۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۲
کد خبر: 85095493
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حوزه علمیه به قلمروهای جدید علمی ورود هوشمندانه کند

قم- ایرنا - مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه پرهیز از ورود به عرصه هوش مصنوعی کار درستی نیست گفت: حوزه عصر انقلاب اسلامی باید به قلمروهای جدید علمی ورود هوشمندانه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر جمعه در گردهمایی فعالان عرصه فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه در باغ موزه دفاع مقدس قم، همچنین افزود: حوزه بیدار و پیشرو، حوزه‌ای است که بر اصالت خود تکیه کرده و بر مقومات حوزوی بودن خود اصرار می ورزد و به هیچ نحو در کش و قوص درگیری با مسائل نو وجدید، مقومات و اصالت‌ها را از دست نمی‌دهد.

وی ادامه داد: البته حوزه پیشرو و در طراز انقلاب و تمدن اسلامی حوزه‌ای است که بی‌باکانه و هوشمندانه وارد قلمروهای نو و جدید می‌شود تا مبادا منفعلانه با امواج روبه‌رو شود.

مدیر حوزه‌ها همچنین تاکید کرد: حوزه‌ای که باید سربازان آن باشیم و میراث گذشته را صیانت کنیم و به عرصه‌های جدید ببریم و پاسخگوی دنیای جدید قرار دهیم، حوزه‌ای است که در کتاب و سنت ریشه دارد و حوزه‌ای است که چشمی به آفاق جدید دارد و آفاق نو را می‌بیند و این دو را در کنار هم قرار می دهد و اصالت را در آفاق نو منعکس می کند و پاسخگویی او پاسخگویی ریشه‌دار و عمیق است.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: حوزه در طراز تمدن اسلامی و انقلاب را در مقام تصویر نظری به آسانی قابل طرح است، ولی در اجرای این ایده و مولفه‌ها باید هوشمند عمل کرد.

آیت‌الله اعرافی پرهیز از ورود برخی در عرصه هوش مصنوعی از سر احتیاط و حساسیت و ورود بی‌دقت برخی دیگر را نیز ناصحیح خواند و گفت: حوزه عصر انقلاب نباید حوزه پرهیز و ترس از ورود به قلمروهای تازه باشد، اما در عین ورود نیز باید دقیق، هوشمند و بسیار بیدار باشد، از این جهت باید به مسائل گوناگونی که در قلمروهای گوناگون حوزه ورود می‌کنند، ورودی هوشمندانه داشت.

وی خاطرنشان کرد: بدانیم که پیش گامی درست حوزه، جلوی بسیاری از خطاها و آسیب‌ها را خواهد گرفت.

این استاد حوزه با ذکر اینکه حوزه علاوه بر مطالبه‌گری باید پاسخگو نیز باشد، اظهار کرد: حوزه در مقابل مردم خادمی است که باید پاسخگو باشد و مطالبه حوزه، درباره آن چیزی است که خدا می‌گوید و اگر روحانی شانی برای خود منهای آنچه خدا می گوید قائل باشد روحانی نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه علمیه قم پس از یک قرن از بازسازی و بازتاسیس، به‌ویژه چند دهه بعد از انقلاب، ضمن افتخارهای بزرگ حوزه، در ۲۰ محور شاهد تحول‌های بزرگی هستیم که به دست حوزه رقم خورده است گفت: در عین تحول‌ها و پیشرفت‌ها، نباید کاستی‌ها را مغفول قرار دهیم؛ حوزه می‌تواند با سرمایه‌های بزرگ خود به‌رغم همه سختی‌ها و چالش‌هایی که با آنها مواجهه است، ظهور و بروز برای تولید و پاسخگویی داشته باشد و این امکان در حوزه است، از توان‌های موجود در بدنه حوزه تا بخش‌های نهادی می‌توانند زنجیره‌ای شوند و هوشمندانه‌تر در ترمیم ضعف‌ها و کاستی‌ها گام بردارند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به سند آمایشی حوزه و ده‌ها طرح بزرگ تحولی طراحی شده که به تصویب شورای عالی حوزه رسیده‌اند و برخی با هماهنگی نهادها در شورای هماهنگی شکل گرفته اند یادآور شد: حوزه دستی نسبتا پُر دارد و در حد توان هم در خدمت جامعه و مردم است و می‌تواند به دستگاه‌های مسئول خدمتی ارائه دهد. همچنین گام‌های نخستین بر اساس طرح‌های تعاملی حوزه برداشته شده و ستادهای راهبری حرکتی درون زا، خودجوش و درون حوزوی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با همه فناوری‌هایی که در دنیای جدید مطرح می‌شود، باید یک داد و ستد هوشمندانه و حکیمانه برقرار شود بیان داشت: یک بخش مهم سایه راهبری فکری و معنوی الهی است که از طریق اندیشه فلسفی و کلامی، اندیشه‌های فقهی و حقوقی و اندیشه‌های اخلاقی و ارزشی، باید بر این جریان‌های جدید افکنده شود.

آیت‌الله اعرافی در بخشی از سخنان بیان کرد: از طرف مقابل، علوم اسلامی، معارف اسلامی، مدیریت و حکمرانی اسلامی زوایای دیگری است که باید از فناوری‌ها بهره گیرد. تنظیم داد و ستدهای متقابل میان تحول‌های جدید با اندیشه متعالی دینی اسلامی انقلابی، کار بزرگی است که حوزه باید به آن توجه داشته باشد.

نخستین گردهمایی جهادگران عرصه فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه عصر جمعه در سالن اجتماعات باغ موزه دفاع مقدس قم برگزار شد.

افتتاح انجمن دانش آموختگان عرصه فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه، رونمایی از سامانه جامع ایده ها و نیازهای حوزه های علمیه در عرصه فناوری و نمایشگاه دستاوردها و توانمندی ها خواهد از برنامه‌های این آیین بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha