اسرائیلِ منزوی در تقلای رابطه با عربستان

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۲
کد خبر: 85097126
اسرائیلِ منزوی در تقلای رابطه با عربستان

تهران-ایرنا- تقویت همگرایی کشورهای منطقه در سایه توافق مهم تهران - ریاض نقشه رژیم صهیونیستی برای تفرقه انداختن و ائتلاف سازی را به هم ریخته و باعث نگرانی سران تل آویو شده است و از همین رو آنها تلاش می کنند که این همگرایی را کمرنگ جلوه داده و القا کنند که در مسیر عادی سازی روابط خود با ریاض حرکت می کنند.

به گزارش ایرنا، روزنامه صهیونیستی «ایزرائیل هیوم» امروز به نقل از یک مقام آمریکایی بدون ذکر نام مدعی شده است که آمریکا در حال بررسی شروط ریاض برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

این مقام آمریکایی به روزنامه صهیونیستی «ایزرائیل هیوم» گفته است: باوجود بهبود روابط بین تهران و ریاض در ماه های اخیر، دولت آمریکا در حال بررسی پیش شرط های عربستان برای عادی سازی روابط با (رژیم) اسرائیل است.

این رسانه صهیونیست به زعم خود "حق داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای، ارتقای روابط دفاعی و تجاری ریاض- واشنگتن و پایان دادن به انتقاد از سعودی ها به خاطر قتل جمال خاشقچی را از جمله پیش شرط های عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده است".

ران دسانتیس فرماندار فلوریدا اخیرا در دیدار از سرزمین های اشغالی، دولت جو بایدن را عامل تحقق نیافتن پروژه عادی سازی بین تل آویو و ریاض معرفی کرده بود.

ایزرائیل هیوم با اشاره به دور شدن تدریجی سعودیها از واشنگتن و نزدیک شدن آنها به پکن نوشت: اسرائیل امیدوار است که باوجود ارتقای روابط بین ریاض و پکن، این پادشاهی عربی تلاش کند تا در راستای سیاست موازنه، با آمریکا نیز روابط خود را بهبود بخشد.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه آمریکا که در حال میانجیگری بین تل‌آویو و ریاض است، ۲ هفته پیش از عربستان و بیت المقدس دیدار و تاکید کرد که در صورت حمایت دولت بایدن، وی با تمام وجود، پروژه عادی سازی را پیگیری خواهد کرد.

گراهام درباره دیدار ۲ هفته قبل خود از عربستان گفته بود: به مقامات سعودی گفتم که اگر (رژیم) اسرائیل را به رسمیت بشناسند، روابط واشنگتن با ریاض عادی خواهد شد.

وی از بررسی پیش شرط های عربستان توسط آمریکا خبر داد و نوشت: آمریکا در حال بررسی شروط عربستان به ویژه درخواست برای داشتن برنامه هسته ای است؛ موضوعی که نظر تل‌آویو درباره آن روشن نیست.

ایزرائیل هیوم با اشاره به آنچه تنفر بیشتر هم حزبی های بایدن از عربستان به ویژه بعد از قتل جمال خاشقچی دانست، کار وی برای بهبود روابط با ریاض را سخت ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، سیاست موفق دولت سیزدهم در ارتقای روابط با همسایگان بویژه توافق مهم بین تهران و ریاض باعث برهم خوردن و خنثی شدن نقشه رژیم صهیونیستی برای تفرقه افکندن بین کشورهای منطقه و ائتلاف سازی شده است و شرایط منطقه را به زیان رژیم صهیونیستی تغییر داده و تلاش تل آویو برای ادامه سازش و عادی سازی روابط با این کشورها را با مانع روبرو کرده است.

حضور موفق چین در غرب آسیا در کنار سیاست همسایگی ایران، موجب تنگ تر شدن حلقه محاصره رژیم صهیونیستی شده و اکنون این رژیم در تلاش است تا شکست سیاست خارجی خود را با القای باز بودن پنجره پروژه عادی سازی در رسانه ها جبران کند؛ در حالی که در عمل، این پروژه دچار شکست شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha