۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۱۱
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85096475
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ادامه درگیری‌های پراکنده در سودان

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۱۱
کد خبر: 85096475
ادامه درگیری‌های پراکنده در سودان

تهران- ایرنا- درگیری‌های پراکنده در سودان همزمان با اتهام زنی ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع به یکدیگر ادامه دارد.

به گزارش ایرنا از شبکه روسیا الیوم، امروز (شنبه) نیز درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در «خارطوم» پایتخت سودان و مناطق اطراف آن از جمله «ام درمان» به عنوان دومین شهر بزرگ این کشور ادامه یافت و همزمان با این درگیری ها، دو طرف یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند.

برخی منابع نیز از درگیری شدید میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع با جنگنده و سامانه های پدافند هوایی در جنوب «ام درمان» خبر می دهند.

ارتش سودان روز شنبه در بیانیه‌ای، طرف مقابل را شورشی توصیف و آنها را به ادامه نقض آتش‌بس متهم کرد.

بیانیه ارتش حاکی است که نیروهای پشتیبانی سریع به گلوله باران بی رویه در خارطوم و شهر «ام درمان» ادامه دادند تا مردم را مجبور به تخلیه این مناطق کنند. ارتش نیز در نبردهای «جبل اولیاء» خسارات سنگینی به نیروهای پشتیبانی سریع وارد و یک خودروی زرهی و دو قبضه توپ را توقیف کرد.

از سوی دیگر، نیروهای پشتیبانی سریع بر پایبندی کامل خود به آتش بس بشردوستانه و باز کردن معابر امن برای شهروندان، به منظور تامین نیازهای اولیه آنها و تسهیل بازگشت اتباع خارجی به کشورشان، تاکید کردند.

بیانیه نیروهای پشتیبانی سریع نیز طرف مقابل را «کودتاچی» توصیف کرده و تاکید کرده است که با نقض آتش بس توسط ارتش مقابله و تلفات سنگین جانی نیز به آنها وارد کرده است.

این طرف درگیر در سودان همچنین از سیطره خود بر ۹۰ درصد ایالت خارطوم و تمام محورهای ورودی آن خبر داد و افزود که تلاش کرده مشکل آب خارطوم ساحلی را حل کند، اما نیروهای کودتا با تیراندازی های خود، عملیات مربوطه را مختل کردند.

به گزارش ایرنا، درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین درگیری، نبرد در خارطوم پایتخت این کشور و مناطق اطراف آن ادامه دارد. درگیری‌های شدید میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در دو منطقه «الکدرو» و «الحلفایة» در شهر «خرطوم بحری» در شمال پایتخت سودان وجود دارد. در عین‌حال، روند تخلیه اتباع خارجی از این کشور نیز همچنان ادامه دارد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی، چهارم اردیبهشت ماه (۲۴ آوریل) بار دیگر از طرفین درگیری ها در سودان خواست، درگیری ها را به طور فوری متوقف کنند و اعلام کرد سازمان ملل به هماهنگی نزدیک با شرکا برای کاهش تنش ها و برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha