به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی چمران روز شنبه در مراسم بهرهبرداری از ایستگاه علامه جعفری افزود: دوست داشتیم که هر هفته ایستگاهی افتتاح میکردیم و عقب ماندگیها جبران میشد سرعت پیشرفت مترو چند سالی کند شده بود و امیدواریم اکنون شاهد افزایش خطوط و ایستگاهها باشیم.
وی تاکید کرد: پیش بینی این بوده که ۳۰ درصد از حملونقل عمومی ما با مترو صورت بگیرد که با طراحی خطوط جدید به این جایگاه خواهیم رسید همچنین خطوط و ایستگاهها ساخته میشود ولیکن واگن برای جابهجایی مردم به اندازه کافی وجود ندارد و در نتیجه این حرکتها ۱۰۰ درصدی نیست.
چمران ادامه داد: استقبال مردم از مترو فراوان است اما کاهش معطلی و سرفاصله زیاد با افزایش واگن در خطوط امکان پذیر است امیدواریم با پیش پرداخت دولت این امر صورت بپذیرد همچنین نزدیک یک سال و نیم منتظر پرداخت اولیه دولت برای ساخت واگن هستیم انتظار و اصرار داریم که دولت بدهی خود را پرداخت کند تا ۱۴ ماه بعد از پرداخت واگن ها را به خطوط تزریق کنیم.
همچنین رییس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اضافه شدن واگن در ناوگان مترو گفت: آخرین جلسات برای انتقال پیش پرداخت برای ساخت و ورود واگن ها به ایران برگزار خواهد شد تا حداقل تا ۱۴ ماه بعد واگنهای ساخت ایران و خارج را داشته باشیم.
چمران در جمع خبرنگاران گفت: روند افتتاح ایستگاه های مترو در گذشته کند بوده و حالا به حرکت افتاده و امیدواریم هم تسریع شود.
وی افزود: قرارداد ۱۱۳ دستگاه واگن ملی که از ابتدا تا انتها در ایران ساخته شود بسته می شود و این رنج عمومی برطرف میشود.
به گفته رییس شورای شهر تهران، ۲۵ درصد حد متوسط افزایش قیمت بلیت مترو بوده و اگر جایی اشتباه بشود آن را برطرف خواهیم کرد.
آغاز عملیات خط ۱۰ مترو بزودی
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه نیز از آغاز عملیات ساخت خط ۱۰ مترو خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این خط از خردادماه آغاز می شود.
محسن هرمزی در مراسم افتتاح ایستگاه مترو علامه جعفری گفت: تلاش داریم عملیات اجرایی خط ۱۰ را آغاز کنیم که طبق هماهنگی های انجام شده عملیات این خط از خردادماه آغاز می شود.
وی در خصوص آخرین وضعیت بخش شمالی خط ۶ مترو نیز گفت: ایستگاههای بخش شمالی خط 6 در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۲ و احتمالا شهریورماه به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به افتتاح ایستگاه مترو علامه جعفری در غرب پایتخت نیز گفت: طرح توسعه غربی خط چهار مترو شامل چهار هزار و ۲۰۰ متر مسیر تونلی و سه ایستگاه بوده و امتداد این خط تا میدان چهارباغ منطقه جنت آباد را میسر میسازد همچنین تجهیز کارگاه طرح توسعه غربی خط چهار عملا از اوایل دهه ۹۰ خورشیدی آغاز و اینک نخستین ایستگاه آن بهره برداری شد.
به گفته وی، طبق پیش بینی کارشناسان امور حمل و نقلی با فعالیت سه ورودی ایستگاه علامه جعفری ۲ ورودی دیگر به مرور زمان ساخته خواهدشد و شرایط برای مسافرپذیری این ایستگاه تا مرز ۱۲۰ هزار نفر در روز فراهم خواهد شد.
هرمزی خاطرنشان کرد: ایستگاه علامه جعفری بیستمین ایستگاهی است که در خط چهار افتتاح می شود که البته طرح توسعه غربی این خط در ادامه شاهد تکمیل و راه اندازی ۲ ایستگاه آیت الله کاشانی و میدان چهارباغ خواهدبود که زمان بهره برداری از آنها، به ترتیب اواسط سال ۱۴۰۳ و اواخر سال ۱۴۰۴ برآورد میشود.
وی یادآور شد: این در حالی است که طرح توسعه شرقی خط چهار از ایستگاه در حال بهرهبرداری شهید کلاهدوز تا منطقه حکیمیه و دانشگاه شهید عباسپور نیز در ۲ فاز دنبال می شود تا در نهایت طول خط چهار باتکمیل پروژههای توسعه شرقی و غربی آن به ۳۶ کیلومتر رسیده و این خط همچنان یکی از پرمسافرترین خطوط شبکه مترو پایتخت به شمارآید.
امسال ۱۳ ایستگاه مترو افتتاح میشود
شهردار تهران گفت: در حوزه مترو تلاش بر این است امسال ۲ برابر سال گذشته افتتاح تونلهای ورودی مترو به طول ۲۲ کیلومتر به همراه راهاندازی ۱۳ ایستگاه جدید داشته باشیم.
علیرضا زاکانی نیز در این مراسم افزود: امسال شورای شهر اهتمام ویژهای برای تحقق اهداف ما در حوزه حمل و نقل عمومی داشت، امروز بیش از ۷۰ درصد رفت و آمدهای درون شهری با خودروهای شخصی صورت میگیرد، ۳۰ درصد باقی مانده رفتوآمدها که مرتبط با حملونقل عمومی است نیز کفاف لازم را نه از بعد زیرساختی و نه از بعد تجهیزات برای رفتوآمد شهروندان تهرانی را ندارد.
وی افزود: امسال همچنین عملیات راهاندازی خطوط ۹ و ۱۰ مترو شروع خواهد شد و تکمیل خطوط هفت و هشت مترو نیز تعیین تکلیف میشود.
زاکانی درباره افتتاح ایستگاه مترو علامه جعفری نیز اظهار داشت: خط چهار یکی از مطلوب ترین خطوط مترو تهران در کنار خط ۶ است برای راه اندازی ایستگاه علامه جعفری در یکسال گذشته حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که با این افتتاحیه مسیر توسعه این بخش از خط مترو هموار خواهد شد تا مردم غرب تهران نیز بتوانند از خدمات مطلوب تری در بخش حملونقل عمومی بهره ببرند.
وی در خصوص کمکهای دولت به مجموعه شهرداری با هدف افزایش واگنهای مترو نیز ادامه داد: با همراهی خوب مجموعه دولت به ویژه معاون اول رییس جمهور و وزیر کشور بزودی تعهدات دولت در رابطه با خرید واگنهای مترو عملیاتی میشود.
شهردار تهران با اشاره به نامگذاری نهم اردیبهشت به روز شوراها در تقویم گفت:جایگاه شوراها یکی از مسائلی است که در کشور مورد غفلت واقع شده و این جایگاه و ظرفیتهای آن نیازمند باز تعریف مجدد است.
زاکانی اضافه کرد: عدم اجرایی شدن تاکیدات قانون اساسی در رابطه با ظرفیت شوراها برای ۲ دهه باعث شد جایگاه این نهاد آنگونه که باید مورد توجه دستگاهها قرار نگیرد در حالی که تقویت شوراها باعث افزایش خدمت رسانی عمومی و ایجاد رضایت شهروندان در جامعه خواهد شد.
در جلسه شورا گزارش سازمان ترافیک ارایه می شود
شهردار تهران در حاشیه افتتاح ایستگاه علامه جعفری در خط چهار مترو در جمع خبرنگاران گفت: با پایان مهلت ۲ هفتهای فردا روز یکشنبه در جلسه شورای شهر گزارش سازمان ترافیک ارایه می شود.
وی در خصوص ایمن سازی گود برج میلاد نیز گفت: گود خطر ساز ۴۰ متری برج میلاد بر روی سازههای اطراف این برج مانند ساختمان مرکز همایشها اثرگذار بودهاست و بر روی سازه اصلی برج میلاد هیچ اثری ندارد.
زاکانی ادامه داد: از سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایمن سازی گود در نظر گرفته شده و اکنون با انجام تمهیدات لازم حدود ۷۰ درصد کار ایمن سازی به سرانجام رسیدهاست.
وی در خصوص احداث ایستگاه مترو علامه جعفری نیز گفت: ۱.۸ کیلومتر تونل مترو امروز افتتاح شد که ۱.۵ کیلومتر آن قبل از ایستگاه علامه جعفری است.
شهردار تهران ادامه داد: همچنین حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان از سال قبل برای راهاندازی این ایستگاه هزینه شده در ادامه توسعه این خط دو ایستگاه افتتاح خواهد شد یکی در انتهای سال جاری و دیگری در ابتدای سال آینده همچنین بخش شرقی خط چهار نیز به طول ۱۱ کیلومتر تا ۲ سه سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
نظر شما