بیماری‌های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر در استان اردبیل است

اردبیل - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: بیشترین مرگ و میر در این استان به ترتیب ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و سوانح و حوادث است.

دکتر محمد جعفرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سرطان‌ها از مهم‌ترین علل مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر است و شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور پستان، پروستات، کولورکتال، پوست و معده و در استان اردبیل سرطان معده، پستان، پروستات، کولورکتال و مری بیشترین بروز را دارند و اردبیل در خصوص سرطان معده بیشترین ابتلا را در کشور دارد.

وی افزود: بیماری های قلبی - عروقی (مانند حملات قلبی و سکته مغزی)، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی (مانند بیماری‌های مزمن انسداد ریوی و آسم) و دیابت جزو چهار بیماری اصلی از این گروه هستند که در حال حاضر به شکلی نامتناسب، کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: بیماری‌های غیرواگیر سالانه سبب مرگ و میر ۳۸ میلیون نفر در جهان شده و تقریبا سه چهارم مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر (۲۸ میلیون نفر) در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی استان اردبیل افزود: ۱۶ میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر قبل از سن ۷۰ سالگی رخ می‌دهد که ۸۲ درصد از این مرگ و میرهای "زودرس " مربوط به کشورهای کم درآمد و متوسط است.

جعفرزاده با بیان اینکه بیش از ۷۶ درصد کل بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیر واگیر اختصاص دارد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰، ۳۹ درصد مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، ۱۳ درصد ناشی از سرطان‌ها و بدخیمی‌ها و ۶ درصد ناشی از سوانح و حوادث بوده است.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل با اشاره به برنامه پیشگیری و مراقبت سرطان در کشور بیان کرد: سه سرطان شایع کولورکتال، پستان و سرویکس در کشور در نظام سلامت ادغام شده‌اند و تمام افراد ۵۰ تا ۶۹ ساله هر ۲ سال یکبار از نظر سرطان کولورکتال مورد غربال قرار می‌گیرند.

جعفرزاده گفت: زنان ۳۰ تا ۳۹ سال هر ۲ سال یکبار ، زنان ۴۰ تا ۶۹ سال بصورت سالانه از نظر ابتلا به سرطان پستان و زنان ۳۰ تا ۵۹ سال نیز به صورت هر ۲ سال یکبار از نظر سرطان سرویکس مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه بیماری دیابت و فشار خون نیز از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر کشور به حساب می‌آید، گفت: بر اساس آخرین پیمایش بیماری‌های غیرواگیر، ۳۲ درصد بررسی شدگان دارای فشار خون بالا و ۱۴.۱۵ درصد دارای قند خون بالای ناشتا بوده‌اند و بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، از نظر فشار خون رتبه هشت کشور و بالاتر از متوسط کشور و در خصوص دیابت رتبه ۱۹ کشور را داراست.

وی تصریح کرد: افراد بالای ۳۰ سال باید هر ۲ سال یکبار از نظر ابتلا به مورد نخست، بررسی و در صورت مشکوک بودن، به سطوح تخصصی ارجاع شوند.

وی بر ضرورت پیشگیری و مراقبت این بیماری‌ها در نظام سلامت تاکید و تصریح کرد: پیشگیری از عوامل خطر این بیماری‌ها از جمله ارتقای سواد سلامت در خصوص تغذیه صحیح، عدم مصرف دخانیات، عدم مصرف الکل، اصلاح سبک زندگی و افزایش فعالیت بدنی از جمله برنامه‌های مهم پیشگیری است.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha