۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۲۱
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85094512
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گسترش درگیری های در سودان در آخرین روز آتش بس

۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۲۱
کد خبر: 85094512
گسترش درگیری های در سودان در آخرین روز آتش بس

تهران – ایرنا – درگیری های شدید در سودان در روز پنجشنبه و آخرین روز از آتش بس سه روزه مناطق بیشتری از این کشور را دربر گرفته است.

به گزارش ایرنا از شبکه الجزیره، روز پنجشنبه و در آخرین روز از آتش بس اعلامی درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی»وارد مرحله جدیدی شده است.

این درگیری ها هم اکنون با سلاح های سنگین علاوه بر خارطوم و مناطق اطراف آن به دارفور نیز کشیده شده است و شهر «الجنینه» در دارفور شاهد درگیری سنگینی میان دو طرف است.

شهر «الخرطوم بحری» در شمال پایتخت نیز شاهد درگیری میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع است.

ارتش سودان اعلام کرد که نیروهای پشتیبانی سریع همچنان برای تسلط بر ساختمان فرماندهی نیروهای مسلح در نزدیکی فرودگاه تلاش می کنند.

ارتش اقدام به احضار امکانات و نیرو از مناطق مختلف کشور کرده است.

نیروهای پشتیبانی سریع نیز برای مقابله با ارتش، امکانات گسترده ای را از مناطق غرب و جنوب غرب سودان وارد پایتخت کرده است.

تاکنون در این درگیری ها ۵۱۲ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند.

«فولکر پرتز» رئیس نمایندگی سازمان ملل متحد در سودان اعلام کرد که دو طرف درگیری به مناطق مسکونی حمله کرده اند و به غیرنظامیان و خودروهایی که زخمی ها و بیماران را به بیمارستان ها منتقل می کردند هیچ توجهی نکردند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ۲۷ هزار سودانی در حال فرار به سمت چاد و سودان جنوبی هستند.

براساس گزارش های اعلامی، تاکنون ۶ هزار نفر از اتباع کشورهای مختلف از طریق گذرگاه مرزی «القلابات» وارد اتیوپی شده اند.

همزمان با درگیری ها، عملیات خروج اتباع خارجی نیز ادامه دارد و کشورهای مختلف هرکدام به شیوه ای از طریق زمینی یا هوایی در حال خارج کردن اتباع خود از سودان هستند.

آتش بسی ۳ روزه بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع از روز سه شنبه برقرار شد اما با این وجود از همان ساعت های نخستین این اتش بس از سوی دو طرف درگیری نقض شد و این نقض همچنان در ساعت های آخر نیز ادامه دارد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه هفته گذشته (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» بر سر قدرت آغاز شد.

حملات متقابل ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به یکدیگر به اموال عمومی خسارت وارد و تامین آب و برق را در برخی مناطق از خارطوم با مشکل مواجه کرد و هنوز رایزنی ها برای نشاندن دوطرف درگیر بر سر میز گفتگو بی ثمر بوده است.

در همین مدت، بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی پرسنل و اتباع خود را از سودان خارج کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha