۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۲۴
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85096002
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیرخارجه سابق پاکستان: روابط ایران و عربستان رهاورد مثبت برای منطقه دارد

اسلام‌آباد- ایرنا- وزیر سابق امور خارجه پاکستان با استقبال از عادی‌سازی روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان این تحول را رهاورد مثبت برای منطقه دانست و گفت: چشم‌انداز حل مشکلات خاورمیانه به ویژه پایان بحران یمن روشن است. 

«شاه محمود قریشی» روز شنبه در حاشیه نشست توجیهی با نمایندگان رسانه‌های بین المللی در اسلام‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، توافق تهران و ریاض برای عادی‌سازی روابط را تحول مثبت و فوق العاده عنوان کرد.

وی با قدردانی از نقش آفرینی چین برای کمک به تنش زدایی در منطقه، اظهار داشت: پاکستان حامی این تلاش است و ما در گذشته نیز آغازگر ابتکار میانجیگری بوده‌ایم و اکنون خرسندیم که این مهم به واقعیت تبدیل شده است.

قریشی در زمان تصدی پست وزیر امور خارجه بین تابستان ۱۳۹۷ تا فروردین ۱۴۰۱ در دولت سابق پاکستان ۳ سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران داشت و ۵ بار نیز میزبان همتای ایرانی خود در اسلام‌آباد بود.

وی گفت: ما شاهد گشایش در روابط بازیگران مهم منطقه ایران و عربستان و دو عضو کلیدی سازمان همکاری اسلامی هستیم که ثمرات این تحول متوجه تمام منطقه از جمله بحران‌های خاورمیانه خواهد بود.

شاه محمود قریشی حل فوری بحران یمن را اجتناب ناپذیر خواند و افزود: ازسرگیری تعاملات ایران و عربستان نه تنها به پرداختن به برخی معضلات در جهان اسلام مانند فرقه گرایی کمک می‌کند بلکه چشم‌انداز حل مشکلات خاورمیانه از جمله یمن نیز روشن می‌شود.

نایب رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران کشور دوست و همسایه مهم پاکستان است و ما از اینکه روابط دیپلماتیک آن با عربستان که شریک راهبردی اسلام‌آباد است، احیا شده بسیار خرسند و نگاه رو به جلو به نقش آفرینی این دو قدرت بزرگ جهان اسلام برای همبستگی و همکاری‌های منطقه‌ای داریم.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه ۱۴۰۱ آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان ساعاتی پس از امضای بیانیه سه جانبه در پکن، توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای برقراری روابط را پیشرفت مهم دیپلماتیک در منطقه دانست و اعلام کرد که اسلام‌آباد به گرمی از عادی‌سازی تعاملات تهران و ریاض استقبال می‌کند.

«ممتاز زهرا» تاکید کرد: دولت اسلام‌آباد با سابقه حمایت و هماهنگی مستمر تلاش‌ها برای پر کردن شکاف‌ها بین این دو کشور برادر و اسلامی، به ایفای نقش سازنده خود در خاورمیانه و منطقه ادامه خواهد داد و امیدواریم این گام مثبت الگویی برای همکاری و هماهنگی منطقه‌ای باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha