به گزارش ایرنا، روسای دانشگاه های استان عصر چهارشنبه در نشست با حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به میزبانی دانشگاه اصفهان، ظرفیتهای این استان را برای کمک به اجرای برنامه های فرهنگی دولت سیزدهم راهگشا و موثر دانستند.
رییس دانشگاه اصفهان در این جلسه گفت: ظرفیت های علمی و فرهنگی دانشگاه اصفهان می تواند با تمرکز زدایی به ارتقای حوزه های مختلف کمک کند.
حسین هرسیج به برنامه ریزی جامعه محوری و تمدن سازی در دانشگاه اصفهان اشاره و بیان کرد: با رویکرد مساله محور و با تعریف سرفصل های کاربردی بهدنبال راه اندازی "دانشکده علوم و فنون نوین راهبردی جمهوری اسلامی" و "دانشکده نیازمحورکشور با تاکید بر بخش صنعت" در اصفهان هستیم.
رییس دانشگاه اصفهان افزود: با هدف تثبیت مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی این دانشگاه؛ دانشکده بین الملل نیز با استقرار رشته های مختلف در اصفهان راه اندازی می شود.
وی افزود: دانشگاه اصفهان علاوه بر فناوری و نوآوری نیز بدنبال حمایت از صنایع فرهنگی و صنایع خلاق است.
دانشگاه؛ بازوی توانمند شورای عمومی فرهنگی
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر ضرورت گسترش ارتباط شورای عالی انقلاب فرهنگی با نخبگان و جامعه دانشگاهیان تاکید کرد و افزود: این شورا در همه دانشگاه های کشور از جمله اصفهان بازوهای اجرایی توانمندی دارد که باید زمینه ارتباط و هم افزایی آنها افزایش یابد.
شاهین شیرانی افزود: مصوبات پیش از مطرح شدن در صحن علنی شورای فرهنگی ابتدا بطور دقیق کارشناسی و مطالعه شود.
وی پیشنهاد داد: دفاتر شورای عالی انقلاب فرهنگی در یکی از دانشگاههای هر استان راه اندازی شود.
شیرانی، ارزیابی کمی و کیفی مصوبات از سوی شورای انقلاب فرهنگی و بررسی آثار و نتایج تصمیم گیری های این شورا را ضروری دانست.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در همین پیوند؛ اجرای طرح نشاط و هدفمند کردن فعالیت های پژوهشی در این دانشگاه را همسو با برنامه های شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد.
پیام نجفی افزود: پویش شرکت های نوپا و دانش بنیان و شکل گیری تیم های نوآوری و فناوری در این دانشگاه از دیگر زمینه هایی است که با رفع کاستی ها و تقویت آن می توان به ارتقای اهداف فرهنگی در حوزه های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان کمک کرد.
ضرورت مهندسی فرهنگی در دانشگاه ها
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با مهندسی فرهنگی در محیط دانشگاه از جمله خوابگاه های دانشجویی می توان به طراحی و اجرای اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کرد.
سید علی محمد میرمحمدی میبدی بهروز رسانی دروس معارف دانشگاه ها را از دیگر راهکارهای موثر در تحقق اهداف فرهنگی در دانشگاه ها دانست.
نقش دانشگاه هنر در تثبیت ارزش های فرهنگی
رییس دانشگاه هنر اصفهان گفت: دانشگاه های هنر نقش موثری در نهادینه سازی ارزش های فرهنگی دارند.
خواجه احمد عطاری، تثبیت و انتقال ارزش های فرهنگی با زبان هنر را یکی از کارکردهای مهم این دانشگاه ها بیان کرد و افزود: پیاده سازی اهداف فرهنگی در دانشگاه هنر نیازمند توجه و حمایت های ویژه است.
وی افزود: طرح آمایش هنر در اصفهان به صورت پایلوت آغاز شده که در این زمینه می توانیم الگو در کشور باشیم.
همچنین حسین مدیه معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای اصفهان، تقویت هسته های مشاوره شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۲ مرکز این دانشگاه در استان اصفهان را در پیاده سازی اهداف فرهنگی و علمی موثر دانست.
وی افزود: بیشتر دانشجویان این دانشگاه از همان دوران تحصیل جذب بازار کار می شوند.
ضرورت تدوین سند اسلامی سازی دانشگاه ها
مسوول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان گفت: سند اسلامی سازی دانشگاه ها باید بطور جدی اجرا شود.
حجت الاسلام مهدی مستاجران افزود: آیین نامه های فرهنگی نیازمند به روز رسانی و تبیین و تدوین است.
وی با بیان اینکه بخش مهمی از فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها به نگاه و رویکرد رییس آن دانشگاه بستگی دارد، افزود: قدامات فرهنگی بهطور معمول جزو بخش فوق برنامه دانشگاه ها قرار می گیرد که این رویه باید اصلاح شود.
تدوین اسناد بدون اجرای کامل آن برای کشور سودمند نیست
بعد از اتمام صحبتهای دانشگاهیان، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گفتگوهای انجام شده گفت: تدوین اسناد بدون اجرای کامل آن برای کشور سودمند نیست به دیگر نباید تنها به تدوین سند بسنده کرد.
حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه، افزود: اسناد را باید نقشه راه دانست اما باید به آن عمل کرد و به صورت عملی، در راستای تحقق آن گام برداشت.
وی تصریح کرد: سند پنج تا ۱۰ درصد از نقشه راه را برای ما ترسیم می کند و مابقی آن اقدامات و کارهای عملی است که باید انجام دهیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: گستره فعالیت این شورا علمی، فناوری، اجتماعی و فرهنگی است بنابراین اسنادی که نوشته و ابلاغ می شود در این چهار حوزه است.
حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: در اسناد بالادستی تنها به توسعه علم توجه نمیکنیم بلکه مباحث مرتبط با فرهنگ نیز مد نظر قرار داده می شود، براساس گستره های یاد شده ستادهای مختلف تشکیل داده ایم و ذیل آن میز کار تشکیل شده است.
وی گفت: رصد مسائل و موضوعات مختلف و مشخص کردن اولویت ها از جمله فعالیت های شورا محسوب می شود از سوی دیگر راهبرد نویسی و سیاست گذاری از جمله دیگر اقداماتی است که دنبال می کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: برخلاف برخی نظرات موجود که این شوار دارای اسناد بیشماری است باید بگویم این موضوع صحت ندارد، ما تنها سه سند اصلی داریم که یکی از آنها سند جامع علمی کشور، دیگری سند تحول آموزش و پرورش و سومین آن سند مهندسی فرهنگی است.
خسروپناه به نظارت و ارزیابی به عنوان یکی دیگر از وظایف این شورا اشاره و خاطرنشان کرد: ما بر این اساس باید رصد کنیم که دستگاههای اجرایی چگونه به وظایف خود در این ارتباط عمل می کنند و آیا اثربخشی مورد انتظار محقق شده است یا خیر، البته در رصد و ارزیابی نقص داریم که بر همین اساس مرکز رصد و نظارت و ارزیابی راه اندازی شده است.
وی با اشاره به اینکه تمام مقامات باید به این شورا پاسخگو باشند اظهار داشت: حتی رئیس جمهور نیز مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد، برای مثال در حوزه عفاف و حجاب از هشت وزیر پرسش شد که در این حوزه قبلا چه کاری انجام داده بودند و الان چه برنامه هایی در دستور کار خود قرار داده اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حوزه سلول های بنیادی مقام ششم جهان را در اختیار داریم ادامه داد: با این حال از مسوول مربوطه دعوت به عمل آمد که گزارش خود را در ارتباط با اقداماتی که انجام داده است ارایه دهد.
خسروپناه تصریح کرد: در حوزه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ۲ سند اصلی نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه آزاد تدوین شده است و باید پذیرفت که برخی از رشتههای دانشگاهی دیگر کاربردی ندارند باید جای خود را به رشته های کاربردی بدهند.
وی اضافه کرد: اشباع بسیاری از رشته ها و فارغ التحصیلان نیز از دیگر چالشهای موجود به شمار می رود، همچنین رشته ها باید بر اساس نیازهای روز و مهارت های مورد نیاز شکل گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: دانش بی مهارت یکی از چالش های نظام آموزش ما محسوب میشود که باید جای خود را به مهارت آموزی بدهد.
خسروپناه گفت: در حوزه هنر مدرک تخصصی دکترا وجود ندارد و رشته های آن و دانشجویان این رشته ها ارتباط مناسبی با یکدیگر ندارند و حتی با یکدیگر بیگانه هستند.
وی با بیان اینکه نبود انسجام از دیگر آفت های نظام آموزش عالی به شمار می رود، خاطر نشان کرد: برای مثال دانشگاه های دولتی و آزاد با یکدیگر رقابت می کنند در صورتی که همه آنها ایرانی هستند و باید با یکدیگر همکاری داشته باشند نه اینکه بخواهند با یکدیگر رقابت کنند.
حضور در جلسه شورای فرهنگ عمومی اصفهان از دیگر برنامه های دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سفر به اصفهان بود.
اصفهان، قطب علم و فناوری و دومین استان دانشگاهی کشور با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو، هفت هزار و ۲۰۲ عضو هیات علمی و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی است.
نظر شما