۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۴۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85096176
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحولات سیاسی پاکستان؛ گام‌های دولت و اپوزیسیون برای مذاکره

اسلام‌آباد- ایرنا- کشمکش‌های سیاسی در پاکستان در طول یک سال گذشته وضعیت این کشور همسایه را پیچیده و همزمان باعث تشدید بحران اقتصادی شده است و این روزها گام جدید جناح حاکم و اپوزیسیون برای مذاکره تحولات سیاسی پاکستان را وارد مرحله جدیدی کرده با این حال فضای بی اعتمادی میان طرفین بر این مذاکرات سایه افکنده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، با تغییر حکومت در فروردین سال گذشته و روی کار آمدن دولت ائتلافی در پاکستان جدال میان جناح حاکم و اپوزیسیون نیز شدت گرفت و هر کدام از طرفین دیگری را به ایجاد بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در کشور متهم کردند.

مخالفان دولت در پاکستان به رهبری «عمران‌خان» نخست وزیر برکنار شده و رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان حاضر به پذیرفتن مشروعیت دولت ائتلافی به نخست وزیری «شهباز شریف» رئیس حزب مسلم لیگ نواز نشد و کمپین گسترده‌ای علیه دولت را آغاز کرد. در همین راستا اپوزیسیون دست به تظاهرات ضددولتی زد که در یکی از این راهپیمایی‌ها در اواسط آبانماه سال گذشته سوء قصد به جان عمران‌خان انجام شد اما وی در این حمله جان سالم بدر برد.

ترور نافرجام نخست وزیر برکنار شده پاکستان منجر به تشدید جدال میان مخالفان و دولت شد تا جایی که عمران‌خان نخست وزیر و برخی از وزرای کابینه همچنین نهادهای قدرتمند امنیتی این کشور را متهم به توطئه برای از بین بردن وی کرد.

عمران‌خان مطالبه برگزاری انتخابات زودهنگام در پاکستان را دارد و برای تحت فشار قرار دادن دولت مرکزی، اقدام به انحلال ۲ پارلمان ایالتی کرد که حزب وی دولت را در این ایالات تشکیل می‌داد. هرچند دولت شهباز شریف حاضر به پذیرفتن مطالبه مخالفان نشد و در آخر دیوان عالی پاکستان به این قضیه ورود کرد و رای نهایی آن نیز برگزاری دو انتخابات ایالتی در پنجاب و خیبرپختونخوا شد.

بن بست در اوضاع سیاسی پاکستان همچنان ادامه دارد و این جدال به رویایی میان دولت و قوه قضائیه این کشور کشیده است و پارلمان پاکستان نیز از قضات دیوان عالی خواستند تا از ورود به مباحث سیاسی اجتناب کنند چرا که اختلافات سیاسی فقط به دست سیاسیون کشور حل شدنی است.

تحولات سیاسی پاکستان؛ گام‌های دولت و اپوزیسیون برای مذاکره

گام جدید دولت و اپوزیسیون برای مذاکره

جدال سیاسی در پاکستان طی روزهای اخیر درحالی وارد مرحله جدیدی شد که جناح مخالف و دولت پس از یک سال کشمکش سیاسی، بازداشت رهبران اپوزیسیون، تشکیل پرونده‌های قضایی علیه یکدیگر اکنون تن به مذاکره داده و تاکنون ۲ دوره از آن برگزار شده و قرار بود سومین جلسه مذاکرات با حضور نمایندگان دولت و جناح مخالف روز گذشته در اسلام‌آباد برگزار شود.

گزارش رسانه‌های پاکستانی از نرمش رهبران سیاسی برای تداوم تعامل و مذاکره به جای موضع گیری تند حکایت دارد. برخی منابع گفتند که مطالبه اصلی حزب عمران‌خان، انحلال فوری پارلمان ملی و دیگر پارلمان‌های ایالتی است تا راه برای برگزاری انتخابات زودهنگام در پاکستان باز شود.

اما نمایندگان دولت پاکستان ضمن مخالفت با هرگونه انحلال پیش از موعد پارلمان ملی پیشنهاد دادند که امکان انحلال پارلمان ملی پس از ارائه بودجه سال مالی جدید در ماه ژوئن وجود دارد چرا که بحران اقتصادی کشور عمیق‌تر شده و باید برای کنترل آن تا زمان تدوین بودجه و تصویب آن در مجلس صبر کرد.

مذاکرات دولت و مخالفان پاکستان درحالی انجام می‌شود که جمعه شب گذشته پلیس در شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب برای بازداشت «پرویز الهی» سروزیر سابق این ایالت و فرد نزدیک به عمران‌خان که ریاست حزب تحریک انصاف در ایالت پنجاب را نیز برعهده دارد، اقدام کرد با این حال شبکه‌های خبری پاکستان گفتند که پلیس نتوانست پرویز الهی را بازداشت کند. حزب عمران خان تلاش پلیس برای بازداشت نایب رئیس خود را محکوم کرد و اکنون بیم آن می رود که مذاکرات میان طرفین به دلیل روند جدید اقدامات پلیسی علیه مخالفان با بن بست روبرو شود.

مسوولان ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان روز گذشته در نشست توجیهی با نمایندگان رسانه‌های خارجی در اسلام‌آباد، انحلال پارلمان ملی و برگزاری انتخابات زودهنگام را تنها دستورکار مذاکره آنان با دولت پاکستان عنوان کردند.

«شاه محمود قریشی» وزیر سابق امور خارجه و نایب رئیس حزب تحریک انصاف از آنچه ترفند نمایندگان دولت پاکستان در مذاکره به عنوان یک ابزار برای تاخیر در برگزاری انتخابات عمومی، خواند ابراز نگرانی کرد و افزود: ما از دیوان عالی پاکستان می‌خواهیم تا از رای خود عقب نشینی نکرده و تاریخ اعلام شده را به عنوان زمان نهایی برای برگزاری انتخابات ایالتی به اجرا بگذارد.

تحولات سیاسی پاکستان؛ گام‌های دولت و اپوزیسیون برای مذاکره

«فواد چودری» وزیر سابق اطلاع رسانی و از اعضای ارشد جناح مخالف نیز گفت که مذاکره دولت و اپوزیسیون امروز نیز ادامه خواهد یافت با این حال مخالفان هرگز به دنبال تشدید تنش‌ها نیستند اما دولت باید درک کند که معیشت و وضعیت اقتصادی پاکستان هر روز بدتر شده و برای غلبه بر این بحران باید انتخابات در اسرع وقت برگزار شود.

ناظران سیاسی در پاکستان گفتند: با توجه به بن بست در مذاکرات دولت پاکستان و صندوق بین المللی پول برای احیای برنامه وام و تکاپوی دولت اسلام‌آباد برای اجرای تمهیدات صندوق در راستای دریافت فوری وام جدید، به نظر می‌رسد مخالفان دولت در انتظار تهیه بودجه توسط دولت و مطابق با شرایط صندوق بین المللی پول هستند تا اگر دولت آینده توسط اپوزیسیون فعلی پاکستان تشکیل شود دردسرهای آینده مبنی بر تداوم مشکلات اقتصادی و تورم متوجه دولتی باشد که بودجه کشور را تدوین و تصویب کرده است.

منابع آگاه مدعی هستند که عمران‌خان حاضر به نرمش درباره تاریخ برگزاری انتخابات عمومی پاکستان است. نمایندگان اپوزیسیون تاکید کردند که آنان به دنبال جدال نستند و در مقابل نمایندگان دولت نیز پیشنهاد لغو استعفای نمایندگان حزب تحریک انصاف در مجلس ملی را مطرح کرده و خواستند تا با بازگشت مجدد نمایندگان مخالف به مجلس، ابتکار مشترک برای کمک به حل بحران اقتصادی کشور و پیشبرد برنامه انتخابات عمومی انجام شود.

عمران‌خان ۷۱ ساله که اواخر فروردین امسال با رأی اکثریت نمایندگان پارلمان پاکستان در نیمه راه مجبور به کناره گیری از قدرت شد، شهباز شریف نخست وزیر دولت ائتلافی را به بی‌کفایتی در مدیریت کشور و تخریب اقتصاد متهم کرد.

دیوان عالی پاکستان ماه گذشته با صدور رای در پرونده تحولات سیاسی ۲ استان پنجاب و خیبرپختونخوا اعلام کرد که دولت و کمیسیون انتخابات موظف به برگزاری انتخابات در این ۲ ایالت طی ۹۰ روز از زمان انحلال مجالس ایالتی هستند. ضرب الاجل ۹۰ روز برای انعقاد انتخابات پارلمانی در ۱۴ می‌به اتمام می‌رسد با این حال دیوان عالی پاکستان همچنان در حال بررسی اقدامات صورت گرفته از سوی نهادهای مسوول در این کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha