۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۰۸
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85093377
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

خزانه‌گیری ۶۳ درصد شالیزارهای گیلان انجام شد

۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۰۸
کد خبر: 85093377
خزانه‌گیری ۶۳ درصد شالیزارهای گیلان انجام شد

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون خزانه‌گیری افزون بر ۶۳ درصد از اراضی شالیزاری استان شامل ۱۵۲ هزار هکتار انجام شده‌است.

صالح محمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته در این زمان خزانه‌گیری ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان انجام گرفته بود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده کشاورزان گیلان از بذرگواهی شده برنج برای خزانه‌گیری با توجه به افزایش کیفیت و بهره‌وری محصول افزود: برای سال زراعی جدید بیش از یک هزار و ۷۵۰ تن انواع بذرگواهی شده برنج از ارقام هاشمی، خزر، آنام، گیلانه، رش، گیلار، کیان و شیرودی در استان تولید شد که توزیع آن همچنان در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با اشاره به تهیه و تدوین تقویم زراعی استان و ضرورت توجه کشاورزان به آن خاطر نشان کرد: شالیکاران در احداث خزانه و سایر موارد کشت و کار حتما تقویم زراعی را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی زمانی برای انجام عملیات مختلف زراعی تحت عنوان تقویم زراعی قابل تعریف است بنابراین ضروریست تا کشاورزان به این تقویم زراعی توجه کنند، اطلاع‌رسانی‌های لازم در این ارتباط انجام شده‌است.

وی در بخش دیگری از گفت و گو با بیان اینکه تاکنون ۷۳ درصد از شالیزارهای گیلان زیرشخم اولیه رفت، اظهار کرد: شخم اولیه بر افزایش تولید برنج و باروری شالیزار تاثیر مثبتی داشته و موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به ویژه کرم ساقه‌خوار برنج می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اولین نشاء برنج از پانزدهم فروردین ماه امسال در شهرستان‌های رودسر و آستارا اظهار کرد: سال گذشته ۱۸۳ هزار هکتار از اراضی شالیزارای گیلان به روش مکانیزه کشت شده‌است.

وی با اشاره به اقبال کشاورزان استان گیلان طی سال‌های اخیر به روش مکانیزاسیون در کشت و برداشت برنج خاطر نشان کرد: بهره‌گیری از مکانیزاسیون نقش مهمی در بهره‌وری عوامل تولید و کاهش هزینه برای کشاورزان دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با بیان اینکه ۱۳۹ هکتار از آب‌بندان‌های استان در سال جاری احیاء شده‌است، اضافه کرد: تجهیز و بازسازی ایستگاه‌های پمپاژ ۴۵ واحد در مرحله نهایی قرار دارد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و نیز رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در استان هم کیفی شامل هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی گیلان از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان پیش بینی می شود که افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار زیر کشت دوم انواع محصولات کشاورزی برود که راتون یکی از این محصولات در کشت دوم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha