۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱:۳۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85095524
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفتگوی تلفنی گوترش و اردوغان درباره سودان، اوکراین و سوریه  
تصویر آرشیوی

نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره موضوعات مختلف بین المللی از جنگ اوکراین و روسیه و توافق غلات تا تحولات سوریه و سودان گفتگو کرد.

به گزارش ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد که گوترش در این تماس تلفنی با اردوغان درباره ابتکار توافق غلات و صادرات کود شیمیایی و محصولات غذایی روسیه به جهان گفتگو کرد.

به گفته سخنگوی سازمان ملل، گوترش و اردوغان درباره وضعیت سوریه و سودان نیز بحث و گفتگو کردند.

اردوغان پیش از این تماس تلفنی با  ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره تحولات جنگ روسیه و اوکراین و گام‌های مربوط به توافق‌نامه حمل و نقل غلات در تماسی تلفنی رایزنی کرده بود و گوترش نیز با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در سفر به واشنگتن درباره موضوعات مختلف بین المللی از جنگ اوکراین و روسیه ، تحولات منطقه ای و درگیری های سودان گفتگو کرده بود.

رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با پوتین اظهار داشت می‌توان از طریق کارگروه پیشنهادی روی ابتکارات جدید برای تحولات جنگ روسیه و اوکراین کار کرد.

اردوغان در این تماس همچنین از همتای روس خود به دلیل همکاری در نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو که امروز اولین مراسم تحویل سوخت در آن برگزار می‌شود، قدردانی کرد.

پوتین و اردوغان پس از تماس تلفنی، از طریق ویدئو کنفرانس، در مراسم رسمی تحویل محموله سوخت هسته‌ای به اولین نیروگاه اتمی ترکیه شرکت کردند.

واحد اول نیروگاه ۴۸۰۰ مگاواتی هسته ای ترکیه به طرفیت یک هزار و ۲۰۰ مگاوات که توسط شرکت روس اتم روسیه احداث شده است، روز گذشته طی آیینی با حضور ویدئو کنفرانسی اردوغان و پوتین افتتاح شد.

به گزارش تارنمای  استار به نقل از منابع خبری ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان و پوتین در مذاکره تلفنی خود همچنین بر مبارزه مشترک با گروه تروریستی پ. ک.ک، امنیت مرزها و بازگشت پناهجویان سوری و پیگیری روند سیاسی حل مساله سوریه که در دستور کار کارگروه چهار جانبه نیز قرار دارد، تاکید کردند.

بر اساس گزارش این رسانه، روسای جمهور ترکیه و روسیه اعلام کرد که دو طرف برای خرید، معامله و هر گونه هزینه گردشگران با استفاده از کارت‌های بانکی روسیه توافق کردند.

 روسیه و ترکیه همچنین توافق کردند که افزایش پروازهای اضافی در خطوط هوایی به مقصد فرودگاه های دو طرف، بر راه اندازی سامانه جدید پرداخت و معامله با پول ملی تاکید کردند.

سال گذشته میلادی ۵.۵ میلیون گردشگر روسی به ترکیه سفر کردند و روس‌ها در صدر فهرست گردشگران خارجی ترکیه قرار گرفتند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال جاری میلادی به حدود هفت میلیون نفر افزایش یابد.

گردشگران روسی هر هفته‌ با یک هزار و ۲۰۰ پرواز از روسیه به ترکیه سفر می کنند که دو سوم این پروازهای توسط شرکت‌های روسی و مابقی توسط شرکت‌های ترکیه انجام می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha