۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۱۴
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85097872
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محیط زیست و ضرورت مشارکت‌های مردمی

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۱۴
کد خبر: 85097872
محیط زیست و ضرورت مشارکت‌های مردمی

بروجرد - ایرنا - خانه‌های محیط زیست اقدامی برای جلب مشارکت‌ مردم در نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی و زیستی است و به عبارتی دیگر بستری برای مردمی‌سازی محیط زیست محسوب می‌شود؛ در لرستان نیز تاکنون ۱۰۰ خانه محیط زیست راه‌اندازی شده، از جمله در بروجرد خانه‌های محیط زیست شهری و روستایی فعال شده است.

به گزارش ایرنا، سیاست سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم مردمی شدن و مشارکت و همراهی مردم در فعالیت‌های محیط زیستی است، راه اندازی خانه‌های محیط زیست یکی از همین راهکارها برای جلب مشارکت مردمی محسوب می‌شود، محیط زیست سالم بستر توسعه و حیات پایدار است و هدف سازمان حفاظت محیط زیست در تشکیل این خانه‌ها، نهادینه کردن و فعال شدن شهروندان در حفظ محیط زیست است تا حساسیت نگهداشت در میان مردم افزایش یابد و به جامعه و شهرهای سالم‌تری دسترسی داشته باشیم.

نکته مهم در مورد بحث محیط زیست افزایش مشارکت اجتماعی در حفاظت از آن و فعال کردن انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه است، واقعیت این است که سیاستگذاری دولت در مورد محیط زیست در عین حال که شرط لازم است ولی کافی نیست و ضرورت دارد که جامعه نیز در این کار مشارکت داشته باشد.

خانه‌های محیط زیست یکی از بسترهای اصلی برای مردمی سازی فعالیت‌های این حوزه و فضایی برای گفت‌وگو، بحث، چالش و مطالبه گری است که منجر می‌شود سواد و دانش محیط زیستی مردم افزایش پیدا کند و در نهایت محیط زیست حفظ شود.

موضوع مهم مشارکت همه مردم برای حفظ محیط زیست در اصل پنجاهم قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است . محیط زیست میراث آتیه ما و بین نسلی است و همه مردم مکلف به ایفای نقش در حفظ آن هستند و بعباراتی در این حوزه باید از ظرفیت‌های مردم بهره گرفت و راه اندازی خانه های محیطز یست همان بستر برای مشارکت مردم در همکاری با دولت در حفاظت از محیط زیست است.

سال گذشته ، یکهزار و چهار صد و یک خانه محیط زیست در کشور راه اندازی شد. بنابر گفته ، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، هم اکنون سه هزار و ۷۰۰ محیط‌بان با گستره حدود ۱۱ درصد مناطق حفاظت شده در کشور فعالیت می کنند که نمی توان با این تعداد نیروی انسانی مدیریت لازم را در این حوزه انجام داد و در شرایط فعلی همکاری مردم نقش اساسی در نیل به اهداف سازمان محیط زیست دارد.

نوراله مرادی افزود: این سازمان تلاش دارد کارهای بنیادین انجام دهد، تا سازمان محیط زیست کشور از این موضوع بهره مند شود و در آیین نامه و دستورالعمل های اجرایی نیز، نحوه تولید محتوا، مدیریت، فعالیت‌ها و بحث های نظارتی تدوین شده است.

فعالیت ۱۰۰ خانه محیط زیست در لرستان

یکی از سیاست‌های اصلی سازمان محیط زیست، مردمی‌سازی فعالیت‌های این حوزه بوده موضوعی که با راه‌اندازی و تاسیس خانه‌های محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است. بنا بر گفته علی سالاروند مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان این استان با راه‌اندازی ۱۰۰ خانه‌ محیط‌زیست، اولین استان پیشرو در ایجاد این ظرفیت مردمی در کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: هدف سازمان محیط زیست در سطح کشور و به تبع لرستان نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست با استفاده از ظرفیت خود مردم است تا با این اقدام هم شرایط حفاظت از حوزه محیط زیست فراهم شده و هم حساسیت‌های عمومی در میان مردم برای حفاظت از این حوزه بیشتر شود.
سالاروند با بیان اینکه لرستان، اولین استان در کشور بود که اقدام به راه اندازی خانه‌های محیط زیست کرد، افزود: این موضوع باعث شد که راه‌اندازی این خانه‌ها به عنوان یک دستورالعمل برای کل کشور در نظر گرفته شود.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با بیان اینکه ایجاد این خانه‌های محیط زیست یکی از بهترین بسترهای مردمی سازی این حوزه است، یادآور شد: یکی از اقدامات درحوزه مردمی‌سازی محیط زیست، استفاده از همیاران محیط زیست بوده، این ظرفیت در راستای جلوگیری از شکار و صید می‌تواند به محیط زیست کمک کند.

محیط زیست و ضرورت مشارکت‌های مردمی


سالاروند با اشاره به اینکه این خانه‌های محیط زیست در راستای احصای مشکلات زیست محیطی در سطح استان با استفاده از ظرفیت خود مردم ایجاد می‌شوند، عنوان کرد: مردم مشکلات زیست محیطی را با این خانه‌های محیط زیست در میان می‌گذارند و در این خانه‌ها نیز آن‌ها را به اداره‌کل محیط زیست اعلام می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در قالب این خانه‌های محیط زیست، مردم در کنار مسوولان مسائل و مشکلات زیست محیطی را پیگیری می‌کنند، افزود: این خانه‌ها در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی می‌توانند هم اخطاریه زیست محیطی صادر کنند و هم خیلی فوری مسائل را به اداره کل محیط زیست اطلاع دهند تا ورود پیدا کرده و مشکل را حل کند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با اشاره به استقبال مراکز جهاد کشاورزی برای همکاری در این طرح گفت: در این راستا ۵۷ مرکز خدمات جهاد کشاورزی به عنوان خانه‌های محیط زیست در استان معرفی شدند.

خانه های محیط زیست و کاهش آلودگی

بنا بر گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ایجاد خانه محیط زیست کاهش آلودگی در پی دارد، مشارکت‌های مردم در کارها ایجاد فضای صمیمی را در پی دارد و با آموزش در سطح مدارس می‌توانیم از همان ابتدا همیاران محیط زیست را با خودمان همراه کنیم.

سید عماد شاهرخی با بیان اینکه اقدامات این‌چنینی می‌تواند کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در روستاها، اراضی کشاورزی و کمک به جهاد کشاورزی در حوزه‌هایی مانند حفظ جنگل‌ها و مراتع را در پی داشته باشد، اضافه کرد: ما هر چقدر بتوانیم اراضی جنگلی را حفظ کنیم هوای سالم تری را خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه جنگل‌ها سرمایه‌های ملی هستند که بایستی به حفظ آنها کمک کرد، بیان کرد: مشارکت‌های مردمی از اهدافی است که سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال آن هست و در سازمان جهاد کشاورزی نیز در این راستا توسعه جنگل با نهال را به خود مردم می‌سپاریم.

وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های خرد زنان در روستاها می‌توانند به عنوان کانون‌های همیاران محیط زیست منظور شوند و هر جا کاری را در حوزه روستاها انجام می‌دهیم که منجر به اشتغال و تولید می‌شود این زمینه فراهم است که اینها را در قالب کانون‌های همیاران محیط زیست آموزش دهیم.

راه اندازی خانه محیط زیست روستایی در بروجرد

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد با بیان اینکه سیاست سازمان محیط زیست در دولت سیزدهم مردمی شدن و مشارکت و همراهی مردم در فعالیت‌ها محیط زیستی است گفت: خانه‌های محیط زیست بستر مناسبی برای ایجاد فضای گفت و گو و حل مسائل و مشکلات محیط زیست و کنش گری و دادن مشاوره به دستگاه‌های اجرایی و همچنین دانش افزایی مردم و مسوولان است.
اصغر بلکی وند اظهار کرد: اولین خانه محیط زیست شهری در بروجرد و توسط شهرداری افتتاح شده است و خانه محیط زیست روستای شیروان با هدف مشارکت مردم چندی قبل افتتاح شد، این خانه محیط زیست در نزدیکی روستای کپر جودکی(روستای لک لک ها) ایجاد شده تا مکانی برای مشارکت همه فعالان محیط زیست در نگهداری و آموزش از حیات وحش منطقه باشد.

محیط زیست و ضرورت مشارکت‌های مردمی

وی بیان کرد: این خانه‌ها یکی از بسترهای اصلی برای مردمی سازی محیط‌زیست و فضایی برای گفت‌وگو، بحث، چالش و مطالبه گری و همه مباحث مربوط به حوزه محیط‌زیست است، اقدامات این‌چنینی می‌تواند کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی در روستاها، اراضی کشاورزی و کمک به جهاد کشاورزی در حوزه‌هایی مانند حفظ جنگل‌ها و مراتع را در پی داشته باشد.

خانه‌های محیط زیست با هدف توانمندسازی و جلب مشارکت حداکثری شهروندان و تحقق اهداف محیط زیستی در محلات سطح شهر فعالیت می‌کنند، با تاسیس این خانه‌ها، تولید محتوا در این حوزه صورت می‌گیرد که منجر می‌شود آگاهی و دانش محیط زیستی مردم افزایش پیدا کرده و با افزایش آگاهی جامعه در نهایت محیط زیست حفظ شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha