زالی: اجرای برنامه پزشک خانواده نیازمند فرهنگ‌سازی است

تهران - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اجرای طرح پزشک خانواده نیازمند فرهنگ‌سازی، اغنای عمومی، هماهنگی بین‌بخشی و پرهیز از هرگونه شتابزدگی است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، علیرضا زالی در مراسم گرامیداشت روز جهانی بهداشت اظهار داشت: این گونه فعالیت‌ها در حوزه بهداشت و درمان، به هر میزان فنی‌تر و علمی‌تر انجام شود اثربخشی بیشتری برای ارائه بهتر خدمات به مردم خواهد داشت.

وی به ابر چالش‌های بهداشتی موجود در جهان و لزوم بازنگری در حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: تغییرات دموگرافیک جامعه یک ابرچالش به شمار می‌رود و سرعت این تغییرات در ایران کمتر از یک دهه است و فرصت کمی برای انجام تمهیدات لازم در این زمینه داریم.

زالی با اشاره به تاثیرات سالمندی و فشار ناشی از مشکلات و بیماری‌های آن بر نظام سلامت به بیان نمونه‌هایی در این باره از جمله استئوپورز در زنان، مشکلات جسمی و روانی پرداخت و افزود: گرم شدن زمین یک ابرچالش جهانی است که در منطقه مدیترانه شرقی بسیار پرشتاب‌تر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: الگوی بیماری با تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا تغییر می‌کند و مشکلات بهداشتی برای افراد مانند اختلال خواب، افسردگی، اضطراب و دیگر بیماری‌ها را ایجاد می‌کند و ارتباط تغییرات اقلیمی با بیماری‌ها بر روی سلامت بسیار وسیع است.

زالی هوای آلوده را ابرچالش دیگری برشمرد که حاصل رفتارهای آسیب‌رسان انسان به محیط زیست و جنگل‌ها و در نتیجه تغییر اکولوژی است و ادامه داد: رفتار انسان‌ها با محیط زیست مهربانانه نیست به عمق جنگل‌ها نفوذ کرده و اکولوژی طبیعی را نابود می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha