۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۴۱
کد خبر: 85097973
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دوحه میزبان نشست سازمان ملل درباره افغانستان/ طالبان: بی‌فایده است

تهران- ایرنا - نشستی درباره افغانستان امروز دوشنبه به میزبانی سازمان ملل‌ با حضور نمایندگان ویژه ۲۵ کشور جهان از جمله نماینده ای از جانب جمهوری اسلامی ایران در دوحه پایتخت قطر آغاز می شود. این نشست درشرایطی برگزار می شود که حکومت طالبان به دلیل دعوت نشدن در این نشست، به آن معترض است و آن را بی‌فایده می داند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، در این نشست نمایندگان ویژه حدود ۲۵ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد ریاست این نشست را بر عهده خواهد داشت.

دبیرکل سازمان ملل پیش از آغاز این نشست در توئیتی گفت لازم است برای کمک به میلیون‌ها نیازمند به کمک‌های بشردوستانه اقداماتی انجام شود، از جمله اقداماتی پیرامون حقوق زنان در زمینهٔ اشتغال است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

آنتونیو گوترش تأکید کرد مردم افغانستان به کمک‌های فوری نیازمندند و کار زنان در تضمین رساندن کمک به آن‌ها بسیار مهم است.

حسن کاظمی قمی، سفیر و فرستاده ویژه رییس جمهور ایران برای افغانستان در گفت‌وگویی ویژه با خبرگزاری صدای افغان(آوا) نیز در مورد نشست دوحه گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در نشست دوحه مستقل و مبتنی بر درک عمیق واقعیات و الزاماتی است که منافع مردم و حکومت افغانستان توامان در آن مستتر است.

وی با بیان اینکه ایران به نحوه اجرای رویکردهای یکجانبه از سوی دولت‌های بزرگ و سازمان‌های جهانی در مورد افغانستان سخت و صریح انتقاد دارد، خاطرنشان کرد: باور ما آن است که نگاه به مسائل انسانی از سوی سازمان ملل نباید جنسیت زده شود.

سهیل شاهین از اعضای دفتر قطر طالبان در واکنش به عدم دعوت طالبان به نشست دوحه گفت هرنوع نشستی بدون حضور نمایندگان طالبان درباره افغانستان بی‌نتیجه است.

وی این موضوع را در سخنانی پیش از نشست قریب الوقوع سازمان ملل متحد درباره افغانستان که در دوحه و بدون مشارکت طالبان برگزار خواهد شد، اظهار داشته است.

شاهین همچنین افزود: «هرگونه نشستی درباره افغانستان بدون مشارکت هیأتی از دولت کنونی بی‌نتیجه است و نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی کند بلکه وضعیت را پیچیده‌تر خواهد کرد.»

نماینده طالبان در پاسخ به این سوال که آیا طالبان آمادگی هرگونه حل و فصل سیاسی، تغییر نحوه حکمرانی و تعامل با زنان در مقابلِ به رسمیت شناخته شدن در جامعه جهانی را دارد یا نه، گفت: «ابتدا ضروری است که همه طرف‌ها با دولت کنونی افغانستان همکاری کنند تا به درک مشترک مسائل و پیشبرد آن برسیم».

پیش از این استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که "طالبان" به نشستی که قرار است به میزبانی دبیرکل این سازمان در دوحه برگزار شود دعوت نشده است.

وی در این باره گفت: دبیرکل دعوتنامه‌ای را برای دولت موقت افغانستان ارسال نکرده است.

پیش از این آمنه محمد گفته بود نشست دوحه می‌تواند قدم هایی را برای به رسمیت شناختن طالبان به همراه داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha