۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۰۶
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85092918
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس حزب پاکستانی: بهبود روابط ایران و عربستان را باید به فال نیک گرفت

اسلام‌آباد- ایرنا- رئیس حزب 'پختونخوا ملی عوامی' در بلوچستان پاکستان گفت: احیای روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان را باید به فال نیک گرفت چرا که این تحول تاثیرات مثبت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر منطقه خواهد داشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، «محمود خان اچک زی» طی سخنرانی در اجتماع هواداران حزب خود در شهر «پیشین» واقع در ایالت بلوچستان از آغاز روابط رسمی ایران و عربستان استقبال و گفت که باید این تحول را به فال نیک گرفت.

این نماینده مجلس پاکستان و عضو دولت ائتلافی این کشور افزود که بهبودی روابط این دو رقیب منطقه‌ای تاثیرات مثبت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی برای کل منطقه از جمله جهان اسلام و خاورمیانه خواهد داشت.

وی با اشاره به تنش در روابط پاکستان با هند و افغانستان، گفت: اسلام‌آباد باید از شیوه حل اختلافات در منطقه و ازسرگیری روابط ایران و عربستان الگو بگیرد و در مسیر احیای روابط با همسایگان قدم بردارد.

محمود خان اظهار داشت که بهبود تعاملات تهران و ریاض نوید صلح برای منطقه دارد و به غلبه بر چالش‌های ناشی از فرقه گرایی کمک می‌کند.

تهران و ریاض که از سال ۲۰۱۶ روابط دیپلماتیک‌ میان دو کشور به حال تعلیق در آمده بود، در ماه گذشته با میانجیگری چین توافق کردند که روابط دوجانبه را مجددا آغاز کنند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه ۱۴۰۱ آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha