سفیر چین در توکیو: گروه ۷، ابزار سیاسی علیه برخی کشورهاست

تهران- ایرنا- سفیر چین در توکیو با اشاره به رویکرد گروه ۷ (شامل ژاپن، آمریکا و پنج کشور دیگر) و همچنین انتقاد از طرح ژاپن برای تخلیه آب‌های آلوده به تشعشعات هسته‌ای تاکید کرد که این گروه نماینده جامعه بین‌المللی نیست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری شین‌هوا، «وو جیانگ‌هائو» سفیر چین در توکیو در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اتهامات اخیر گروه هفت (G۷) علیه چین، گفت که گروه ۷ به ابزار سیاسی برخی کشورها برای دخالت در امور داخلی سایر کشورها و سرکوب توسعه و پیشرفت سایر کشورها تبدیل شده است.

به گفته وی، اجماع این هفت کشور به مفهوم اجماع جهانی نیست.

وی تاکید کرد که ژاپن باید بطور اساسی درک درستی از چین داشته باشد، استقلال راهبردی اتخاذ کند و تغییرات و تحولات در عصر کنونی را درک کند.

وی افزود: بهتر است ژاپن واقعاً توسعه پایدار روابط دوجانبه را با نگرش سازنده ترویج کند.

«وو» در یک کنفرانس مطبوعاتی در باشگاه ملی مطبوعات ژاپن در توکیو گفت: چین همیشه از دوستی خوب همسایگی و همکاری برد-برد بین دو کشور حمایت کرده است و هرگز ژاپن را به عنوان یک بدخواه تلقی نکرده است، چه رسد به تهدید یا دشمن.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که ژاپن نیز همین کار را انجام دهد.

سفیر چین افزود: طرف ژاپنی چین را به‌عنوان «بزرگ‌ترین چالش استراتژیک» خود در گزارش سیاسی سال (موسوم به کتاب آبی) معرفی کرده است، کشورهای خاصی را برای مقابله و مهار چین دنبال و با آن‌ها همکاری کرده است و تقویت نظامی خود را سرعت بخشیده است.

وو افزود: اگر ژاپن به اتخاذ چنین موقعیت و سیاست شناختی ادامه دهد، اساس روابط چین و ژاپن آسیب جدی خواهد دید و توسعه سالم و پایدار روابط دوجانبه منتفی خواهد بود.

سفیر چین همچنین هشدار داد که ژاپن نباید در امور داخلی چین دخالت کند و تاکید کرد که مسئله تایوان هسته اصلی منافع چین است و به شالوده روابط چین و ژاپن مربوط می شود، خط قرمزی که نمی توان از آن عبور کرد.

به گفته وی، اظهارات درباره اینکه «موقعیت ویژه برای تایوان یک وضعیت اضطراری ژاپنی است»، پوچ و خطرناک است.

وی افزود: ارتباط دادن موضوعاتی که صرفاً امور داخلی چین با امنیت ژاپن است غیرمنطقی و مضر است.

این مقام چینی در خصوص طرح تخلیه فاضلاب هسته‌ای فوکوشیما به دریا گفت: دفع آب آلوده به مواد هسته‌ای تأثیر مستقیمی بر محیط زیست دریایی جهانی و سلامت و ایمنی انسان دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند نتیجه‌گیری کند که تا چه مدت تأثیر خواهد داشت، چقدر ماندگار خواهد بود و چقدر ضرر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه موضع چین در این زمینه روشن است، یعنی قاطعانه با طرح تخلیه آب‌های آلوده به تشعشعات هسته‌ای توسط ژاپن مخالف است، خاطرنشان کرد: طرف ژاپنی باید مخالفان قوی در داخل و خارج را جدی بگیرد و صادقانه به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند و با آن برخورد کند و آب آلوده به تشعشعات هسته ای را به ایمن ترین و محتاطانه ترین راه، از میان ببرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha