۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۵۱
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85096273
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گام بلند زنجان برای جذب سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

زنجان - ایرنا - امروزه با توجه به سرعت توسعه شهرها و گسترش فناوری‌های روز و همچنین محدود بودن سوخت‌های فسیلی، حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر مانند نور خورشید و باد ضرورتی اجتناب ناپذیر است که خوشبختانه استان زنجان نیز توانسته گام‌های بلندی را در این مسیر بردارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برق یکی از صنایع زیربنایی و از مهمترین اکتشافات بشر محسوب می شود که امروزه زندگی بدون آن امکانپذیر نیست چراکه علاوه بر روشنایی، کارکرد تمامی ملزومات زندگی نیز وابسته به این صنعت مدرن است.

تولید گرما، سرما و نور و کاربرد محصولات صنعتی، کشاورزی، تجاری و عمومی همه و همه وابسته به این صنعت است که روز به روز نیز با توسعه شهرنشینی بر دایره کاربرد آن افزوده می شود.

شرکت های توزیع و منطقه‌ای برق به عنوان ۲ شرکت زیرساختی مهم ضمن اینکه ملزم به تامین برق تمامی مصارف هستند در بخش تولید نیز که چرخه اصلی اقتصاد کشور محسوب می شود نقش بی بدیل و اصلی را بر عهده دارند.

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر از جمله انرژی بادی و خورشیدی و ساخت نیروگاه ها از جمله روشهای تولید برق است که سرمایه گذاری های بسیار زیادی در سالهای اخیر در این حوزه انجام شده است.

در استان زنجان نیز طی سال های اخیر ساخت نیروگاههای برق و حرکت به سمت جذب سرمایه گذار در حوزه انرژی های تجدیدپذیر برای تولید انرژی برق مورد توجه قرار گرفته است.

خبرنگار ایرنا برای بررسی فعالیتهای انجام شده در این حوزه با "منصور اوجاقی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان" گفت و گو کرده است.

ایرنا: شرکت برق منطقه ای زنجان شامل چه استانهایی است و چه تعداد مشترک دارد؟

اوجاقی: شرکت برق منطقه ای زنجان از ۲ استان زنجان و قزوین تشکیل شده است که این شرکت ۱۷ مشترک بزرگ دارد.

شرکت های برق منطقه ای و شرکت توزیع زیر نظر شرکت مادر تخصصی توانیر قرار دارد.

یک شرکت مادر تخصصی دیگر نیز به نام شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی کشور فعال است که نیروگاه ها به خصوص نیروگاه های سیکل ترکیبی و برق حرارتی زیر نظر این شرکت هستند که تعدادی از اینها دولتی و تعدادی نیز خصوصی است.

شرکت برق منطقه ای زنجان با ۱۷ مشترک ۲ استان زنجان و قزوین را تحت پوشش دارد. یک شرکت نیز در حوزه برق در وزارت نیرو به نام " ساتبا " تشکیل شده است که انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری ایده آل، انرژی های پنل های خورشیدی و بادی زیر نظر آن هستند اما چون در استانها نمایندگی ندارد معمولا شرکت های برق منطقه ای به عنوان شرکت های کلان اقدامات مربوط به این حوزه را انجام می دهند.

ایرنا: مشترکان شرکت های برق منطقه ای بیشتر شامل چه حوزه ها و چه شرایطی هستند؟

اوجاقی: مشترکان شرکت برق منطقه ای خاص و اغلب شامل صنایع سنگین هستند.

از مجموع ۱۷ مشترک شرکت برق منطقه ای زنجان ۱۳ مشترک در حوزه استان زنجان و چهار مشترک در استان قزوین است که دیماند قراردادی مشترکان این شرکت بالای هفت مگاوات براساس تعریف ساختار صنعت برق کشور است.

گام بلند زنجان برای جذب سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

در زمان حاضر شرکت های صنعتی راشا کاسپین، سیمان خمسه، سیمان زنجان و شرکتهای فولادی مثل فولاد ناب آرش و البرز از جمله مشترکان شرکت برق منطقه ای در حوزه استان زنجان هستند که اکثرا مصارف بالایی دارند و سه تلمبه خانه خط لوله نیز تحت پوشش این شرکت است.

ایرنا: هم اکنون نیروگاه های برق استان در چه وضعیتی قرار دارند؟

اوجاقی: مجموع ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور در کلان صنعت برق ۹۱ هزار مگاوات است که این میزان از سبد مختلفی از نیروگاه ها تشکیل می شود.

بیش از ۸۱.۵ درصد تا ۸۲ درصد نیروگاه ها، سیکل ترکیبی و حرارتی هستند مانند نیروگاه آریان (زنجان یک) و نیروگاه سلطانیه در زنجان که ۱۲.۵ درصد این نیروگاه ها برق آبی است.

اغلب نیروگاه های سیکل ترکیبی در جنوب کشور قرار دارند مثل سد دز و کرخه و تعدادی نیروگاه مقیاس کوچک، خودتامین و پراکنده نیز وجود دارد که یکی از این نیروگاه ها ابتدای امسال در زنجان با هشت مگاوات ظرفیت در شرکت "روی پرور" در شهرک تخصص روی زنجان افتتاح شد.

ایرنا: چه میزان از سبد نیروگاهی از انرژی های تجدیدپذیر تامین می شود؟

اوجاقی: انرژی های تجدیدپذیر، یک درصد مجموع سبد نیروگاهی ایران را تشکیل می دهد که باعث تاسف است.

سیاست وزارت نیرو هم بر این مبنا است که به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت کند چون امروزه تمام دنیا نیز به سمت انرژی های نو می رود و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر ضرورتی انکارناپذیر است.

۲ نیروگاه از چهار نیروگاه برق پیش بینی شده در زنجان راه اندازی شده است. بر اساس برآوردهای انجام شده استان زنجان منطقه بسیار مساعدی برای استفاده از نیروگاه های خورشیدی است و باید در خصوص سرمایه گذاری در این حوزه بیش از پیش برنامه ریزی و اهتمام داشت.

شرکت برق منطقه ای زنجان در زمان حاضر از انرژی خورشیدی به اندازه ۱۰.۱ مگاوات برق تولید می کند که هفت مگاوات از این میزان مربوط به استان زنجان و مابقی در استان قزوین است.

در زنجان ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی داریم؛ از اوایل دهه ۸۰ چهار ساختگاه نیروگاه در این استان به نامهای زنجان یک تا چهار خریداری و آماده شد که زنجان یک و ۲ در اراضی روستای "چوروک اولیا" در کیلومتر ۸۵ زنجان به سمت میانه بود؛ در این راستا زمینی حدود هزار هکتاری خریداری و به ۲ قطعه زمین ۵۰۰ هکتاری برای نیروگاه زنجان یک و ۲ تقسیم شد.

گام بلند زنجان برای جذب سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

یک زمین دیگر در اراضی روستای " سرخه دیزج" در کیلومتر ۲۵ زنجان به سمت آزادراه تبریز است که این زمین نیز هزار هکتاری بود و به ۲ قطعه ۵۰۰ هکتاری برای نیروگاه های زنجان سه و چهار تقسیم شد.

از بین این چهار ساختگاه ۲ نیروگاه راه اندازی شد که ظرفیت منصوبه نیروگاه سلطانیه ۹۶۸ مگاوات است و ظرفیت منصوبه نیروگاه زنجان ۲ (آریان) نیز ۵۴۶ مگاوات بود که خردادماه سال قبل راه اندازی شد.

ساخت ۲ نیروگاه دیگر نیز پیگیری می شود که به دلیل بحث تحریم و مسایل مالی تکمیل نشده اما ۲ نیروگاه دیگر بهره داری شده است.

متولی و سرپرست این نیروگاه ها شرکت مادر تخصصی بوده و برق منطقه ای زنجان تسهیلگر این اقدامات است.

ایرنا: تکمیل بخش بخار نیروگاه های برق زنجان چه اهمیتی دارد؟

اوجاقی: بحث مهم در خصوص نیروگاه های برق راه اندازی شده در زنجان پیگیری احداث بخش بخار این ۲ نیروگاه است.

در نیروگاه سلطانیه چهار واحد گازی و ۲ واحد بخار داریم که با واحد گازی کار می کنند اما واحد بخار آنها نیازمند هزینه بالایی است که باید مدیریت استان نیز در این خصوص ورود کند و نسبت به راه اندازی آن اهتمام داشته باشد.

نبود این واحدها باعث اتلاف انرژی می شود و راه اندازی واحدهای بخار، صرفه جویی در سوخت را در پی دارد.

نیروگاه آریان به یک واحد بخار و نیروگاه سلطانیه نیز به ۲ بخش نیروگاهی بخار نیازمند است که اگر وارد مدار شوند باعث کاهش مصرف انرژی گاز خواهد شد.

ایرنا: آیا برق منطقه ای زنجان ظرفیت پاسخگویی به نیاز سرمایه گذاران را دارد؟

اوجاقی: در سال های اخیر سرمایه گذاری در بخش صنعت استان های زنجان و قزوین افزایش یافته است.

این استان ها به لحاظ توانایی در تامین زیرساخت برق مورد نیاز صنایع برای سرمایه گذاران جذاب هستند چون هر سرمایه گذاری به هر میزان نیاز به برق داشته باشد در حوزه استان زنجان و قزوین هیچ مشکلی برای تامین آن وجود ندارد.

در حالت عادی تنها ۳۵ تا ۴۰ درصد پست‌ها و خطوط منصوبه برق در این شرکت بارگیری شده و ۶۰ درصد ظرفیت ما خالی است.

گام بلند زنجان برای جذب سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

این موضوع از مزیت های شرکت برق منطقه ای زنجان است که در مسیر ترانزیت شبکه سراسری نیز قرار دارد.

۲ نیروگاه استان زنجان به شبکه های برق سراسری متصل است و به صورت شبکه ای برق رسانی می کند و به نیروگاه های استان آذربایجان و بخشی از شهرستان تاکستان نیز برق می دهد.

۱۱۰ مگاوات برق از نیروگاه های مقیاس کوچک در زنجان و قزوین تولید می‌شود. در برق منطقه ای زنجان، ۲ نیروگاه گازی و سه نیروگاه بادی و در حوزه قزوین، اقلیم بسیار مناسبی برای نیروگاه بادی داریم و در مجموع ظرفیت بادی شرکت برق منطقه ای زنجان در کل کشور زبانزد است.

نیروگاه های مقیاس کوچک هم در این حوزه فعال است که این نیروگاه ها توسط بخش خصوصی از طریق ژنراتورهای وارداتی، برق مورد نیاز خود را تامین می کنند و می توانند اضافه آن را نیز با قرارداد به شبکه سراسری متصل کنند و به وزارت نیرو بفروشند.

از این نیروگاه هشت مورد در زنجان و ۱۲ مورد در حوزه قزوین داریم و حدود ۱۱۰ مگاوات هم از این نیروگاه ها برق تولید می شود.

ایرنا: برق منطقه ای زنجان در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در چه جایگاهی قرار دارد؟

اوجاقی: در حوزه انرژی های تجدیدپذیر نیازمند سرمایه گذاری هستیم.

استان زنجان به لحاظ موقعیت و اقلیم در حوزه نیروگاه های خورشیدی بسیار مساعد بوده و نیازمند سرمایه گذار است که دولت در این بخش وارد نمی شود.

وزارت نیرو با قیمت های تضمینی برق را از بخش خصوصی خریداری می کند که در ایام اوج مصرف، قیمت بسیار بالا و در ایام غیر آن کمی قیمت خرید پایینتر است.

با توجه به این موضوع، نیازمند سرمایه گذاری و توجه به نیروگاه های بادی و خورشیدی هستیم و هم اکنون یک هزار و ۳۰۰ مگاوات برق در حوزه استان زنجان و قزوین تولید می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha