سلاجقه: ایران میزبان اجلاس بین‌المللی گرد و غبار می‌شود

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار به میزبانی ایران در سال جاری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست امسال حداقل ۵ نشست بین‌المللی برگزار خواهد کرد که یکی از آنها اجلاس بین‌المللی گرد و غبار است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در دوازدهمین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار با اشاره به اینکه یکی از مصوبات اجلاس منطقه ای وزرای محیط زیست که تابستان سال گذشته در ایران برگزار شد، راه اندازی سازمان منطقه ای گرد و غبار بود تاکید کرد: باید تا پیش از سالروز برگزاری این اجلاس نسبت به راه اندازی این سازمان اقدام کنیم.

معاون رییس جمهوری به اهمیت برگزاری اجلاس بین المللی گرد و غبار به میزبانی کشورمان تاکید کرد و گفت: دیپلماسی محیط زیست پیش قراول اصلی برای دیپلماسی سیاسی کشور است بنابراین دستاورد اجلاس گرد و غبار برای ما حایز اهمیت است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم حضور روسای دستگاه های عضو ستاد و یا معاونان آنها در جلسات ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار، اظهار داشت: تاکنون ۱۱ جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار در دولت سیزدهم برگزار شده است و می بایست خروجی این جلسات ارزیابی و به آگاهی عموم برسد.

سلاجقه افزود: البته تا پایان خردادماه امسال تمام دستورالعمل ها و شیوه نامه های قانونی توسط دستگاه های مسوول و ستاد ابلاغ خواهد شد و در قالب یک برنامه زمان بندی، عملکرد دستگاه های عضو ستاد ارزیابی و اطلاع رسانی می شود.

به گفته وی، حضور همه دستگاه های عضو در جلسات ستاد الزامی است چرا که تصمیماتی که در این جلسات گرفته می شود با سلامت مردم و امنیت روانی - غذایی و حیاتی جامعه در ارتباط است.

معاون رییس جمهوری در ادامه با قدردانی از اقدام سازمان هواشناسی در راه اندازی سامانه هشدار و پیش آگاهی وقوع گرد و غبار، بر لزوم تکمیل و ارتقای این سامانه تاکید کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اعلام مسوولان سازمان هواشناسی مبنی بر نیاز ۱۲۵ میلیارد تومانی برای توسعه و ارتقای این سامانه، اجرای سریع این سامانه را پیش درآمد اساسی و ضروری عملیات تثبیت و اجرا دانست و خواستار پیگیری به منظور تامین اعتبار آن در اسرع وقت شد.

سلاجقه، همکاری با کشورهای همسایه برای دریافت داده های هواشناسی آنها به منظور ارتقای سامانه هشدار و پیش آگاهی وقوع گرد و غبار را ضروری دانست و گفت: با توجه به ضعف هایی که برخی از این کشورها در جمع آوری و تحلیل این داده ها دارند، تعیین مناطق استقرار ایستگاه های پایش و یا مناطقی از این کشورها که خلاء آماری دارند توسط سازمان هواشناسی و محیط زیست ضروری است و تبادل کارشناس با این کشورها نیز می تواند راهگشا باشد.

سلاجقه تصریح کرد: در نشست آتی ستاد، عملکرد دستگاه های مسوول در ستاد گرد و غبار بر اساس وظایف قانونی و تکالیف تعیین شده، به اطلاع مردم رسانده و چنانچه قصوری وجود داشته باشد حتما از مبادی ذیربط در دولت پیگیری خواهد شد.

در این جلسه که با ۳ دستور کار ارایه گزارش اقدامات انجام شده در خصوص دستور کار، نتایج و سطح مشارکت اعضا در جلسات ستاد ملی در سال ۱۴۰۱ و تشریح روند برگزاری اجلاس بین المللی گرد و غبار با محوریت مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست و ارایه اقدامات انجام شده توسط سازمان هواشناسی کشور در خصوص ماده ۵ آیین نامه گرد و غبار برگزار شد، نمایندگان دستگاه های عضو ستاد نظرات و پیشنهادات خود را درباره دستور کار جلسه بیان کردند.

به گزارش ایرنا بر اساس ماده ۵ آیین نامه گرد و غبار، وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی کشور) موظف است سامانه هشدار و پیش آگاهی وقوع پدیده گرد و غبار را با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مدت یک سال از تاریخ ابلاغ این آیین نامه راه اندازی کند و داده ها و اطلاعات تولیدی آن را در اختیار دستگاه های عضو و دبیرخانه ستاد ملی قرار دهد و گزارش وضعیت پیشرفت اقدامات مربوط را هر ۶ ماه یکبار به دبیرخانه ارسال کند. دستگاه های عضو ستاد ملی موظفند در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، امکان دسترسی برخط به داده ها و اطلاعات مرتبط را برای سازمان هواشناسی کشور فراهم کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha