۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85093336
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۶۷ هزار هکتار از اراضی خراسان‌شمالی زیر طرح الگوی کشت رفت

بجنورد-ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲۶۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت پاییزه و بهاره طرح اصلاح الگوی کشت رفت و پیش بینی می‌شود که از این سطح یک میلیون تُن انواع محصول تولید شود. 

وحید صباغ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع این سطح از کشت؛ ۲۲۸ هزار هکتار مربوط به کشت پاییزه و ۳۹ هزار هکتار نیز مربوط به کشت بهاره است.

وی افزود: گندم، جو، کلزا، کاملینا، گلرنگ، حبوبات و انواع علوفه دامی، کشت بهاره را در طرح اصلاح الگوی کشت تشکیل می دهند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: در مجموع ۲۴ هزار هکتار از اراضی آبی و ۱۵ هزار هکتار دیم در فصل بهار به زیر کشت رفت.

وی تصریح کرد: طرح اصلاح الگوی کشت موجب ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی و کاهش مصرف انرژی می شود و اجرای این طرح کمک زیادی به حل بحران خشکسالی و کمبود آب در بخش کشاورزی می کند.

خراسان شمالی دارای ۱۴۵ هزار هکتار اراضی آبی و ۱۶۰ هزار هکتار اراضی دیم است که ۸۵ هزار بهره بردار در آن مشغول به فعالیت هستند و اینک ۲۵ درصد ارزش افزوده و ۳۶ درصد اشتغال استان متعلق به بخش کشاورزی است.

خراسان شمالی یک میلون نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

سند اصلاح الگوی کشت آلامی برای کشاورزان

الگوی کشت طرحی است که ۱۸ مهر ماه سال ۱۴۰۱ به عنوان یک سند راهبردی بخش کشاورزی با حضور مسوولان کشوری و در دومین جلسه شورای عالی آب در دولت سیزدهم رونمایی شد.

هر چند این سند هنوز به همه استان‌های کشور از جمله خراسان شمالی ابلاغ نشده است اما در قالب این طرح به کشاورزان گفته می‌شود چه محصولی را به چه میزانی، در کجا و چه زمانی کشت کنند تا هم منابع آب و خاک حفظ شود و هم درآمد بیشتری برای این قشر حاصل و از همه مهمتر امنیت غذایی کشور نیز تامین شود.

الگوی کشت عبارت است از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست است.

اجرای الگوی کشت در کشور کاهش ۶ درصدی مصرف آب معادل (۳ میلیارد مترمکعب)، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه‌جویی ۲.۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها، افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی را موجب می‌شود.

همچنین در این طرح بخشودگی ۵۰ درصدی آب‌بها به‌ازای افزایش بهره‌وری تخفیف ۵۰ درصدی به کشاورزان از مشوق‌های این طرح است البته پرداخت انواع تسهیلات در بخش کشاورزی از سال آینده مشروط به اجرای الگوی کشت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ می‌شود.

با توجه به تاکید معاون اول رییس‌جمهور و سیاست های وزارت متبوع در خصوص موضوع ضرورت عملیاتی شدن الگوی کشت در راستای تأمین امنیت غذایی در کشور، مقرر شده است با مشارکت همه‌ی دستگاه‌های ذیربط و با بهره گیری از همه ظرفیت های موجود زمینه اجرایی شدن الگوی کشت در استان نیز به زودی فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha