۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۰۶
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85093502
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خبرگزاری فرانسه: چین به دنبال افزایش بازدارندگی هسته‌ای در برابر آمریکاست

تهران – ایرنا – خبرگزاری فرانسه با اشاره به ارتقاء توانمندی هسته‌ای چین، افزایش توان بازدارندگی هسته‌ای غول شرق آسیا را راهکاری برای منصرف ساختن آمریکا از دخالت در درگیری احتمالی تنگه تایوان دانست.

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری روز دوشنبه مدعی شد که جدیدترین برآورد موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) نشان می دهد که چین زرادخانه ای از ۳۵۰ کلاهک هسته ای در اختیار دارد که گرچه در مقایسه با روسیه و آمریکا اندک به نظر می رسد، اما با توجه به توسعه این توانمندی و به روزسانی بازدارندگی هسته ای گوشه چشمی به درگیری احتمالی با آمریکا دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسان نوشت که برداشت چین از ماهیت بازدارندگی معتبر هسته ای ممکن است در حال تغییر بوده و ارتقاء اساسی نیروهای هسته ای آن به تقویت مواضع پکن در موضوع های تایوان و دریای چین جنوبی منجر شود.

به نوشته این خبرگزاری، پکن با افزایش فشار بر تایوان و برپایی دو رزمایش اخیر در مجاورت این جزیره، به دنبال آن است تا واشنگتن را از دخالت در درگیری اختمالی در تنگه تایوان بر حذر دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از آنکیت پاندا پژوهشگر اندیشکده بنیاد کارنگی نوشت: چین معتقد است که نیروی هسته ای قدرتمندتر میزان مخاطراتی را که آمریکا در یک مناقشه محدود و متعارف مایل به تحمل است، کاهش خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه: چین به دنبال افزایش بازدارندگی هسته‌ای در برابر آمریکاست

بر اساس گزارش چهارم اردیبهشت موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری)، آمریکا، چین و روسیه به ترتیب بیشترین هزینه کننده‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۲ معرفی شدند.

بر اساس گزارش این موسسه، سهم این سه کشور در هزینه‌های نظامی میان کشورهای جهان به میزان ۵۶ درصد در سال گذشته بوده است که رقمی بی سابقه را نشان می دهد.

هزینه‌های نظامی آمریکا با ۰.۷ درصد افزایش به ۸۷۷ میلیارد دلار رسید، این مقدار که ۳۹ درصد از هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۲۲ را شامل می‌شود، واشنگتن را در رتبه نخست این فهرست قرار داده است؛ به عبارتی دیگر هزینه های نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۲۲، از چین به عنوان دومین کشور این فهرست، سه برابر بیشتر است.

بر مبنای این گزارش، چین دومین کشور در فهرست بزرگترین کشورهای هزینه‌ کننده‌ حوزه نظامی، سال گذشته با افزایش ۴.۲ درصدی نسبت به ماقبل آن، ۲۹۲ میلیارد دلار هزینه نظامی گری و خرید و ساخت تسلیحات نظامی کرده است.

هزینه‌های نظامی روسیه هم با ۹.۲ درصد افزایش به حدود ۸۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است. این رقم برای اوکراین به عنوان طرف دیگر جنگ که مورد حمایت نظامی کشورهای غربی قرار دارد با افزایش ۶۴۰ درصدی، ۴۴ میلیارد دلار ثبت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha