قشم قلب فرهنگی و پنجره ورود ایران به بازارهای اقتصادی خلیج فارس است

قشم - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: جزیره قشم قلب فرهنگی و پنجره ورود ایران به بازارهای اقتصادی و سرمایه‌ گذاری در منطقه خلیج فارس و دروازه گفتگوهای فرهنگی است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، این مطلب را عادل پیغامی در همایش مشترک مدیران وزارت امور خارجه و سازمان منطقه آزاد قشم که در سالن رشد این جزیره در حال برگزاری است عنوان و اظهار داشت: جزیره قشم با مساحت حدود هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع دارای ویژگی های منحصر به فرد اقتصادی و طبیعی است.

وی ادامه داد: یکی از تفاوت های منطقه آزاد قشم با سایر مناطق آزاد این است که مساحت ۳۰۰ کیلومتری منطقه آزاد و هزار و ۲۰۰ کیلومتری منطقه ویژه اقتصادی توسط سازمان منطقه آزاد قشم مدیریت می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: جزیره قشم با داشتن ۶۱ روستا و ۶ شهر در حقیقت قلب فرهنگی و مردمی خلیج فارس و استان هرمزگان است.

به گفته پیغامی؛ همگن فرض شدن و تدوین قانون یکسان برای تمامی مناطق آزاد در گذشته، بدون در نظر گرفتن تفاوت های جامعه محلی و ویژگی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یکی از اشتباهات در ابتدای تاسیس مناطق آزاد کشور بوده است.

وی با اشاره به ۲۱ نوع طراحی لنج متنوع در تاریخ قشم، تصریح کرد: قلب تمدن خلیج فارس به لحاظ میراث فرهنگی و تمدن دریایی در هر روستای جزیره با ویژگی های خاص آن قابل مشاهده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: اتصالات فرهنگی با کشورهای حوزه خلیج فارس، شمال آفریقا و حتی شبه قاره هند از مهمترین مزیت هایی است که می تواند برای معرفی بهتر قشم و استفاده از ظرفیت های آن مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با تاکید بر ضرورت احیای و تقویت دیپلماسی عمومی و همچنین دیپلماسی تخصصی اقتصادی و محلی، خاطرنشان کرد: جزیره قشم با ویژگی های خاص خود می تواند در نقش پنجره ورود ایران به بازارهای اقتصادی و سرمایه گذاری در حوزه خلیج فارس و همچنین مدخل گفتگوهای فرهنگی با کشورهای منطقه به ایفای نقش بپردازد.

پیغامی با بیان اینکه تاکنون پنج برنامه جامع بین المللی و ملی برای توسعه جزیره قشم تدوین شده است، افزود: ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار هاب انرژی سلخ با چهار مجموعه پالایشگاهی و پتروشیمی دارای مجوز و ۲۰۰ میلیون متر مکعب خوراک گاز برای این حوزه از ویژگی هایی است که می تواند قشم را تبدیل به هاب جدید انرژی کشور و منطقه کند.

وی توضیح داد: قشم با وجود ۱۴ بندر، فاصله اندک با بندر شهید رجایی و همچنین وجود فضای تجاری در مجموعه بندر شهید رجایی و همچنین اتصال این بندر با پل خلیج فارس و ظرفیت از شهرک فرودگاهی، نقطه ابتدایی کریدور جنوب به شمال است و سرمایه گذارانی از روسیه و چین برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: منطقه آزاد قشم در حوزه های شیلات، مزارع میگو و مراکز پرورش آبزیان ظرفیت تبدیل شدن به قطب شیلات و صنایع شیلاتی در جنوب آسیا را داراست.

وی خاطرنشان کرد: توسعه ظرفیت اقتصادی برای سوخت رسانی دریایی بانکرینگ (Bunkering) - (اصطلاحی است که برای عملیات سوخت رسانی به کشتی ها و سایر شناورها در دریا بکار می رود) و ارائه ۲۳ خدمت به کشتی های بین المللی عبوری از تنگه هرمز در کنار حوزه های گردشگری، آموزش عالی و آموزش پزشکی نیز از ویژگی های خوبی جزیره قشم به شمار می رود که می تواند به عنوان مکمل ظرفیت های اقتصادی کشورهای منطقه ایفای نقش کند.

پیغامی افزود: قشم به واسطه اینکه یک سرزمین با فرهنگ و تمدن غنی تاریخی است، نیاز به یک برنامه جامع و همه جانبه است که اقتصاد دریا با چندین شاخه و حلقه ایجاد ثروت، می تواند به تحول اقتصاد و توسعه جزیره کمک کند.

وی تاکید کرد: به عنوان یک قشموند فرصت های بی نظیری را در قشم مشاهده می کنم که با معرفی بهتر ظرفیت ها و کاهش کاغذ بازی (بروکراسی) می توان شاهد رونق اقتصادی و سرمایه گذاری و توسعه این جزیره بود و سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز در این جزیره آمادگی دارند تا با رفع موانع و معرفی دقیق ظرفیت ها، در طرح های اقتصادی حضور پیدا کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خطاب به سفیران و مدیران وزارت امور خارجه حاضر در این همایش گفت: سازمان منطقه آزاد قشم و جامعه محلی این جزیره را باید به عنوان یک فرصت آماده برای معرفی به سرمایه گذاران معرفی کرد و شما باید خود را سفیران قشم بدانید و امیدواریم در دوره جدید در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری در دفتر وزارت امور خارجه قشم شاهد اجرای طرح های موفق بیشتری باشیم.

وی خاطرنشان کرد: قشم به واسطه جامعه محلی همراه و ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی خود آمادگی تبدیل شدن به پایلوت حوزه های مختلف در حوزه دیپلماسی عمومی، فرهنگی و اقتصادی را داراست.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha