۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۳
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85095979
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چالش‌های کی‌یف برای آغاز یک ضدحمله؛ کمبود مهمات و تجربه اندک

تهران- ایرنا- سفیر اوکراین در آلمان با اشاره به برنامه کی‌یف برای آغاز عملیات ضدحمله علیه روسیه گفت که کشورش به تسلیحات و تجهیزات نظامی سنگین بیشتری در سریع‌ترین زمان ممکن نیاز دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از شبکه خبری دویچه وله، اولکسی ماکیف (Oleksii Makeiev) در مصاحبه با گروه رسانه‌ای «فونکه» آلمان اعلام کرد که ارتش اوکراین در حال آماده سازی برای یک ضدحمله علیه روسیه به منظور خارج کردن نیروهای روسی از مناطق تصرف شده است و از آلمان می‌خواهد که به سرعت تانک‌ها، مهمات و سامانه‌های پدافندی بیشتری را به کی‌یف بفرستد.

وی با تاکید بر نیاز فوری کشورش به سامانه‌های پدافند هوایی بیشتری از انواع پاتریوت، گپارد و آیریس-تی (IRIS-T)، ادامه داد: اوکراین برای این ضدحمله به خودروهای زرهی، تانک‌ها، توپخانه‌ها و سلاح‌های دور برد بیشتری در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیازمند است.

بر اساس این گزارش، ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین نیز به دنبال حملات موشکی روز جمعه روسیه، از متحدان خود خواست تا در تقویت سامانه‌های پدافند هوایی به کی‌یف کمک کنند.

از ابتدای جنگ اوکراین تا کنون، آلمان علاوه بر سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت و آیریس-تی، ۱۸ فروند تانک «لئوپارد» مدل ۲آی۶ (Leopard 2A6)، ۴۰ خودروی جنگی «ماردر» (Marder) و ۳۴ فروند تانک ضد هوایی گپارد (Gepard) به اوکراین ارسال کرده است.

در همین رابطه، روز گذشته نمایندگانی از اروپا به منظور گفت‌وگو درباره ارسال کمک‌های نظامی بیشتر و اعلام حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه، به این کشور سفر کردند.

دمیتری کولبا وزیر امورخارجه اوکراین میزبان هفت همتای اروپایی خود در شهر بندری «اودسا» در جنوب این کشور بود. در این دیدار دیپلمات‌های ارشد از کشورهای دانمارک،‌ سوئد،‌ ایسلند،‌ استونی،‌ لتونی و لیتوانی نیز حضور داشتند. زلنسکی نیز در کی‌یف میزبان رؤسای جمهور اسلوواکی و جمهوری چک بود.

چالش‌های کی‌یف برای آغاز یک ضدحمله؛ کمبود مهمات تا تجربه ناچیز

آرامش قبل از طوفان

در حالی که بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان از ضد حمله قریب‌الوقوع اوکراین به روسیه خبر می‌دهند، آندراس راچ، عضو ارشد موسسه تحقیقاتی «شورای روابط خارجی آلمان» می‌گوید برنامه کی‌یف برای آغاز یک حمله زمینی گسترده با هدف خروج نیروهای روسی، تاکنون به دلایل متعددی به تاخیر افتاده است و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی این ضد حمله به صبر بیشتری نیاز دارد.

وی در بیان این دلایل به کمبود مهمات ارتش اوکراین، تجربه ناچیز کی‌یف در اجرا و هماهنگی برای این نوع از حملات و همچنین تداوم بارندگی که موجب پیچیدگی حمله می‌شود، اشاره کرد.

راچ درباره احتمال موفقیت ضد حمله اوکراین عنوان کرد: کی‌یف شانس قابل توجهی برای برتری دارد اما بخش زیادی از آن به فرماندهان ارتش این کشور و نحوه اجرای این عملیات بستگی دارد.

در این میان شبکه خبری اسکای نیوز نیز در گزارشی با اشاره به روند کاهشی خبرها از درگیری در مناطق جنگی اوکراین، از این موضوع به عنوان «آرامش قبل از طوفان» یاد کرد.

در گزارش این شبکه خبری انگلیسی آمده است: شاید این روزها اخبار کمتری از درگیری‌ها در اوکراین در رسانه‌ها دیده شود اما در پس این تیترهای خبری، هر دو طرف به شدت مشغول هستند.

مسکو پس از فروکش کردن حمله اوایل بهار با هدف تضعیف نیروهای اوکراین،‌ اکنون بر تقویت دفاعی مناطق الحاقی از جمله دونباس و زاپوروژیا متمرکز است.

همچنین تصاویر ماهواره‌ای از انتقال خودروهای زروهی و توپخانه‌های روسیه از شبه جزیره کریمه به خطوط مقدم جنگی خبر می‌دهند.

نیروهای گروه نظامی واگنر همچنان به پیش‌روی در باخموت ادامه می‌دهد و سقوط باخموت و در نهایت تسلط روسیه بر این شهر روز به روز محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

براساس گزارش‌ها نیروهای روسی اکنون بر ۸۵ درصد از این شهر مسلط هستند اما نیروهای اوکراین همچنان برای حفظ مناطق باقی‌مانده تلاش می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید: اوکراین هم در طرف مقابل به شدت فعال است. گزارش‌ها از نشانه شکل‌گیری چندین پایگاه اوکراینی در سواحل شرقی رودخانه دنیپرو وجود دارد.

موج تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین و بازگشت ۱۴ هزار سرباز آموزش دیده این کشور از انگلیس، نشان می‌دهد که درگیری در اوکراین به بن بست نرسیده و دو طرف برای نبردهای بعدی آماده می‌شوند. به نظر می‌رسد با وجود این آرامش ظاهری، طوفانی در راه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha