۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۲۶
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85094943
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تداوم بحران در سودان؛ شهروندان کدام کشورها از خارطوم خارج شدند؟

تهران - ایرنا - در حالی که درگیری در سودان وارد چهاردهمین روز خود می شود تلاش کشورهای مختلف برای تخلیه اتباع خود از این کشور به ویژه باتوجه به نبود چشم انداز برای حل فوری این بحران، ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، شبکه العین امارات، امروز (جمعه) در گزارشی با اشاره به اینکه روش‌های تخلیه اتباع خارجی از سودان بین مرز مصر در شمال یا بندر پورت سودان مشرف به دریای سرخ در شرق و یا از طریق هواپیماهای نظامی که پس از توقف کار فرودگاه خارطوم در فرودگاه‌های نظامی مختلف فرود می‌آیند متفاوت است، افزود: کشورهای مختلف در تلاش هستند تا از آتش بسی که دو طرف توافق کردند تا سه روز دیگر تمدید کنند برای تکمیل عملیات تخلیه اتباع خود استفاده کنند.

وضعیت سودان از ۱۵ آوریل با درگیری بین نیروهای ارتش این کشور به فرماندهی سپهبد «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی سپهبد «محمد حمدان داقلو مشهور به «حمیدتی» به یکباره منفجر شد و صدها کشته و هزاران زخمی بر جا گذاشت.

پس از این درگیری‌ها کشورهای مختلف تلاش کردند تا هر چه سریع‌تر اتباع خود را از سودان خارج کنند. در این پیوند، مصر از تخلیه پنج هزاز و ۳۲۷ نفر از اتباع خود از آغاز بحران سودان خبر داد که ۲ هزار و ۶۴۸ نفر آن‌ها روز پنجشنبه از سودان خارج شدند.

تداوم بحران در سودان؛ شهروندان کدام کشورها از خاطوم خارج شدند؟

آلمان اعلام کرد که در جریان انجام یک ماموریت تخلیه در مجموع ۵۰۰ نفر از اتباع بیش از ۳۰ کشور را از جمله شهروندان بلژیکی، انگلیسی، هلندی، اردنی و آمریکایی و آلمانی را از صبح روز سه شنبه از سودان خارج کرده است.

برلین قرار است سه شنبه هفته آینده پروازهای خود را برای تخلیه اتباع خود پایان دهد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در پاریس گفت که کشورش بیش از ۵۰۰ نفر را از سودان خارج کرده است که ۲۰۰ نفر آن‌ها فرانسوی بوده و سایرین از کشورهای آمریکا، انگلیس و دیگر کشورها بوده اند.

پاریس همچنین اعلام کرد: یکی از کماندوهای فرانسوی که در جریان این درگیری‌ها زخمی شده بود از سودان خارج شده و وضعیت او پایدار است.

به گزارش شبکه العین امارات، دو منبع دیپلماتیک گفتند که پاریس همچنین یک ناو جنگی را برای کمک به انتقال مهاجران به بندر سودان ارسال کرده است.

اما در مورد ایتالیا، هواپیماهای نظامی این کشور که از جیبوتی به پرواز درآمدند، ۸۳ ایتالیایی و ۱۳ نفر از اتباع دیگر کشورها که در بین آن‌ها کودکان و سفیر ایتالیا در خارطوم وجود دارد را از سودان خارج کردند.

«آنتونیو تایانی» وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: برخی از ایتالیایی‌هایی که برای سازمان‌های غیردولتی و اردوگاه‌ها کار می‌کردند تصمیم گرفته‌اند در سودان بمانند و ۱۹ نفر ایتالیایی دیگر ۲ روز قبل به مصر منتقل شده‌اند.

تداوم بحران در سودان؛ شهروندان کدام کشورها از خاطوم خارج شدند؟

انگلیس هم گفت که عملیات تخلیه شهروندان خود در مقیاس وسیع را از سه شنبه گذشته آغاز کرده است و افزود که اولویت با خانواده‌های دارای کودک، سالمندان و بیماران است.

بر اساس این گزارش، لندن با اشاره به اینکه تا بعدازظهر پنجشنبه ۸۹۷ نفر از جمله دیپلمات‌ها و خانواده‌هایشان را با هشت فروند پرواز بریتانیایی از سودان تخلیه کرده است، تاکید کرد که در این خصوص پروازهای بیشتری انجام خواهد داد زیرا آمار نشان می‌دهد که حدود چهار هزار انگلیسی در سودان هستند.

همچنین «ووپکه هوکسترا» وزیر امور خارجه هلند از تخلیه حدود ۱۰۰ شهروند خود از سودان از روز یکشنبه گذشته خبر داد. در همین حال نیمی از این تعداد با چهار پرواز هلندی که حدود ۷۰ نفر را از ۱۴ کشور دیگر به اردن منتقل کردند به امان رفتند. آمستردام در کل به دنبال تخلیه حدود ۱۵۰ هلندی از سودان است.

واشنگتن هم اعلام کرد که نیروهای آمریکایی روز شنبه دیپلمات‌های آمریکایی و برخی از دیپلمات‌های خارجی را از سودان تخلیه کردند و همچنین ده‌ها آمریکایی در قالب یک کاروان سازمان ملل از طریق زمینی به بندر سودان رفتند.

آمریکا اعلام کرد که در صورت لزوم تجهیزات دریایی را برای کمک به تخلیه آن‌ها مستقر می‌کند.

این در حالی است که روسیه هنوز هیچ گونه خروج اعضای سفارت یا اتباع خود را از خارطوم اعلام نکرده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت که روس‌ها در سودان در تماس نزدیک با مسکو هستند.

وی افزود: همکاری‌ها و رایزنی‌ها به صورت شبانه روزی در حال انجام است و احتمالات مختلفی وجود دارد که در حال بررسی است و تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده است.

تداوم بحران در سودان؛ شهروندان کدام کشورها از خاطوم خارج شدند؟

در توکیو، «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن از تخلیه همه ژاپنی‌هایی که مایل به ترک سودان هستند خبر داد و گفت که ۴۵ ژاپنی عصر دوشنبه گذشته با یک هواپیمای نظامی ژاپنی خارطوم را ترک کردند، در حالی که ۸ نفر دیگر نیز با کمک فرانسه و سایر کشورها سودان را ترک کردند.

همچنین سوئیس از تعطیلی سفارت خود در خارطوم و خروج تمامی کارکنان و خانواده‌هایشان از سودان خبر داد.

وزارت خارجه چین نیز با اشاره به اینکه بیشتر شهروندان این کشور به صورت گروهی به کشورهای همسایه منتقل شده اند، افزود: از سه شنبه تا پنجنشبه هفته جاری حدود ۸۰۰ نفر چینی از طریق دریا و بیش از ۳۰۰ نفر دیگر از طریق زمینی به کشورهای همسایه سودان سفر کردند.

«مورالید هاران» وزیر خارجه هند گفت که از روز پنجشنبه بیش از یک هزار و ۲۰۰ مهاجر هندی از سودان وارد شهر جده عربستان شده‌اند و به زودی به کشورشان بازگردانده خواهند شد.

تداوم بحران در سودان؛ شهروندان کدام کشورها از خاطوم خارج شدند؟

همچنین «انیتا آناند» وزیر دفاع کانادا اعلام کرد که ۱۸۰ کانادایی در اولین پرواز تخلیه اتباع این کشور از سودان باز گردانده شدند و در عین حال تلاش می‌کند تا در اسرع وقت کانادایی‌های بیشتری را از سودان خارج کند.

به گزارش شبکه العین امارات، دولت کانادا اعلام کرده است که حدود یک هزار و ۸۰۰ کانادایی در سودان زندگی می‌کنند و حدود ۷۰۰ نفر از آن‌ها از وزارت امور خارجه این کشور درخواست کمک کرده اند.

کیف نیز با اشاره به اینکه ۸۷ اوکراینی که عمدتا" خلبان و تکنسین هواپیما هستند را همراه با خانواده‌هایشان را از سودان خارج کرده است افزود: اوکراین در مجموع ۱۳۸ غیرنظامی از جمله شهروندان گرجستان و پرو را نیز از سودان تخلیه کرده است.

وزارت امور خارجه کنیا دیروز (پنجشنبه) اعلام کرد که دولت این کشور ۳۴۲ نفر کنیایی که از بندر سودان به شهر جده عربستان رسیده بودند را به کشور بازگردانده است.

تداوم بحران در سودان؛ شهروندان کدام کشورها از خاطوم خارج شدند؟

آفریقای جنوبی هم اعلام کرد که اطلاع یافته است ۱۲ تبعه این کشور که در سودان بوده اند، سه شنبه گذشته این کشور را ترک کردند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» بر سر قدرت آغاز شد.

حملات متقابل ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به یکدیگر به اموال عمومی خسارت وارد و تامین آب و برق را در برخی مناطق از خارطوم با مشکل مواجه کرد و هنوز رایزنی‌ها برای نشاندن دوطرف درگیر بر سر میز گفت وگو بی ثمر بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha