استارت جوادی برای رقابت با رکوردار وزنه‌برداری جهان

تهران- ایرنا- ملی‌پوش دسته ۸۹ کیلوگرم وزنه‌برداری گفت: هدفم رسیدن به المپیک پاریس است و در این مسیر رقبای داخلی و خارجی مقتدری را پیش‌رو دارم.

به گزارش ایرنا، میرمصطفی جوادی با تک مدال برنز در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۱ آسیا در ازبکستان به ورزش ایران معرفی شد. وی این مدال را در رده سنی بزرگسالان کسب کرد تا در کنار نفراتی مانند علی داودی و سیدرسول معتمدی به نسل جدید پولادسرد معروف شود. هر چند که جوادی در ازبکستان نتوانست مدال دوضرب و مجموع دسته ۷۳ کیلوگرم را از آن خود کند اما در کمتر از یکسال موفق شد عنوان نایب قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۱ را به کارنامه خود اضافه کند.

وی در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۲۱ جهان در ازبکستان موفق شد با رکورد ۱۶۳ یک‌ضرب، ۲۰۴ دوضرب و مجموع ۳۶۷ کیلوگرم، ۲ مدال نقره و یک مدال برنز دسته ۸۱ کیلوگرم را از آن خود کند.

جوادی یکی از نفرات حاضر در رکوردگیری درون تیمی بود که عملکرد مناسبی داشت. او با رکورد ۱۵۸ کیلوگرم یک‌ضرب، ۲۰۸ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۳۶۶ کیلوگرم توانست نام خود را در بین مسافران اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا قرار دهد. کیانوش رستمی و میرمصطفی جوادی ۲ نماینده ایران در دسته ۸۹ کیلوگرم هستند.

استارت جوادی برای رقابت با رکوردار وزنه‌برداری جهان

متن کامل مصاحبه میرمصطفی جوادی با خبرنگار ورزشی ایرنا را در زیر می‌خوانیم:

سال ۲۰۲۳ برای وزنه‌برداران مدعی یک سال حیاتی است، چرا که چند مسابقه گزینشی المپیک برگزار خواهد شد. برنامه جوادی برای حضور در پاریس چیست؟

سال منتهی به المپیک برای ورزشکاران رشته‌های مختلف اهمیت زیادی دارد و وزنه‌برداری هم از این قاعده مستثنی نیست. فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری پنج چهار مرحله گزینشی المپیک را برای این رشته تعریف کرده (حضور ورزشکاران در ۳ مرحله اجباری است) و از هر وزن نیز ۱۰ نفر از برترین‌ها راهی پاریس خواهند شد. دسته ۸۹ کیلوگرم نیز شرایط خاص خود را دارد، چرا که شماری از مدعیان دسته ۹۶ کیلوگرم به این دسته کوچ کردند. یکی از این قهرمانان تیان‌تائو چینی است. کیانوش رستمی نیز در این دسته حضور دارد. وزنه‌برداران باید تا خرداد سال ۱۴۰۳ امتیازات لازم را برای رسیدن به پاریس کسب کنند.

اما مسیر صعود شما به پاریس هموار نیست و رقیبان قدری دارید؟

بله. در دسته ۸۹ کیلوگرم هم رقیبان داخلی و هم خارجی قدرتمندی دارم. در ایران کیانوش رستمی عنوان‌دار جهان و المپیک است و می‌تواند مدعی اول این دسته در جهان هم باشد. علی میری و محمد زارع هم دیگر رقیبان داخلی هستند. من نیز باید برای حضور در المپیک تلاش کنم تا در نهایت بتوانم در جمع ۱۰ نفر برتر این وزن برای حضور در پاریس قرار بگیرم.

استارت جوادی برای رقابت با رکوردار وزنه‌برداری جهان

رسیدن به المپیک یک بخش کار شما است، اما رسیدن به مدال نهایت آرزوی یک وزنه‌بردار است. آیا به مدال المپیک دست خواهید یافت؟

همه ورزشکاران آرزوی رسیدن به سکوی المپیک را دارند. من نیز می‌خواهم در این سن (۲۲ سالگی) به این مهم برسم. هم برای رسیدن به سهمه المپیک تلاش خواهم کرد و هم به دنبال این هستم تا مدال المپیک را برای کاروان ایران به ارمغان بیاورم.

اما با حضور کارلوس ناسار بلغاری کار راحتی ندارید؟

کارلوس ناسار با ۱۹ سال سن وزنه‌های بسیار خوبی می‌زند و نشان داده که یک مدعی جدی در این دسته است. من سال ۲۰۲۱ و در مسابقات جهانی ازبکستان با وی رقابت داشتم و به مدال نقره جهان رسیدم. ناسار چندی پیش در مسابقات قهرمانی اروپا رکورد جهان در دسته ۸۹ کیلوگرم را ارتقا داد. همچنین در این دسته وزنه‌بردار چینی مدال نقره المپیک ریو را در کارنامه دارد.

استارت جوادی برای رقابت با رکوردار وزنه‌برداری جهان

میرمصطفی جوادی در مسابقات جهانی سال ۲۰۲۲ کلمبیا عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت. دلیل اوت در بوگوتا چی بود؟

شرایط آب و هوایی کلمبیا بسیار بد بود و خیلی از وزنه‌بردارن شاکی بودند، نتایج آن مسابقات اصلا برای من خوب نبود و باید از آن درس بگیرم تا دیگر آن اتفاقات رخ ندهد.

جوادی را در پاریس می‌بینیم؟

حضورم در المپیک به خیلی از اتفاقات بستگی دارد هم رقیبان داخلی دارم و هم عنوان‌داران جهانی در این دسته حضور دارند اما تلاش می‌کنم تا در پاریس به روی تخته بروم.

استارت جوادی برای رقابت با رکوردار وزنه‌برداری جهان

جوادی از نسل جدید وزنه‌برداری ایران است. تغییر نسل در این رشته چگونه است آیا جوانان می‌توانند میراث‌دار بزرگان وزنه‌برداری باشند؟

در حال حاضر جوانان خوبی در اردو حضور دارند. علیرضا معینی، علیرضا اسفندیاری، حسین سلطانی، سید رسول معتمدی و علیرضا یوسفی در ابتدای راه قرار دارند. در کنار این جوانان بزرگانی مثل کیانوش رستمی و سهراب مرادی هستند که می‌توانند در سطح جهان و المپیک مدعی باشند. سرمایه گذاری بر روی جوانان می‌تواند وزنه‌برداری را به دوران اوج خود برگرداند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha