۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۴۹
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85092762
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 سازمان ملل خواستار پایبندی طرفین درگیری در سودان به آتش‌بس شد  

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل متحد با بیان اینکه اختلافات در سودان در میدان جنگ حل نخواهد شد، از طرفین درگیری در این کشور خواست به اتش بس پایبند باشند.

به گزارش ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: دبیرکل سازمان ملل تاکید دارد که اختلافات در سودان در میدان جنگ حل نخواهد شد. او مجدداً از طرف‌های درگیر، نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع می‌خواهد که درگیری ها را متوقف کنند.

وی اضافه کرد که سازمان ملل ازهمه اعضا و سازمان‌های منطقه‌ای با نفوذ می‌خواهد که طرف های سودانی را برای کاهش تنش ها و بازگشت فوری به میز مذاکره تحت فشار قرار دهند.

سخنگوی سازمان ملل با اشاره به نیازهای مردم سودان تاکید کرد که این نهادها باید برآورده شود و سازمان ملل به حمایت از مردم سودان ادامه خواهد داد و نماینده این سازمان در این کشور حضور دارد.

دوجاریک تاکید کرد: احترام گذاشتن طرفین درگیری در سودان به آتش بس بسیار اهمیت دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی چهارم اردیبهشت ماه (۲۴ آوریل)  به نقل از آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که توافق آتش بس پس از ۴۸ ساعت (دو روز ) مذاکرات فشرده حاصل شده و از بامداد سه شنبه ۵ اردیبهشت ماه (۲۵ آوریل) آغاز خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته ( سه روزه) موافقت کرده اند.این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان مشغول خارج کردن دیپلماتها و شهروندان خود از سودان هستند.

با وجود برقراری آتش بس ۷۲ ساعته در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین درگیری، نبردها در خارطوم پایتخت این کشور و مناطق اطراف آن ادامه دارد. درگیری‌های شدید میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در دو منطقه «الکدرو» و «الحلفایة» در شهر «الخرطوم بحری» در شمال پایتخت سودان وجود دارد.

نیروهای ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» یکدیگر را به نقض آتش بس سه روزه اعلام شده متهم کردند. نیروهای پشتیبانی سریع سودان، ارتش این کشور را به بمباران مواضع وابسته به آنها در کاخ ریاست جمهوری واقع در خارطوم متهم کردند.

از سوی دیگر، ارتش سودان اعلام کرد که از ساعات آغازین امروز شاهد نقض آتش بس گسترده از سوی شبه نظامیان سرکش بودیم و حق ما در تعامل با نقض آتش بس محفوظ است.

پیش از این نیز، ۳۰ فروردین ماه آتش‌بس میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان از ساعت ۱۸ آن روز به مناسبت عید سعید فطر تمدید شده بود، اما پس از آن بار دیگر دو طرف درگیر در سودان با یکدیگر درگیر شدند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی، چهارم اردیبهشت ماه (۲۴ آوریل) بار دیگر از طرفین درگیری ها در سودان خواست، فوری درگیری ها را متوقف کنند و اعلام کرد سازمان ملل به هماهنگی نزدیک با شرکا برای کاهش تنش ها و برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه خواهد داد.

سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرد که تاکنون بیش از ۴۵۹ نفر در درگیری های سودان کشته شدند، البته عددی واقعی کشته شدگان بسیار بیشتر است.

این سازمان اعلام کرد که پس از تسلط یکی از طرف های درگیری بر یکی از آزمایشگاه ها، خطر بیولوژیک بزرگ، این کشور را تهدید خواهد کرد. این آزمایشگاه حاوی نمونه های آزمایشگاهی است که باعث بیماری سرخک، وبا و فلج اطفال می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha