نخست وزیر ژاپن تور آفریقایی خود را پیش از اجلاس گروه ۷ آغاز کرد

تهران- ایرنا - فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن در راستای تور آفریقایی یک هفته ای خود به ۴ کشور و سنگاپور حدود ۳ هفته مانده به اجلاس گروه ۷ در هیروشیما وارد قاهره پایتخت مصر شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از کیودو، این نخستین سفر نخست وزیر ژاپن به آفریقا از زمان انتصاب به نخست وزیری در اکتبر سال ۲۰۲۱ در میانه افزایش فشارها برای تقویت روابط با "گلوبال سوث" اصطلاحی که به صورت کلی اشاره به کشورهای در حال توسعه در منطقه از جمله آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین دارد.

نخست وزیر ژاپن که میزبان اجلاس گروه ۷ در ماه مه در هیروشیما است، به دنبال دستیابی به همبستگی جهانی در حمایت از اوکراین است. اما بسیاری از کشورهای "گلوبال سوث" از موضع گیری در جنگ اوکراین امنتاع کرده اند.

فومیو کشیدا معتقد است همکاری با کشورهای گلوبال سوث برای حفظ نظم بین المللی جهانی مهم است. این درحالی است که وی مشتاق است تا با سران دیگر کشورهای گروه ۷ پیرامون حمله روسیه به اوکراین، افزایش نفوذ نظامی، و اقتصادی چین به اتفاق نظر مجدد دست یابند.

وی در گفتگو با خبرنگاران پیش از ترک ژاپن گفت: «من می خواهم درباره شرایط اوکراین، مسائل بین المللی مذاکره کنم و همکاری کشورمان در این زمینه ها را تایید کنم.»

برخی کشورهای آفریقایی در زمینه تامین ذخایر انرژی به روسیه وابسته هستند و روی چین برای کمک اقتصادی و سرمایه گذاری حساب می کنند.

براساس اطلاعات دولت ژاپن قرار است کشیدا پس از مصر به غنا، کنیا، موزامبیک برود و امروز با عبدل فتاح سیسی رئیس جمهوری مصر ملاقات کند و در این دیدار پیرامون موضوعاتی از جمله جنگ سودان، افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی تحت تاثیر جنگ اوکراین بحث و گفت و گو کنند. جمعه هفته آینده و پس از پایان سفرهای آفریقایی پیش از بازگشت به ژاپن، توقفی در سنگاپور خواهد داشت تا با لی هسین لونگ نخست وزیر این کشور دیدار کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha