۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۳:۲۲
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85094813
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موافقت ارتش سودان با تمدید آتش‌بس ۷۲ ساعته

۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۳:۲۲
کد خبر: 85094813
موافقت ارتش سودان با تمدید آتش‌بس ۷۲ ساعته

تهران- ایرنا- ارتش سودان پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که با تمدید آتش‌بس در این کشور به مدت ۷۲ ساعت موافقت کرده است.

به گزارش ایرنا از الجزیره، در بیانیه ارتش سودان آمده است: فرماندهی نیروهای مسلح با تمدید آتش‌بس پیشنهادی به مدت ۷۲ ساعت دیگر موافقت کرد که از تاریخ پایان آتش‌بس فعلی اجرایی می‌شود.

ارتش سودان افزوده است: تمدید آتش‌بس بر اساس تلاش‌های طرف‌های عربستانی و آمریکایی برای کمک به آرام کردن اوضاع و برای ایجاد شرایط مناسب برای خروج اتباع خارجی و تسهیل جنبه‌های انسانی برای شهروندان سودانی صورت گرفته است.

ارتش سودان ابراز امیدواری کرد که شبه نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع این بار به الزامات آتش بس پایبند باشند و مانند دوره قبلی با بمباران موسسات و اماکن نظامی، خرابکاری در تاسیسات حیاتی و به خطر افتادن جان و مال شهروندان آن را نقض نکنند.

در همین رابطه نیروهای پشتیبانی سریع نیز اعلام کرد که با تمدید ۷۲ ساعته آتش بس که از بامداد جمعه آغاز می شود، موافقت کرده است.

همزمان با اعلام تمدید آتش بس گزارش‌ها حاکی است آرامش در خارطوم پایتخت سودان حاکم شده است.

این در حالی است که درگیری‌های شدید در سودان در روز پنجشنبه و آخرین روز از آتش بس سه روزه مناطق بیشتری از این کشور را دربر گرفت.

تاکنون در این درگیری ها ۵۱۲ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند.

«فولکر پرتز» رئیس نمایندگی سازمان ملل متحد در سودان اعلام کرد که دو طرف درگیری به مناطق مسکونی حمله کرده‌اند و به غیرنظامیان و خودروهایی که زخمی‌ها و بیماران را به بیمارستان‌ها منتقل می‌کردند، هیچ توجهی نکرده‌اند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ۲۷ هزار سودانی در حال فرار به سمت چاد و سودان جنوبی هستند.

براساس گزارش‌های اعلامی، تاکنون ۶ هزار نفر از اتباع کشورهای مختلف از طریق گذرگاه مرزی «القلابات» وارد اتیوپی شده‌اند.

همزمان با درگیری‌ها، عملیات خروج اتباع خارجی نیز ادامه دارد و کشورهای مختلف هرکدام به شیوه‌ای از طریق زمینی یا هوایی در حال خارج کردن اتباع خود از سودان هستند.

آتش بسی ۳ روزه بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع از روز سه‌شنبه برقرار شد اما با این وجود از همان ساعت‌های نخستین این آتش بس از سوی دو طرف درگیری نقض شد و این نقض همچنان در ساعت‌های آخر نیز ادامه دارد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» بر سر قدرت آغاز شد.

حملات متقابل ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به یکدیگر به اموال عمومی خسارت وارد و تامین آب و برق را در برخی مناطق از خارطوم با مشکل مواجه کرد و هنوز رایزنی‌ها برای نشاندن دوطرف درگیر بر سر میز گفت وگو بی ثمر بوده است.

در همین مدت، بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین المللی پرسنل و اتباع خود را از سودان خارج کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha