تحقق اهداف دولت سیزدهم در حوزه گازرسانی به مناطق روستایی و محروم زنجان

زنجان - ایرنا - اهداف دولت سیزدهم در محرومیت زدایی از مناطق روستایی و کم برخوردار استان با گازرسانی به ۳۸ روستا با تخصیص ۱۰۴ میلیارد تومان اعتبار از محل مصوبات سفر رییس جمهور به زنجان محقق شد.

به گزارش ایرنا، رشد و توسعه هر منطقه به خصوص روستاهای محروم و کم برخوردار مستلزم تامین زیرساختهای لازم، تلاش در جهت ایجاد انگیزه برای ماندگاری جمعیت به خصوص جمعیت جوان، کارآفرینی و فراهم کردن بسترهای اشتغال و ترغیب سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع مختلف از جمله کارگاههای تولیدی و صنایع تبدیلی است که گازرسانی یکی از این زیرساختهای مهم و غیرقابل چشم پوشی در این خصوص محسوب می شود.

دولت سیزدهم با آغاز فعالیت خود، محرومیت زدایی از چهره روستاها و رشد و توسعه پایدار و متوازن در مناطق مختلف کشور را با هدف برقراری عدالت اجتماعی و بهره مندی عموم مردم از امکانات و منابع موجود در دستور کار قرار داد و به همین منظور گازرسانی به مناطقی که تاکنون از این انرژی پاک بهره مند نشده بودند در اولویت های کاری دولتمردان قرار گرفت.
در همین راستا گازرسانی به سه هزار روستا طی سه سال از سیاستهای دولت مردمی بوده که گام های بلندی در این زمینه برداشته شده است.

گازرسانی به سه هزار روستا طی سه سال از برنامه های دولت سیزدهم است. بر همین اساس اختصاص ۱۰۴ میلیارد تومان برای تکمیل گازرسانی به ۳۸ روستای استان زنجان تا پایان سال ۱۴۰۰ و تامین گاز مورد نیاز شهرک‌های صنعتی افق ابهر و شهید شهریاری زنجان در لیست مصوبات سفر رییس جمهور به این استان در آبان ماه سال ۱۴۰۰ قرار گرفت.

شرکت شهرک های صنعتی استان نیز در تبصره ای از این مصوبات ملزم شد نسبت به ایجاد زیرساخت ها در داخل شهرک های صنعتی استان اقدام کند که عملیات اجرایی این مصوبات همان سال آغاز شد و امروز همه این طرح ها به بهره برداری رسیده است.

در زمان حاضر به کل شهرها و حدود ۹۲ درصد روستاهای استان گازرسانی شده و درحالی که متوسط میزان گازرسانی به روستاهای کشور ۸۵ درصد بوده، زنجان قریب به هفت درصد از این میانگین بالاتر است.

تحقق اهداف دولت سیزدهم در حوزه گازرسانی به مناطق روستایی و محروم زنجان

گازرسانی به روستاهای استان زنجان هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری

شرکت گاز استان زنجان با تلاش در جهت انتقال این سوخت پاک به مناطق مختلف به خصوص روستاها و شهرکهای صنعتی، ضریب نفوذ گاز طبیعی در شهرهای استان را به ۱۰۰ درصد و در روستاهای استان به بیش از ۹۲ درصد رسانده است.

گازرسانی به روستاهای استان زنجان هفت درصد از میانگین ۸۵ درصدی کشور بالاتر است. مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان در این باره گفت: از مجموع ۹۱۱ روستای دارای سکنه استان، ۱۹۸ روستا فاقد گاز هستند که از این تعداد ۱۱۷ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۸۱ روستا کمتر از ۲۰ خانوار هستند.

رحیم سلیمانی نژاد افزود: تاکنون عملیات پیمان سپاری گازرسانی به روستاهای فاقد گاز استان در ۵۱ روستا انجام شده است که با اجرا و تکمیل آنها، پوشش گازرسانی در روستاهای استان به بالای ۹۷ درصد خواهد رسید.

وی یادآور شد: در ایام الله دهه فجر سال گذشته نیز ۴۱ طرح گازرسانی از جمله گازرسانی به شهرک شهید شهریاری زنجان (مصوبه سفر رییس جمهور)، خط تغذیه تقویتی شهر زنجان، گازرسانی به شهرک صنعتی آی تی، گازرسانی به شهرک ولیعصر سلطانیه و گازرسانی به پروژه های نهضت ملی مسکن در استان افتتاح شد که ضریب نفوذ گاز در روستاهای استان را به ۹۲.۶ درصد رساند.

سلیمانی نژاد گفت: گاز رسانی به ۷۰ روستای استان نیز در دست مطالعه است که با تحقق این برنامه ها میزان بهره مندی جمعیت شهری و روستایی استان از گاز به بالای ۷۰ درصد خواهد رسید که با این شرایط زنجان به عنوان استان سبز کشور معرفی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: متوسط میزان گازرسانی به روستاهای کشور ۸۵ درصد بوده و زنجان هفت درصد از این میانگین بالاتر است.

سلیمانی نژاد با بیان اینکه تلاش می شود تا میزان گازرسانی به جمعیت روستایی استان به بیش از ۹۷ درصد برسد، افزود: در گاز رسانی به روستاها سال گذشته طرح های جهشی اجرا شد به طوریکه بودجه تخصیصی به این منظور ۲۸۰ میلیارد تومان بود و این میزان با تلاش های جدی و اقناع سازی ستاد ملی شرکت گاز به رقم ۴۹۳ میلیارد تومان رسید.

سلیمانی نژاد اظهار کرد: ستاد ملی گاز نسبت به توانایی شرکت گاز زنجان جهت جذب بودجه بیشتر توجیه شد و اعتبار مربوط به این حوزه ۲۱۳ میلیارد تومان افزایش یافت که با این میزان اعتبار می توانیم هم روستاهای در دست اقدام گازرسانی را تجهیز و هم روستاهای دیگر را سالهای بعد پیمان سپاری کنیم و رشد بسیار خوبی در این حوزه حاصل می شود.

افتتاح پروژه گازرسانی به شهرک شهید شهریاری زنجان از مصوبات سفر رییس جمهور

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان زنجان در این باره گفت: پروژه گازرسانی به شهرک شهید شهریاری زنجان از مصوبات سفر رییس جمهور به این استان فروردین ماه امسال با حضور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران افتتاح شد.

محسن عباسی افزود: شهرک صنعتی شهید شهریاری زنجان با مساحت ۴١٠ هکتار، بزرگترین شهرک صنعتی غرب استان زنجان محسوب می شود و طول شبکه و خط تغذیه این پروژه نیز ۱۴ کیلومتر است.

تحقق اهداف دولت سیزدهم در حوزه گازرسانی به مناطق روستایی و محروم زنجان

شهرک صنعتی افق ابهر هم اکنون دارای همه امکانات زیربنایی آب، برق، گاز و شبکه مخابراتی است. وی اظهار کرد: تعداد ایستگاه‌های دارای فیلتر، کنتور و رگولاتور این پروژه سه دستگاه و تعداد ایستگاه های تقلیل فشار گاز آن یک دستگاه است و این پروژه ظرفیت تامین گاز به میزان ۵۰ هزار مترمکعب در ساعت را دارد و با هزینه ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال اجرا شد و به بهره برداری رسید.

عباسی خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی افق ابهر نیز از دیگر مصوبات سفر رییس جمهور به این استان بوده که این شهرک دارای ایستگاه تقلیل فشار گاز با ظرفیت ۳۰ هزار مترمکعب بر ساعت است.

وی یادآور شد: شهرک صنعتی افق ابهر با ۷۰۰ هکتار مساحت در کیلومتر ۱۰۰ آزادراه زنجان - تهران (ضلع شمالی) واقع شده و هم اکنون دارای امکانات زیربنایی از قبیل آب، برق، گاز و شبکه مخابرات است.

گازرسانی به مناطق روستایی از عوامل مهم در تحقق عدالت اجتماعی

استاندار زنجان نیز گازرسانی به مناطق روستایی را از رخدادهای بسیار مهم در تحقق عدالت اجتماعی و رشد و توسعه این مناطق بیان کرد و گفت: بیشترین طرح های گازرسانی افتتاح شده در سال گذشته مربوط به طرح های گازرسانی به روستاهای استان بوده که این امر تاثیر بسیار مثبتی در مهاجرت معکوس به روستاها داشته است.

بیشترین طرح های گازرسانی اجرا شده در زنجان طی سال گذشته مربوط به روستاهای استان بود. محسن افشارچی همچنین میزان گازرسانی به شهرکهای صنعتی استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این اقدامات سرمایه گذاری در حوزه های زیرساختی را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ طرح گازرسانی روستایی در این استان در دست اجراست، اظهار کرد: با اتمام این طرح ها، زنجان در ردیف استان‌های سبز کشور قرار خواهد گرفت.

افشارچی شاخص استان های سبز را گازرسانی به بیش از ۹۷ درصد جمعیت عنوان کرد و یادآور شد: با اتمام طرح های گازرسانی در دست اجرای زنجان تعداد روستاهای بهره مند از گاز طبیعی از ۶۷۲ روستای فعلی به بیش از ۸۰۰ روستا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ضریب نفوذ گاز در کشور به طور میانگین ۸۵ درصد است، افزود: ۹۲.۶ درصد خانوارهای روستایی استان زنجان از این انرژی بهره مند هستند.

برآیند:

استان زنجان در دولت سیزدهم گام های بلندی را برای گازرسانی به مناطق محروم و کم برخوردار برداشته است و به زودی با رسیدن به شاخص گازرسانی به بیش از ۹۷ درصد جمعیت در ردیف استان های سبز کشور قرار خواهد گرفت.

این مهم دستاورد سیاست توزیع عادلانه اعتبارات و نگاه حمایتی دولت سیزدهم به مناطق روستایی، محروم و کمتر توسعه یافته است که به زودی آثار خود را در شکوفایی و توسعه هرچه بیشتر این مناطق نشان خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha