ۴۰ درصد از افت برداشت مواجهه هستیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بیشترین خسارت از ناحیه خشکسالی مربوط به مزارع دیم شهرستان های مانه و سملقان، گرمه و جاجرم است.

وی افزود: میزان تولید گندم از سطح اراضی استان نیز به بارش های آینده بستگی دارد که با این شرایط پیش بینی می کنیم تا حدود ۱۵۰ هزار تن گندم برداشت شود اما اگر در ادامه بارندگی نداشته باشیم تولید گندم از این میزان نیز کمتر خواهد شد.

صباغ خاطرنشان کرد: کشاورزانی که اصول علمی زراعی را بیشتر رعایت کرده اند از ناحیه خشکسالی کمتر خسارت دیده اند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزانی که تاریخ دقیق کشت، استفاده از بذور مناسب و اصلاح شده مقاوم به خشکی، استفاده به موقع از کود های شیمیایی و تغذیه درست و مبارزه با آفات و علف های هرز داشته اند و همچنین تناوب کشت را رعایت کرده اند عملکرد بهتری دارند.

سال زراعی گذشته ۱۰۸ هزار تن گندم از سطح کشتزارهای این استان تولید شد که نسبت به سال قبل تر از آن ۶ برابر افزایش یافت.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha