رویداد اردبیل ۲۰۲۳ و فرصت‌های آن

اردبیل -ایرنا- آغاز رویداد اردبیل ۲۰۲۳ فرصتی مغتنم برای شکل‌گیری ادبیات و گفتمان توسعه صنعت گردشگری و معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این صنعت برای سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه گردشگری است.

رویداد اردبیل ۲۰۲۳ و حضور دبیر کل و سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو، سفیر چین و دیپلمات‌های رومانی، صربستان و بلغارستان و روایتگری بیش از ۲۰ خبرنگار از رسانه‌های بین المللی از این رویداد فرصت مغتنمی برای معرفی بیشتر و بهتر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری اردبیل به شمار می‌رود. هرچند آن طور که خسرو ناظری دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو در نشست با فعالان اقتصادی استان تاکید کرد "رویداد اردبیل ۲۰۲۳ با این مراسم تمام نمی‌شود و آغاز و رمزی برای کاری بزرگ، و دروازه ای برای تعیین مراحل بعدی توسعه گردشگری است.

نکته مثبت اینکه طی روزهای منتهی به آغاز رویداد اردبیل ۲۰۲۳ و در سه روز اخیر نوعی همدلی و همراهی بین مسئولین دستگاههای اجرایی و مردم برای برگزاری مناسب و آبرومند این رویداد و خلق خاطراتی خوش برای مهمانان شکل گرفت و باید اذعان کرد که با توجه به محدودیت‌ها و بضاعت موجود در استان، این رویداد به شکل نسبتا خوبی برگزار شد.

دبیرکل و سفیران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو به همراه سفیر چین و دیپلماتهایی از کشورهای رومانی، بلغارستان و صربستان روز چهارشنبه این هفته با استقبال مقامات استانی وارد اردبیل شدند. نخستین روز سفر دیپلمات‌های میهمان مردم اردبیل، در گشت و گذار و بازدید از جنگل فندقلو، مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و آبگرم‌های سرعین،دریاچه شورابیل و پل معلق هیر گذشت.

رویداد اردبیل ۲۰۲۳ و فرصت‌های آن

با وجود اینکه فرصت کوتاه سه روزه حضور دیپلمات‌های عضو سازمان اکو و نمایندگان رسانه‌های بین المللی را باید قدر دانست در عین حال نباید به این بسنده می کرد.

طبعا اگر زمان اجازه می‌داد سفیران و نمایندگان کشورهای حاضر در اردبیل می‌توانستند از مناطق گردشگری سایر شهرهای استان هم بازدید کنند کما اینکه سید حامد عاملی استاندار اردبیل در دیدارهای جداگانه‌ای که با سفرای حاضر در این رویداد داشت از آنها دعوت کرد بازدید مجددی از استان اردبیل داشته باشند و با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان اردبیل بیش از پیش آشنا شوند تا فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی استان اردبیل در کشورهای خود فراهم کنند.

رویداد اردبیل ۲۰۲۳ و فرصت‌های آن
بازدید سفیران حاضر در اردبیل از مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی

مراسم افتتاحیه رویداد اردبیل ۲۰۲۳ قبل از ظهر روز پنج شنبه با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، دبیر کل اکو سفیران حاضر و استقبال باشکوه شهروندان اردبیلی در مجموعه فدک اردبیل برگزار شد.

سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل با قدردانی از انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو گفت: با توجه به میزبانی اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۳، این رویداد بین‌المللی، دروازه آغاز ارتباطات و همکاری‌های گسترده در حوزه‌های مختلف بین استان اردبیل و کشورهای عضو اکو است.

خسرو ناظری دبیر کل تاجیکستانی سازمان همکاری اقتصادی اکو به عنوان سخنران بعدی این مراسم گفت: اردبیل با داشتن زیبایی‌های طبیعی و چشم‌انداز سبز و خرم، مردم میهمان‌نواز و هنر بافتن ابریشم و فرش شهره آفاق است و اماکن باستانی مختلف بازمانده از دوران پیش از اسلام و آثار بسیاری از دودمان‌های مختلف اسلامی کشف شده در آن همگی ریشه در تمدنی کهن دارد.

وی ادامه داد: وجود نام این شهر بر روی لوح‌های سومری موید قدمت چندین هزار ساله این دیار است و از سوی دیگر، نام اردبیل در جای جای اشعار شاهنامه شاهکار بی‌نظیر فردوسی شاعر و حماسه‌سرای پرآوازه ایران زمین آمده است و همین امر بر اهمیت و نقش این شهر در ایران باستان صحه می‌گذارد.

دبیر کل اکو خانقاه و آرامگاه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی، مسجد جمعه. جنگل فندقلو، آب‌های گرم سرعین. کوه سبلان، دریاچه شورابیل و دریاچه نئور را که همگی در یونسکو ثبت شده‌اند، مقاصد گردشگری مشهوری دانست که تعداد قابل توجهی از گردشگران محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را به سوی خود جذب می‌کند.

در این آیین حکم انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو از سوی دبیرکل اکو به استاندار اردبیل داده شد ‌، استاندار اردبیل نیز نشان تاریخی سلاطین صفوی را به ناظری اهدا کرد
حکم انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو از سوی دبیرکل اکو به استاندار اردبیل داده شد / استاندار اردبیل نیز نشان تاریخی سلاطین صفوی را به ناظری اهدا کرد

هر جوان ایرانی سبلان را نبیند نصف عمرش برفناست

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این مراسم انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو را بجا و درست ارزیابی کرد و از ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل گفت.

ضرغامی گفت که آبگرم‌های سرعین و اردبیل با فاصله از سایر آبگرم‌های کشور قرار دارد و ظرفیتی که در این منطقه وجود دارد در هیچ جای دیگر نیست.عضو دولت سیزدهم با بیان اینکه بازدید از هر مجموعه گردشگری بکر و زیبا در اردبیل در فاصله حدود یک ساعته از مرکز استان امکان پذیر است، این را هم گفت که هر جوان ایرانی اگر در عمر خود یک بار از قله سبلان و دریاچه آن بازدید نکرده باشد نیم عمرش برفناست.

عضو دولت سیزدهم از ظرفیت‌های گردشگری سلامت استان اردبیل گفت و با اشاره به توسعه و تکمیل زیرساخت‌های استان از چشم انداز روشن صنعت گردشگری در استان اردبیل خبر داد.

جمهوری آذربایجان سختگیری‌ها را کنار بگذارد

اما یکی از مهمترین بخش‌های اظهارات سید عزت الله ضرغامی درخواست از دولت همسایه جمهوری آذربایجان برای کنار گذاشتن سختگیری‌ها در مرزهای زمینی و رفع محدودیت‌های تردد بین دو ملت همسایه بود.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه گردشگری راه سالم و پایدار ارتباط ملت‌هاست، گفت: هر جا روابط خشک دیپلماسی به مشکلاتی برمی خورد و متوقف می شود، راه مردم باید باز باشد. گردشگری حق همه مردم دنیاست و همه مردم دنیا حق دارند این نیاز طبیعی خود را برطرف کنند.

ضرغامی ادامه داد: گردشگری راه‌ها را باز می کند و بهترین روش دیپلماسی عمومی است و هرچه رابطه ملت‌ها صمیمی شود دولت‌ها را به دنبال خود می‌کشد بنابراین راه ملت‌ها را باید باز کنیم.

رویداد اردبیل ۲۰۲۳ و فرصت‌های آن

برنامه بعدی مهمانان حاضر در رویداد اردبیل ۲۰۲۳ شرکت در نشست با فعالان اقتصادی استان بود. نشستی که در آن قرار بود ۳۰ فرصت سرمایه گذاری و ۲۷ موافقتنامه اصولی به فعالان اقتصادی ارائه شود.

علی اصغر شالبافیان معاون وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه گردشگری در کشور گفت: رویداد اردبیل ۲۰۲۳ فرصت خوبی برای معرفی زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های قابل سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است و امروز در این رویداد بخشی از ظرفیت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری استان اردبیل مطرح و ارائه شد.

خسرو ناظری دبیرکل اکو هم ابراز امیدواری کرد این رویداد برای توسعه همه جانبه اردبیل و حوزه گردشگری سازمان اکو تاثیرگذار باشد و افزود: رویداد اردبیل ۲۰۲۳ با این مراسم تمام نمی‌شود و آغاز و رمزی برای کاری بزرگ، و دروازه ای برای تعیین مراحل بعدی توسعه گردشگری است.

در این نشست، اطلس سرمایه گذاری گردشگری استان رونمایی و پرونده‌های فرصت‌های سرمایه گذاری روی میزها به سرمایه گذاران ارائه شد تا سرمایه گذاران این طرح‌ها را مطالعه کرده و تصمیم بگیرند.

حسن ختام افتتاحیه رویداد اردبیل ۲۰۲۳ در شمال استان و در منطقه جعفرآباد مغان برگزار شد.میهمانان حاضر در این رویداد روز جمعه از طریق فرودگاه پارس آباد به مغان سفر کردند تا با حضور در اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی عشایر شاهسون از نزدیک با ظرفیت‌های گردشگری عشایری ایران و استان اردبیل آشنا شوند.

رویداد اردبیل ۲۰۲۳ و فرصت‌های آن

در این جشنواره که در قالب ۶۰ غرفه از روز گذشته در جعفر آباد مغان برپا شده بود، عشایر حاضر که هرکدام با تولیدات فرهنگی و موسیقایی متنوع آداب و رسوم خود را برای حاضران عرضه کردند.

سه روز اخیر را می‌توان به عنوان نقطه عطفی برای رونق صنعت گردشگری در استان اردبیل ارزیابی کرد. طی همین سه روز حجم تولیدات رسانه ای از ظرفیت‌های گردشگری اردبیل به میزان قابل توجهی در فضای رسانه‌ای منتشر شد و احتمالا طی روزها و هفته‌های آتی شاهد تداوم انتشار این تولیدات در فضای رسانه ای عمومی و تخصصی گردشگری خواهیم بود.

یکی از دستاوردهای این رویداد شکل گیری و تعمیق ادبیات و گفتمان گردشگری در داخل استان خواهد بود. علاوه بر این انتظار می‌رود مطالبات و گفتمان اصحاب رسانه از این رویداد سمت و سوی جدی تری در معرفی ظرفیت‌های گردشگری و راهکارهای بهره‌مندی ازاین ظرفیت‌ها داشته باشد.

علاوه بر این همانطور که در تقویم این رویداد آمده است و دبیرکل اکو هم در سخنان خود به آن اشاره کرد، پنجمین اجلاس وزیران اکو قرار است در ماه‌های آینده در اردبیل برگزار شده و وزرای گردشگری اکو به بررسی آخرین تحولات بخش گردشگری، برنامه‌ها و فعالیت‌ها برای ارتقا و افزایش همکاری‌ها بین اعضا بپردازند.از این جهت می توان فرصت ماه‌های باقی مانده تا پایان سال میلادی ۲۰۲۳ به نحو خوبی برای معرفی صنعت گردشگری استان اردبیل،برند سازی و سرمایه گذاری هم در بخش توسعه زیرساختهای گردشگری استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha