۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۰:۱۱
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85096092
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقش محوری اصحاب رسانه در همگرایی ایران- پاکستان

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۰:۱۱
کد خبر: 85096092
نقش محوری اصحاب رسانه در همگرایی ایران- پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- «تبیین واقعیت‌ها درباره جایگاه دو ملت ایران و پاکستان، چرایی کارشکنی بدخواهان در مسیر همکاری‌های مشترک، کمک به تحکیم ارتباطات مردمی با استفاده از"قلم و بیان"به عنوان دو ابزار قدرتمند برای روشنگری در جامعه» از جمله محورهایی بود که در مراسم تودیع سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان مطرح شد.

به گزارش شنبه شب ایرنا، روابط حسنه و دیرینه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان درحالی وارد هفتاد و ششمین سال خود می‌شود که این مناسبات با سپری شد چهل و چهار سال از حیات پربرکت انقلاب اسلامی همچنان استوار و ریشه آن بر پایه اعتماد و احترام متقابل، روابط قوی مردمی و قرابت‌های فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی محکم و بادوام‌تر می‌شود.

بر همین اساس، مراسم تودیع سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان ماموریت دیپلماتیک وی در پاکستان بهانه‌ای شد تا دوستداران روابط دو کشور برادر و حامیان فرهنگ و تمدن آن در شهر اسلام‌آباد، روابط ممتاز دو همسایه که بر پایه مشترکات تاریخی و فرهنگی از جمله زبان فارسی به عنوان میراث مشترک می‌باشد را بار دیگر برجسته کنند.

بسیاری از چهره‌های سیاسی، نخبگان علمی و رسانه‌ای پاکستان وابسته به نهادهای برجسته خبری شامل روزنامه‌های انگلیسی و اردو زبان، شبکه‌های خبری و خبرگزاری‌ها با حضور در این مراسم از وفاداری دو ملت در طول بیش از ۷ دهه دوستی گفتند و خاطرات خود از سفر به ایران، تمدن غنی ایران اسلامی و جایگاه درخشان کشورمان در منطقه و جهان خود را بیان کردند.

برخی از مهمانان نیز تلاش کردند با جملات فارسی از تلاش‌های «سید محمدعلی حسینی» در طول ماموریت خود به عنوان سفیر ایران در پاکستان قدردانی کنند و گفتند که اکنون با بازگشت سفیر ایران به وطن خود، پاکستانی‌ها وی را سفیر نزدیک و صمیمی خود در ایران می‌دانند و اطمینان دارند که خدمات وی برای تقویت هرچه بیشتر روابط دو همسایه مسلمان و برادر ادامه خواهد یافت.

«آصف علی خان دُرانی» که از شهریور ۹۵ تا مردادماه ۱۳۹۷ به عنوان سفیر پاکستان در ایران حضور داشت به زبان فارسی جملاتی را در وصف ایران و قدردانی از تلاش‌های سفیر کشورمان ایراد و گفت: از اینکه مشاهده می‌کنیم سفیر ایران در پایان ماموریت خود پاکستان را ترک می‌کند ناراحت هستیم اما اطمینان داریم که ایران خانه دوم ما پاکستانی‌ها است و رشد و توسعه این روابط با تلاش همه مسوولان ادامه خواهد یافت.

نقش محوری اصحاب رسانه در صیانت از دوستی و پیوند ایران و پاکستان

وی از مشکلات ایران ناشی از تحریم‌های یکجانبه گفت و اظهار داشت که ملت ایران همواره مقاوم و با وجود تمامی تحریم‌ها و مشکلات در بسیاری از زمینه‌های به خودکفایی رسیدند.

این دیپلمات کهنه‌کار پاکستانی، ماموریت در ایران را بهترین تجربه سال‌های‌ خدمت دیپلماتیک خود دانست و اظهار داشت: احساس ما در ایران یک حس آشنا و حضور در خانه دوم بود، از طرف دیگر زبان فارسی یک میراث مشترک فرهنگی دو کشور به تقویت روابط فی مابین کمک می‌کند.

اکثر مهمانان برنامه سفارت ایران را شخصیت‌های برجسته رسانه‌ای و چهره‌های تلویزیونی پاکستان تشکیل می‌دانند که هر کدام از آنان در گفت وگو با ایرنا از جایگاه جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق مردم خود و همزمان صیانت از اصول اسلامی و جایگاه جهان اسلام تمجید کردند. آنان گفتند که ما قدردان سفارت ایران و سفیر این کشور هستیم که توجه ویژه و نگاه برادرانه به توسعه روابط دو کشور اسلامی دارند.

آنان معتقدند که قلم و بیان دو ابزار قدرتمند برای تبیین واقعیت‌های مرتبط با روابط دوستانه ایران و پاکستان و اصحاب رسانه دو کشور همسایه باید دین خود را ادا کنند و اجازه ندهند رسانه‌های دشمن و طرف‌های ثالث به همکاری‌های دو کشور ضربه بزنند.

شخصیت‌های پاکستانی تاکید کردند که هر کس که با قلم، با سخن و یا به هر نحوی علیه دوستی دو ملت سخنی بر زبان آورد و یا بنویسد به دو ملت ایران و پاکستان خیانت کرده است. مردم دوست و برادر دو کشور به‌اندازه کافی از اقدامات شیطانی دشمنان ضربه خورده‌اند لذا ما نباید بگذاریم علیه دوستی ایران و پاکستان تحریکی صورت بگیرد، چرا که دشمن همواره بیدار و در حال توطئه است و ما باید در مقابل اینها بایستیم.

نقش محوری اصحاب رسانه در صیانت از دوستی و پیوند ایران و پاکستان

سناتور «مشاهد حسین سید» سیاستمدار معروف و رئیس کمیته امور دفاع در مجلس سنای پاکستان به عنوان مهمان ویژه این برنامه اظهار داشت که پاکستان مفتخر به داشتن کشور دوست و همسایه ایران است. ایران اولین کشوری بود که تشکیل پاکستان و قرار گرفتن آن بر روی نقشه جهان را به رسمیت شناخت.

وی افزود که شاهد شکوفایی روابط دو کشور در طول چند سال اخیر هستیم و در این خصوص از تلاش‌های سفیر ایران در طول این مدت نیز قدردانی می‌کنیم و اطمینان راسخ داریم که اقدامات صورت گرفته توسط وی مسیر توسعه روابط دو کشور را هموارتر می‌کند.

سناتور مشاهد که قبل از ورود به دنیا سیاست یک روزنامه نگار و مدیر روزنامه «مسلم» بود، بر نقش محوری رسانه‌ها برای حمایت از تقویت روابط ایران و پاکستان صرف نظر از فشارها و کارشکنی‌ها به ویژه تلاش بدخواهان روابط دو کشور تاکید کرد.

وی تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم کرد و افزود: ایران به رهبری امام خمینی (ره) جایگاه ارزنده‌ای در منطقه و جهان کسب کرد که امروز برای دیگر کشورها و ملت‌ها الگو می‌باشد.

این سیاستمدار پاکستانی به گوشه‌هایی از خاطرات خود در جریان سفرهای رسمی و غیررسمی به ایران و دیدار با شخصیت‌های ایرانی پرداخت و ابراز اطمینان کرد که مناسبات دو کشور برادر و دوست ناگسستنی است و بالندگی آن ادامه خواهد یافت.

وی گفت که زبان فارسی، میراث مشترک فرهنگی ما است که فقط به ایران تعلق ندارد، بلکه متعلق به کل منطقه است. ما باید همگی با هم آن را پاس بداریم و برای حفظ ارزش‌های فرهنگی و هویتی خود آن را گسترش دهیم.

«حامد میر» از چهره‌های تراز اول جامعه رسانه‌ای پاکستان و مجری معروف شبکه خبری «جیو نیوز» با قدردانی از تلاش‌های سفارت ایران در توسعه روابط با پاکستان از جمله حمایت از همکاری‌های رسانه‌ای، گفت: تمام مردم پاکستان به ویژه جامعه رسانه‌ای ما از صمیم قلب به دوستی خود با ایران افتخار می‌کنند و ما همواره آرزوی رفاه، امنیت، پیشرفت و سربلندی را برای ملت و دولت ایران می‌کنیم.

وی با اشاره به حادثه ترور «صادق گنجی» نخستین سفیر فرهنگی شهید جمهوری اسلامی ایران که ۳۳ سال پیش توسط تروریست‌های تکفیری در شهر لاهور به شهادت رسید، افزود که دوستی و ارتباط من با ایران به همان زمان برمی گردد و ما مدیون تلاش‌های برادران ایرانی خود برای حمایت از پاکستان و تقویت روابط میان دو کشور هستیم.

«سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران نیز طی سخنرانی با بیان خاطرات به یادمانی در طول ماموریت خود در پاکستان از تلاش دولتمردان کشور همسایه، نخبگان، سیاسیون به ویژه اصحاب رسانه پاکستان برای حمایت از توسعه روابط دوجانبه و تلاش برای برجسته کردن ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری مشترک قدردانی کرد.

نقش محوری اصحاب رسانه در صیانت از دوستی و پیوند ایران و پاکستان

وی اظهار داشت که هر چند در طول سال‌های گذشته روابط ایران و پاکستان با مشکلات فراوانی ناشی از مداخله قدرت‌های و تحریم‌های ظالمانه بود اما خوشبختانه علیرغم این کارشکنی‌ها امروز با افتخار اعلام می‌کنیم حجم مبادلات تجاری دو کشور برادر به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است.

حسینی، تعاملات ایران و پاکستان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی و دفاعی را رضایت بخش دانست و بر لزوم گام‌های بیشتر جهت افزایش این روابط از جمله اهتمام طرف پاکستانی برای پیشبرد ابتکار عمل‌ها در راستای حمایت از جامعه تجار، بازرگانان و کمک به تقویت ارتباطات مردمی تاکید کرد.

وی با اشاره به بهبود روابط دو کشور در تمامی بخش‌ها در سالهای اخیر گفت: اراده مقامات بلندپایه ایران و پاکستان بر گسترش روابط استوار است و ما مصمم به افزایش تبادلات تجاری مشترک به پنج میلیارد دلار هستیم.

سفیر ایران با ابراز اطمینان از مسیر پیش رو روابط فرهنگی، رسانه‌ای و مردمی ایران و پاکستان همزمان با گشایش در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، تجاری و مرزی، افزود: تعاملات رسانه‌ای ایران و پاکستان و پوشش اخبار درباره کشورهای یکدیگر باید بیشتر شود. تمرکز رسانه‌ای ما نباید محدود به رخدادهای دیپلماتیک و روابط دوجانبه باشد. انتقال مستمر اطلاعات و تحلیل‌های درست منجر به ارتباط و باور پذیری بیشتر افکار عمومی دو همسایه می‌شود.

وی تاکید کرد که روابط دیرینه ایران و پاکستان روز به روز در حال شکوفایی است و رسانه‌های دو کشور می‌توانند در این زمینه اطلاع رسانی تاثیرگذاری داشته باشند.

براساس این گزارش؛ روابط و مناسبات دو کشور ایران و پاکستان در طول تاریخ سابقه‌ای بیش از ۷۶ سال دارد که در طول این مدت گستره خوبی را پشت سرگذاشته است و اکنون در بالاترین سطح در طول تاریخ خود می‌باشد. افتتاح دو گذرگاه مرزی جدید بین کشور بزرگ‌ترین تحول در طول ۳ سال اخیر در روابط دو کشور محسوب می‌شود و این ابتکار عمل با احداث چند بازارچه مشترک مرزی در راستای کمک به تقویت تجارت دوجانبه تکمیل می‌شود.

علاوه بر پیوندهای تاریخی به خصوص بین مردم، نخبگان و علمای دینی دو کشور، همسویی مردم پاکستان با اهداف انقلاب اسلامی، برائت از استکبار جهانی و مداخله قدرت‌های خارجی در منطقه از جمله ویژگی‌هایی است که موجب افزایش اهمیت پاکستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شد و اکنون با توجه به پیشرفت‌های روزافزون آن به عنوان یک روابط مثال زدنی در بین کشورهای منطقه و جهان است.

هفتم اردیبهشت سال گذشته «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با همتای پاکستانی خود نیز به این نکته اذعان داشت که: روابط بین ایران و پاکستان مبتنی بر اشتراکات گسترده فرهنگی، تاریخی و زبانی است و می‌تواند الگوی بین کشورهای مسلمان شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha