۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۲۸
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 85094371
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۳۰ میلیارد تومان برای ساماندهی نهرهای کشاورزی بجنورد تخصیص یافت

بجنورد- ایرنا- نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی جوی‌ها و نهرهای کشاورزی شهرستان بجنورد تخصیص یافت.

به گزارش ایرنا سید محمد پاکمهر روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان بجنورد اظهار کرد: بتنی کردن نهرهای کشاورزی مانع از هدر رفت آب کشاورزی و موجب بهینه سازی مصرف آب می شود.

وی افزود: خراسان شمالی سال گذشته با کاهش باران و در بخش کشاورزی، صنعت و آب شرب با تنش مواجه بود و پیش بینی می شود که با توجه به کاهش بارندگی در سال جاری نیز بحران ها تشدید شود.

پاکمهر بر مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف از جمله کشاورزی تاکید کرد و افزود: رعایت الگوی کشت باید مد نظر کارشناسان و بهره برداران قرار گیرد تا منابع آبی موجود مدیریت و کنترل شود و همچنین باید سطح بهره وری در واحد سطح با روش‌های علمی و اصولی افزایش یابد.

وی به وجود نهرها و جوی های سنتی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: نباید هدر رفت آب داشته باشیم که در این خصوص کارشناسان باید برنامه ریزی اصولی انجام دهند تا با چالش کمتری مواجه شویم.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی به مشکلات و چالش آبی روستاهای بازخانه، رشوانلو، حمزانلو، روستاهای منطقه بدرانلو و نوده چناران اشاره و تصریح کرد: باید با برنامه ریزی و ساماندهی منابع آبی و اجرای طرح های نوین آبیاری در این روستاها مشکلات اهالی این مناطق را برطرف کنیم.

وی به اعتبار ۲ تا سه هزار میلیار تومانی سفر رییس جمهور به استان در بخش کشاورزی نیز اشاره ای کرد و افزود: مسوولان مربوطه باید تلاش کنند تا اعتبارات این بخش را جذب کنند و طرح های آبیاری نوین و سایر موارد را عملیاتی کنند.

پاکمهر در بخش دیگری از سخنانش بر ساماندهی منابع آبی موجود تاکید و خاطر نشان کرد: اینک در روستاهای بالا دستی از آب بیشتری استفاده می شود که این موضوع باعث گلایه مندی روستاهای پایین دستی خواهد شد مسولان برای این امر چاره اندیشی کنند.

استفاده از پساب در صنعت

پاکمهر افزود: مجتمع پتروشیمی اولین صنعت در استان است که طرح های استفاده از پساب را عملیاتی کرده است و این مجتمع با آزاد سازی منابع‌ آبی موجود که بسیار نیز با کیفیت است کمک رسان بخش شرب و کشاورزی خواهد شد.

وی تصریح کرد: سالانه بیش از ۱۳ میلیون متر مکعب آب از طریق پساب برای این مجتمع تامین خواهد شد که این میزان حتی برای طرح های توسعه ای نیز پاسخگو است.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی تصریح کرد: اینک برنامه ریزی شده است تا سایر صنایع آب‌بر استان از جمله آلومینیا، کارخانه سولفات آمونیوم نیز از پساب استفاده کنند.

شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی با دارا بودن ۲۲۸ هزار و ۹۳۱ نفر جمعیت در شمالشرق کشور قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha