۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85095709
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

البرهان و حمیدتی درباره مذاکره برای حل بحران سودان چه گفتند؟

تهران – ایرنا- در حالی که دو طرف درگیر در سودان اظهاراتی متناقض در مورد مذاکره برای حل بحران این کشور داشته اند، ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه الجزیره قطر، اظهارات «عبدالفتاح البرهان» فرمانده کل ارتش سودان و «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع در مورد مذاکره، متناقض است.

ارتش سودان در بیانیه‌ای، طرف مقابل را شورشی توصیف و آنها را به ادامه نقض آتش‌بس و اجبار اقدام متقابل ارتش به این نقض آتش بس ها متهم کرد.

بیانیه ارتش حاکی است که نیروهای پشتیبانی سریع به گلوله باران های بی رویه در خارطوم و شهر «ام درمان» ادامه دادند تا مردم را مجبور به تخلیه این مناطق کنند. ارتش نیز در نبردهای «جبل اولیاء» خسارات سنگینی به نیروهای پشتیبانی سریع وارد و یک خودروی زرهی اماراتی و دو قبضه توپ را توقیف کرده است.

از سوی دیگر، نیروهای پشتیبانی سریع بر پایبندی کامل خود به آتش بس بشردوستانه و باز کردن معابر امن برای شهروندان، به منظور تامین نیازهای اولیه آنها و تسهیل بازگشت اتباع خارجی به کشورشان، تاکید کردند.

بیانیه نیروهای پشتیبانی سریع نیز طرف مقابل را «کودتاچی» توصیف کرده و آورده که با نقض آتش بس توسط آنها مقابله و تلفات سنگین جانی نیز به آنها وارد کرده است.

این طرف درگیر در سودان همچنین از سیطره خود بر ۹۰ درصد ایالت خارطوم و تمام محورهای ورودی آن خبر داد و افزود که تلاش کرده مشکل آب خارطوم ساحلی را حل کند، اما نیروهای کودتا با تیراندازی های خود، عملیات مربوطه را مختل کردند.

فرمانده کل ارتش سودان درباره موضوع مذاکره با حمیدتی گفت که نمی‌توان – به تعبیر او - با رهبر شبه نظامیان دیدار و گفت وگو کرد، او رهبر یک حرکت شورشی است که باید تعیین تکلیف شود.

وی گفت که راهی جز از بین رفتن این شبه نظامیان وجود ندارد، این امر یا از طریق مذاکره برای جذب در نیروهای مسلح و یا جنگ با همه مردم سودان، صورت خواهد گرفت. «شبه نظامیان قبایلی» نمی توانند در مورد دموکراسی و تغییرات مسالمت آمیز سخن بگویند، این شورشیان، از غیرنظامی ها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

البرهان اظهار داشت: در حال حاضر ارتش بر همه سودان سیطره دارد و تنها چند پاسگاه در دارفور در دست طرف مقابل است که بزودی تعیین تکلیف خواهد شد.

وی تلاش برای پیوند دادن ارتش با رژیم سابق را نامعتبر خواند و گفت که نیروهای مسلح می توانند به این درگیری ها در اسرع وقت پایان دهند، اما دغدغه آنها حفظ زیرساخت ها و حفاظت از غیرنظامیان است.

در همین حال، حمیدتی، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که آماده مذاکره با البرهان فرمانده ارتش است، مشروط بر اینکه ابتدا درگیری ها متوقف شود.

وی افزود که آرمان او تشکیل یک دولت کاملا غیرنظامی در اسرع وقت و حتی یک روز زودتر است.

حمیدتی اضافه کرد: مشکلی با البرهان ندارم اما او را خائن می دانم چون حامیان «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق را به حکومت بازگردانده است.

حمیدتی در پاسخ به این سوال که در درگیری های اخیر اولین گلوله را چه کسی شلیک کرده است، مدعی شد که این امر از طرف نیروهای او نبوده و آنها زمانی که میانجیگران همه حضور داشتند با آتش بار طرف مقابل غافلگیر شدند، در حالی که همه آماده برگزاری نشست و امضای توافقنامه بودند.

«یوسف عزت» مشاور سیاسی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع نیز به الجزیره گفت که تنها هدف این نیرو، جلوگیری از بازگشت رژیم سابق به قدرت است، اما سازمانی در داخل ارتش وجود دارد که شامل عناصری از رژیم سابق است و همین سازمان بود که تصمیم به جنگ گرفت.

در همین حال، سازمان ملل تعداد قربانیان خشونت های قبیله ای در غرب منطقه دارفور از دوشنبه گذشته تاکنون را حدود ۱۰۰ نفر برآورد کرد و از نظارت بر توزیع سلاح در میان غیرنظامیان خبر داد.

درگیری های قبیله ای در دارفور پس از شروع نبرد بین نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان، دوباره از سر گرفته شده و تصاویر منتشر شده نشانگر آثار تخریب مغازه ها و منازل در شهر «الجنینه» بر اثر درگیری های روز گذشته است.

در همین زمینه، «فولکر پرتز» رئیس نمایندگی سازمان ملل برای کمک به سودان نیز گفت که از کشورهای مهم منطقه خواسته شده برای میانجیگری بین البرهان و حمیدتی اقدام کنند.

پرتز افزود: راه برون رفت از بحران در سودان، دستیابی به آتش بس و ساز و کاری روشن برای نظارت بر حسن اجرای آن است.

وی در عین حال هشدار داد که هر یک از طرفین که مذاکره و گفت وگو را نپذیرد، حتی اگر در جنگ هم پیروز شود، در سطح بین المللی منزوی خواهد بود.

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز هشدار داد که درگیری های طولانی مدت در سودان، خطر بی ثباتی منطقه را افزایش خواهد داد.

«مایکل ماکوئی لوث» وزیر ارتباطات سودان جنوبی نیز به نوبه خود از طرف های متخاصم در سودان خواست تا به توصیه جامعه جهانی و کشورهای منطقه گوش فرادهند و پای میز مذاکره بروند.

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم مدعی شد که واشنگتن در حال برقراری ارتباط با ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع است تا به آتش بس پایبند بماند و به تمدید آن ادامه دهند.

«اندرو استیانسن» سفیر نروژ در سودان نیز بر لزوم سوق دادن طرف های درگیر در سودان، به یک آتش بس واقعی تاکید کرد.

وی پیشتر به الجزیره گفته بود که هرگونه میانجیگری باید میان وضعیت کنونی را با آنچه در گذشته در قالب یک روند سیاسی انتقالی وجود داشت، مرتبط کند.

به گزارش ایرنا، درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین درگیری، نبرد در خارطوم پایتخت این کشور و مناطق اطراف آن ادامه دارد. درگیری‌های شدید میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در دو منطقه «الکدرو» و «الحلفایة» در شهر «خرطوم بحری» در شمال پایتخت سودان وجود دارد.در عین‌حال، روند تخلیه اتباع خارجی از این کشور نیز همچنان ادامه دارد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی، چهارم اردیبهشت ماه (۲۴ آوریل) بار دیگر از طرفین درگیری ها در سودان خواست، فوری درگیری ها را متوقف کنند و اعلام کرد سازمان ملل به هماهنگی نزدیک با شرکا برای کاهش تنش ها و برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha