کاهش ۱۰ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در شیراز ، آسیب شناسی و بررسی علل

شیراز-ایرنا-رییس کمیسیون شهرسازی ، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر به آسیب شناسی و بررسی علل کاهش صدور پروانه های ساختمانی در شیراز پرداخت و گفت: تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال گذشته در شیراز که حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع بوده نشان از کاهش ۱۰ درصدی به نسبت سال ۱۴۰۰ دارد.

غلامعلی ترابی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش پروانه های ساختمانی در شیراز رخ داده،افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار متر مربع پروانه ساختمان در این کلانشهر صادر شد که این رقم در سال ۱۴۰۱ به سه میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع پروانه ساختمانی کاهش یافته است.

کاهش ۱۰ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در شیراز ، آسیب شناسی و بررسی علل
نقش افزایش عوارض در کاهش صدور پروانه

وی ادامه داد: این آمار به جز پروانه های صادر شده در حوزه نهضت ملی مسکن بوده که گزارش آن کلا در اختیار اداره کل راه و شهرسازی است و ارتباطی با شهرداری ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه آیا افزایش عوارض شهری سال ۱۴۰۱ در شیراز در کاهش میزان ساخت و سازها موثر بوده است؟،گفت: براساس مراجعات مردم دلیل این کاهش شرایط اقتصادی جامعه بوده هرچند که شاید افزایش عوارض هم در این رویه نقش داشته باشد.

رییس کمیسیون شهرسازی ، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه عوارض تنها ۱ تا ۳ درصد هزینه ساخت را در بر می‌گیرد،افزود: تورم و افزایش قیمت ها در صنعت ساخت و ساز و هزینه نیروی کار ، بیمه و ... نیز در کاهش تعداد پروانه ها تاثیر مستقیم دارد.

تسهیل در صدور مجوزهای ساخت و ساز سال ۱۴۰۲

وی در ادامه عنوان کرد: با مصوبه تسهیل در فرآیند پروانه ساختمانی که در شورای اسلامی شهر شیراز مصوب شده این انتظار می رود که در سال آتی زمینه توسعه ساخت و سازها فراهم شود.

ترابی یکی از دغدغه‌های مهم فعالین صنعت ساختمان را زمان بر بودن صدور پروانه‌های ساختمانی دانست و گفت: این فرآیند بعضا تا حدود ۲ سال طول می کشیده که امسال با اجرایی شدن مصوبه مذکور مدت زمان صدور پروانه به چند ماه کاهش می‌یابد تا شاهد رونق ساخت و ساز در شیراز باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha