تنها ۱۵ درصد مدارس مازندران مربی بهداشت دارند

ساری- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از مدارس استان مربی بهداشت دارند و مابقی این اماکن آموزشی از داشتن چنین ظرفیت انسانی متخصص در حوزه بهداشت بی بهره هستند.

عباس علیپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محیط مدرسه و دانش آموزانی که در آن محیط حضور دارند به مراقبت های بهداشتی و سلامتی نیازمند هستند که می بایست توسط افرد کارشناس آن انجام شود.

وی ادامه داد: بدلیل نبود مربیان و یا همان موضوع کمبود مربیان بهداشت در مدارس مازندران شاهدیم غالب کارهای مربوط به حوزه بهداشت و سلامت دانش آموزان به مدیران و معاونان هر مدرسه واگذار شده است که مطمنا این موضوع در چارچوب و ضوابط حرفه ای نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران به چالش های حوزه سلامت دانش آموزان این استان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانش آموزان استان از نظر چاقی و اضافه وزن جزو پنج استان اول کشور به شمار می رود که کنترل نشدن این روند و اعمال مراقبت های بهداشتی لازم باعث می شود تا نسل آینده استان به بیماری های غیرواگیر که علت بروز آن چاقی است مبتلا شوند.

متوسط اضافه وزن در دانش آموزان مازندرانی در سال ۱۳۹۵ که آخرین غربالگری انجام شد، حدود ۲۹ درصد اعلام شده بود و باید دو سال خانه نشینی کرونا را نیز به آن اضافه کرد که پیش بینی می شود درصد چاقی و اضافه وزن دانش آموزان مازندارنی اکنون به بیش از ۴۰ درصد رسیده که شامل حدود ۲۱۰ هزار دانش‌آموز می شود که این خود نگرانی ها را برای مسوولان حوزه بهداشت و درمان این استان ایجاد کرده است.

مازندران دارای ۵۲۰ هزار دانش آموز ۴۵ هزار معلم و چهار هزار و ۲۰۵ مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی است.

از سوی دیگر در قضیه افزایش ابتلا به بیماری های غیرواگیر در مازندران نیز به یک مورد می توان اشاره کرد که حدود ۲۰ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال مازندران به دیابت و پیش دیابتی بودن ۲۹ درصد دیگر از جمعیت در این گروه سنی، نشان دهنده اوضاع نه چندان مطلوب این استان دارد. کم تحرکی، سوء تغذیه، زندگی شهرنشینی و فاصله گرفتن از فعالیت های کشاورزی و مواردی از این دست مازندران را به بالای جدول استان های بیمار تبدیل کرده است.

براساس آمارهای رسمی که در سال ۱۳۹۶ از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام شد، ۷۵ درصد از مرگ و میرهای استان ناشی از چهار بیماری سرطان، بیماری های تنفسی مزمن، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی است که به طور حتم این آمار اکنون بیشتر شد و طبق گفته متخصصان چاقی مهم ترین عامل و نشانه برای گسترش این نوع بیماری ها در استان می باشد.

علیپور خاطرنشان کرد: با راه اندازی سامانه الکترونیک سلامت مدارس، اطلاعات سلامت و بهداشتی دانش آموزان بارگذاری شده است که این موارد شامل تزریق واکسن ها و نیز بیماریها وحساسیت های آنها است و در صورتیکه دانش آموز در مدرسه دچار مشکلی بخاطر بیماری شود این اطلاعات در اختیار مسوولان مدرسه قرار دارد.

وی افزود: علاوه بر این با ثبت شماره تماس پزشک خانواده هر یک از دانش آموزان در زمان بروز مشکلی از نظر سلامت این امکان برای مسوولان مدرسه وجود دارد تا بتوانند با پزشک مربوطه ارتباط بگیرند و اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام دهند.

این مقام مسوول همچنین اظهار داشت : راه اندازی این سامانه کار ارزشمندی است که از طریق آن وضعیت سلامت دانش آموزان به عنوان نسل آینده کشور به صورت مرتب کنترل می شود تا از این طریق بتوانیم نسلی مصون و ایمن در مقابل با بیماری ها داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha