۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۰۷
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85096195
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۷۵ طرح عمرانی بهداشت و درمان چهارمحال و بختیاری در دست اجراست

شهرکرد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت میزان دسترسی مردم در مناطق مختلف استان به خدمات بهداشت و درمان گفت: هم اکنون ۱۷۵ طرح عمرانی نیمه‌تمام در حوزه بهداشت و درمان در دست اجراست.

به گزارش ایرنا، ارسلان خالدی‌فر روز شنبه به مناسبت هفته سلامت در جمع خبرنگاران افزود:تکمیل کلینیک الحاقی بیمارستان هاجر(س) شهرکرد یکی از مهمترین طرح‌های در دست اجراست که از محل اعتبارات سفر رییس‌جمهور برای تکمیل این طرح ۲۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، با رایزنی‌های انجام شده اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز برای تکمیل این طرح در سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای ابتدای سال مصوب شد که با تخصیص این اعتبارات تا پایان امسال این طرح افتتاح خواهد شد.

خالدی‌فر اظهار داشت: با افتتاح این طرح‌ ۲۲۰ تخت بیمارستانی جدید به تخت‌های استان افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سفر رییس‌جمهور به استان بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در حوزه بهداشت و درمان اختصاص داده شد، گفت: اختصاص اعتبار سفر به استان نشان‌دهنده نگاه ویژه رییس‌جمهور و دولت سیزدهم به مناطق محروم است.

به گفته وی، تاکنون ۲۳ درصد اعتبارات سفر رییس‌جمهور تخصیص یافته و هزینه شده، که رایزنی برای جذب مابقی اعتبارات در دستورکار قرار دارد و با تخصیص این اعتبارات کمک بسیار بزرگی به بخش بهداشت، درمان و سلامت استان و تکمیل طرح‌های عمرانی خواهد شد.

خالدی‌فر افزود: توسعه و تجهیز مراکز درمانی به دستگاه‌های پیشرفته از جمله ام. آری. آی و سی.تی. اسکن و دستگاه رادیوگرافی در دستورکار قرار دارد و در دولت سیزدهم و یک‌سال گذشته گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون پیش خرید دستگاه رادیوگرافی خاص شیمی درمانی بیماران سرطانی انجام شده و با افتتاح بخش الحاقی بیمارستان هاجر، این دستگاه نیز فعال خواهد شد و خدمات رادیوتراپی بیماران سرطانی به صورت رایگان انجام خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه گفت: دستگاه سی. تی. اسکن و آنژیوگرافی فوق پیشرفته با اعتباری بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان وارد استان شده و زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی این دستگاه از جمله برق فراهم شده و از ماه آینده این دستگاه بهره‌برداری خواهد رسید که یکی از دستگاه‌های فوق پیشرفته دنیاست.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از دولت سیزدهم تنها ۲ دستگاه ام. آر.آی در استان فعال بود، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون چهار دستگاه ام.آر. آی جدید در اردل، بروجن، شهرکرد و لردگان فعال شده است و ماه‌های آینده نیز ۲ دستگاه دیگر نیز در فارسان و بیمارستان هاجر شهرکرد فعال خواهد شد.

به گفته وی، توسعه تجهیزات پزشکی به عنوان سرمایه بزرگ در حوزه بهداشت نقش مهمی در ماندگاری پزشکان و افزایش و بهبود خدمات پزشکی خواهد داشت.

خالدی‌فر با تاکید بر اینکه تجهیزاتی که در یک‌سال گذشته وارد استان شده با ۲۰ سال گذشته برابری دارد، افزود: در یک‌سال گذشته ۸۶۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای برای استان خریداری شده است.

وی گفت: در حوزه فعالیت‌های عمرانی پارسال ۸۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران در قالب مناقصه پرداخت شده که این میزان ۱۲ برابر سال ۱۴۰۰ بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی در این بخش استان مشهود است، افزود: مجوز جذب ۱۲۵ نیروی انسانی در اردی‌بشهت ماه امسال گرفته شده و تا آخر ماه آزمون برگزار می‌شود و آزمون جذب ۱۵۵ نیرو متخصص نیز خرداد و تیرماه برگزار خواهد شد.

وی گفت: پارسال ۱۳۷ پزشک عمومی و ۸۹ پزشک متخصص و فوق تخصص وارد استان شدند و در مناطق مختلف استان فعال شدند.

خالدی‌فر در ادامه با اشاره به اینکه کمبود دارو در کل کشور وجود دارد، گفت: این استان یکی از استان‌های است که کمترین مشکل را در حوزه تامین دارو داشت.

به گفته وی، در دولت سیزدهم به حوزه سلامت توجه ویژه شده است به طوری‌که در ایام کرونا، دولت سیزدهم با خرید واکسن و واکسیناسیون گسترده، تعداد فوتی‌های کرونا را کاهش داد و در حال حاضر آمار فوتی کرونا به صفر رسیده و آمار ابتلا نیز در سطح استان روزانه انگشت‌شمار شده است.

وی اظهار داشت: قبل از تامین واکسن روزانه بین ۱۷ تا ۲۰ نفر از هم‌استانی‌ها در گروه‌های سنی مختلف به دلیل ابتلا به کرونا فوت می‌شدند که این آمار هم‌اکنون پایین آمده و نزدیک به صفر شده و تعدادی از افراد که به دلیل ابتلا به کرونا فوت می‌کنند سن بالا دارند و یا بیماری زمینه فراوان دارند و فوتی‌ها کرونا هم اکنن در سنین بالاست.

به گفته وی،تاکنون یک میلیون و ۸۱۴ هزار ۱۰۷ دز واکسن کرونا در استان تزریق شده که این امر در حوزه پیشگیری از بیماری نقش مهمی دارد.

وی از انجام نخستین عمل جراحی و پیوند کبد در بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد خبر داد و گفت: این عمل جراحی نخستین عمل جراحی پیوند کبد در غرب کشور است .

خالدی‌فر در ادامه با اشاره به برخی شایعات در خصوص آلودگی آب استان افزود: در این مدت یک مورد مستند ثابت شده در خصوص آلودگی ناشی و مرتبط با آب نداشتیم و آزمایش‌های مکرر در این زمینه از سوی بهداشت انجام شده و تاکنون گزارشی در خصوص بیماری میکروبی ناشی از آب ثبت نشده است.

به گفته وی ،پارسال ناظران بهداشتی استان ۳۱ هزار بازدید و ایام نوروز امسال نیز ۱۸ هزار بازید از اصناف، مغازه‌ها و مراکز توزیع مواد غذایی و فرآورده‌های غذایی انجام دادند و بیش از ۱۸هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در سال گذشته جمع آوری و معدوم شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: اجرای طرح پزشک خانواده، توسعه تجهیزات پزشکی، اجرای طرح تعرفه‌گذاری پرستاران در سالجاری در دستور کار این دانشگاه قرار دارد.

خالدی‌فر از افتتاح شبکه بهداشت شهرسنان کوهرنگ بعد از توقف ۱۸ سال خبر داد و گفت: این طرح تا پایان ماه جاری افتتاح خواهد شد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون انجام عمل‌های جراحی فوق پیشرفته در استان در حال انجام است و مقدمات انجام پیوند مغز استخوان نیز در دستور کار قر ار دارد.

به گزارش ایرنا، هم اکنون سه مرکز آموزشی و درمانی، هفت بیمارستان درمانی، یک‌هزار و ۸۱۲ تخت فعال بیمارستانی، ۳۷۴ پزشک عمومی، ۳۵۱ پزشک متخصص و فوق تخصص، ۹۹ دندانپزشک، یک‌هزار و ۶۹۰ پرستار، ۱۸۷ تخت ویژه، ۸۱ آمبولانس پیش بیمارستانی(۱۱۵) و تجهیزات مختلف به مردم استان خدمات رسانی ارائه می‌دهد.

آب آشامیدنی چهارمحال و بختیاری سالم است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سلامت آب خط قرمز دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت استان است، گفت: آب آشامیدنی استان سالم است.

به گزارش ایرنا، علی احمدی روز شنبه به مناسبت هفته سلامت در جمع خبرنگاران استان افزود: انجام آزمایش سلامت آب در سطح استان به صورت مکرر انجام می‌شود و همچنان نیز انجام آزمایش‌های سلامت آب ادامه دارد و تاکنون هیچ‌گونه آلودگی در آب شرب شهرکرد و سایر شهرستان‌ها ثبت نشده است.

وی گفت: در سال گذشته که آب استان برای چند روز قطع شد و بعد از آن مطالب و شکایت‌های در خصوص آلوده بودن آب گزارش شد، آزمایش‌های مکرر از جمله کلرسنجی، آزمایش شیمیایی و نیترات از آب انجام و آزمایشات به خارج از استان نیز ارسال شد که در جواب آزمایش‌ها هیچ گونه آلودگی مشاهده نشد.

احمدی گفت: مردم شهرکرد سال‌ها از آب چشمه کوهرنگ استفاده می‌کردند که منبع آب تغییر پیدا کرد و ذائقه مردم با آب جدید سازگار نیست و ممکن است بوی نامطبوع، رنگ تیره و کدورت هم در آب مشاهده شود، درحالیکه این آب هیچ ضرر و زیان و آسیبی برای سلامتی ندارد و تنها با ذائقه مردم سازگار نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد باتاکید بر اینکه نظارت بر واحدهای صنفی و اماکن توزیع مواد غذایی از سوی ناظران بهداشتی استان به صورت مستمر انجام می‌شود ، گفت: پارسال ۱۸ تن مواد غذایی آلوده در استان جمع‌آوری و معدوم شد.

احمدی افزود: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای ۲۰هزار نفر اجرایی می‌شود که براساس ابلاغ وزارت بهداشت این طرح در ۶ شهر فارسان، لردگان، بروجن، شهرکرد، فرخشهر وهفشجان در چهار شهرستان شروع می‌شود.

به گفته وی، در این طرح به ازای هر یک‌هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت نیاز است که با تامین این زیرساخت‌ها به نوبت طرح در ۶ شهر بالای ۲۰ هزار نفر سراسر استان اجرا خواهد شد.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از سال ۸۲ این طرح در روستاها و شهرهای زیر۲۰ هزار نفر آغاز شد و تاکنون افزون بر ۶۵۰ هزار نفر جمعیت استان زیرپوشش برنامه پزشک خانواده روستایی و شهرهای زیر۲۰ هزار نفر قرار گرفته و این طرح ناقص اجرا شده بود که در سال گذشته امکان ارجاع الکترونیک در استان فراهم شد، افزود: با آغاز طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰هزار نفر طرح نظام ارجاع نیز اجرایی می‌شود.

احمدی افزود: در حوزه بهداشت و درمان موفقیت‌های دست پیدا کردیم که کاهش مرگ و میر نوزادان و مرگز و میر نوزادان زیرز یک سال و مادران باردار یکی از این دستاوردها بوده است.

به گفته وی ، حذف بیمارهای واگیر از جمله فلج اطفال، سرخک، سرخچه، مالاریا و کاهش بیماریهای اسهالی و تنفسی که از علل شایع مرگ و میر در بیماری عفونی بوده با بهبود شرایط در کنار دسترسی به مراقبت اولیه بهداشتی این بیماریها کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: کنترل فشار خون، دیابت نیز در سطح استان افزایش یافته به طوری که کنترل فشار خون ۷۲ درصد و قند خون ۵۸ دصد نسبت به سال ۱۴۰۰افزایش داشته است.

کمبود ۶۰ قلم دارو در چهارمحال و بختیاری

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز با اشاره به اینکه کمبود دارو تنها مختص این استان نیست و در سراسر کشور با این مشکل مواجه هستیم، گفت:چهارمحال و بختیاری در حوزه کمبود دارو کمترین میزان مشکل را داشت.

رضا محمدی افزود: برای رفع مشکلات دارو در کشور طرح دارویار اجرا شد و با اجرا شدن این طرح ارز ترجیحی برای دارو حذف شد و تاکنون برای اجرایی شدن این طرح دانشگاه‌های علوم پزشکی به وظایف خود عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه پارسال در یک برهه زمانی واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه دارو به کشور متوقف شده بود، گفت: کمبود اقلام دارویی در این برهه زمانی به ۴۰۰ قلم رسید، اما در حال حاضر در چهارمحال و بختیاری با کمبود ۶۰ قلم دارو مواجه هستیم.

به گزارش ایرنا از نهم تا ۱۵ اردیبهشت ماه به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha