آتش نشانی دزفول توان خاموش کردن آتش سوزی‌های کل شهرستان را ندارد

دزفول- ایرنا- رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول با تاکید بر اینکه این سازمان به تنهایی قادر به خاموش کردن آتش سوزی‌های چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر وسعت شهرستان نیست، خواستار همکاری شهرداری شهرهای تابعه برای مهار آتش سوزی‌های شهرستان شد.

به گزارش ایرنا، روح الله بهشتی فرد روز دوشنبه در نشست مدیریت بحران دزفول در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان با اشاره به پیگیری‌های انجام شده از سال گذشته برای مهار آتش سوزی در شهرهای اقماری افزود: آتش سوزی‌های زیادی در سال‌های اخیر داشتیم که بعد مسافت، باعث شد اتفاقات ناگواری رقم بخورد.
وی ادامه داد: هنگامی که حادثه آتش سوزی رخ می‌دهد باید پیگیری و هماهنگی شود که کدام شهرداری برای مهار آتش سوزی اقدام کند؛ به طور قطع این امر زمان بر است و باعث بروز خسارت‌های فراوان هنگام آتش سوزی در روستاها می‌شود.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول به آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع نیز اشاره کرد و گفت: امکانات برای اعزام در مسیرهای طولانی نداریم؛ باید مشخص شود چه نهادی متولی کدام روستاها است.
وی افزود: باید تقسیم کار شود و شهرداری‌های شهرهای اقماری دزفول هماهنگی لازم را با ما داشته باشند تا در زمان بروز حادثه و آتش سوزی بدون فوت وقت آتش سوزی مهار شود.
بهشتی فرد تاکید کرد: شهرداران باید مکلف به همکاری شوند زیرا ما حافظ جان و مال مردم هستیم و وظیفه اخلاقی ما کمک رسانی در زمان بحران است.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول درخصوص ساخت و ساز در باغ‌های مرکبات نیز گفت: مجوز ساخت و ساز در باغ‌های مرکبات صادر می‌شود ولی هیچ مدیریتی بر آنها نمی‌شود که لازم است شهرداری‌ها برای ایمنی باغ ویلاها نظارت کافی داشته باشند.
وی ادامه داد: شهرداری‌ها برای تامین ماشین آتش نشانی اقدام کنند و نیروی ۲۴ ساعته آتش نشانی در نظر بگیرند.
بهشتی فرد دزفول بیان کرد: وجود انبار علوفه و مواد شیمیایی در منازل روستایی خطرناک است و باعث آتش سوزی می‌شود که باید در این خصوص پیشگیری‌های لازم انجام شود.
وی افزود: آتش نشانی دزفول، آتش سوزی‌های شهرستان را مدیریت می‌کند حال آنکه فقط ۶ خودروی آتش نشانی دارد که ۲ خودرو فرسوده و امکان سرویس دهی ندارند؛ آخرین خودروی آتش نشانی مربوط به ۱۰ سال پیش است.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی دزفول پیشنهاد داد: اجباری برای بیمه زمین‌های کشاورزی اعمال و هزینه‌ای برای تامین خودرو جذب شود.
وی دخصوص آتش سوزی در جنگل کوی سوم شعبان دزفول نیز گفت: مهار آتش سوزی در این جنگل‌ دشوار است و در برخی موارد، مهار آتش سوزی با خرابی خودروی آتش نشانی همراه است که تعمیر هر خودرو بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

رودخانه دز نقطه سیاه غرق شدگی در کشور است
بهشتی فرد خواستار همکاری برق و آب برای مهار سریع آتش سوزی شد و افزود: رودخانه دز نقطه سیاه غرق شدگی در کشور است که برای نجات غریق باید تمهیدات ویژه‌ای اتخاذ کرد چراکه قایق‌های موجود فرسوده هستند و باید اورهال شوند.
وی درخصوص مهار آتش سوزی آپارتمان های چند طبقه نیز گفت: آتش نشانی دزفول امکان مهار آتش سوزی ساختمان‌هایی با ارتفاع ۱۲ متر و یا سه طبقه را دارد ولی برای تامین پله پیگیری‌هایی انجام شده تا مشکل برطرف شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول بیان کرد: انتظار می‌رود فرمانداری توجه ویژه‌ای به آتش نشانی داشته باشد تا هنگام خطر و بروز حادثه شاهد کمترین خسارت جانی و مالی باشیم.

معاون عمرانی فرماندار ویژه دزفول گفت: سال ۱۴۰۱ و بعد از کرونا حوادث خاصی رخ داد که با همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی مدیریت شدند.
امیر احسانیان افزود: امیدواریم امسال نیز موارد به خوبی بررسی و مدیریت شوند و برای آتش سوزی‌های احتمالی آمادگی داشته باشیم.
وی بر ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری‌ها برای مهار آتش سوزی تاکید کرد و ادامه داد: مسائل باید با دقت نظر بیشتری پیگیری شوند و مسوولان به ویژه شهرداری‌ها برای مدیریت مسائل با بخشداران همکاری بیشتری داشته باشند.

برخی شهرداری‌های دزفول، آتش نشانی ندارند

معاون عمرانی فرماندار ویژه دزفول بیان کرد: باید نشست‌های تخصصی در این خصوص برگزار و موارد آسیب شناسی شوند تا هنگام بروز حادثه، امدادرسانی بهتر همراه با کمترین آسیب و چالش را در منطقه داشته باشیم.
وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت شوراها و شهرداری‌ها برای مهار آتش سوزی‌ها تاکید کرد و افزود: برخی شهرداری‌ها چارت آتش نشانی ندارند که باید نامه نگاری‌های لازم در این خصوص انجام شود.

احسانیان درخصوص ساخت باغ ویلا در دزفول نیز گفت: نباید مجوز ساخت و ساز جدید داده شود ضمن اینکه ساخت و سازهای قبل هم باید ساماندهی شوند و ایمنی، خدمات و پسماند نیز برای ویلاهای ساخته شده تامین شوند.
وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تبدیل زمین کشاورزی به باغ ویلا افزود: آتش سوزی صنایع نیز باید موردتوجه قرار گیرد و خدمات آتش نشانی برای صنایع تامین شود.
کارشناس مدیریت بحران فرمانداری ویژه دزفول نیز از خدمات آتش نشانان خدوم، متخصص و فداکار این شهرستان که به موقع توانستند خطرات را دفع کنند قدردانی کرد و گفت: آتش نشانی برای مقابله با آتش، شناخت مواد شیمیایی و دیگر موارد، آموزش‌های ویژه‌ای فرا گیرند.
مصطفی عبدالهی افزود: در اساس‌نامه شهرداری‌ها به وضوح ذکر شده که خارج کردن ماشین آلات آتش نشانی شهرداری از حریم و محدوده ممنوع است و فقط با ورود مدیریت بحران امکان پذیر است.
وی ادامه داد: با وجود ممنوعیت قانونی، آتش نشانی دزفول همکاری لازم را داشته است و با وجود کمبود امکانات، به شهرهای اقماری و روستاها خدمات رسانی می‌کند.

عبدالهی اظهارکرد: برابر ضوابط طرح‌های توسعه، عمران و هادی، مسوولیت اطفای حریق برعهده صادرکننده مجوز است؛ در واقع دهیاری‌ها، شهرک‌های صنعتی، شهرداری ها و هر نهادی که اقدام به صدور مجوز می‌کند باید در اطفای حریق مسوول باشد این در حالی است که برخی نهادها با وجود صدور مجوز فعالیت، از این مسوولیت سرباز زده و همکاری لازم را ندارند.
وی افزود: برخی شهرها یا آتش نشانی و یا کشیک آتش نشانی ندارند که شوراها باید منابع و تجهیزات را به سمت آتش نشانی و ایمنی هدایت کنند.

۱۲ شهرداری و ۱۰۰ دهیاری دزفول فقط پنج خودروی آتش نشانی دارند

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول نیز گفت: ۱۲ شهرداری و حدود ۱۰۰ دهیاری در دزفول وجود دارد که فقط پنج خودروی آتش نشانی دارند.
عبدالعلی کریمی بر ضرورت همکاری و استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها و بخشداری‌ها تاکید کرد و افزود: باید از توان شهرداری‌ها در این خصوص استفاده شود.
وی پیشنهاد کرد: با توجه به وجود زمین‌های کشاورزی فراوان در بخش‌های مرکزی و چغامیش، دبیرخانه‌ای در این خصوص تشکیل و از جهاد کشاورزی در این خصوص حمایت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول نیز درخصوص تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی گفت: زمین‌های کشاورزی منابع ملی و سرمایه آینده هستند که باید برای حفظ و نگهداری آنها تلاش کرد.
بهروز قمرزاده با اشاره به توسعه باغ ویلاهای این شهرستان افزود: به علت کم تجربگی و اشتباهات گذشته، دزفول بیشترین مشکل را در تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی دارد.

وی ادامه داد: گشت حفاظت جهاد کشاورزی فعال است تا اقدامات لازم برای پیشگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را انجام دهد؛ اخیرا نیز مجوز یگان حفاظت دزفول گرفته شده که به مناسبت چهارم خرداد افتتاح خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول بیان کرد: فعالیت و حوزه کاری گشت حفاظت وسیع‌تر است و تلاش می‌شود با بکارگیری نیروی موردنیاز و امکانات بیشتر از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی جلوگیری شود و درصورت نیاز برخورد قضایی نیز صورت گیرد.

قمرزاده گفت: طبق تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون تغییر کاربری، از ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی تحت عنوان باغ ویلا جلوگیری می‌شود.

تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در ۱۹۰ قطعه زمین کشاورزی دزفول

مدیر جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد: اخیرا ساخت و سازهای ۱۹۰ قطعه از زمین‌های کشاورزی قلع و قمع شدند و ۶ نقطه دیگر نیز مشخص شده که بزودی تخریب خواهند شد.

وی بر ضرورت ساماندهی باغ ویلاها نیز تاکید کرد و ادامه داد: پیشنهاد شده باغ ویلاها شناسنامه دار و مشمول مالیات شوند که در این خصوص، گردشگری، شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستا در این خصوص باید همکاری لازم را داشته باشند.

قمرزاده گفت: ساخت باغ ویلا در زمین‌های غیرقابل کشت پیشنهاد شده که بایدسرمایه گذار ورود کند تا در این زمین‌ها ویلا ساخته شود نه در زمین‌های کلاس یک، ۲ و سه که سرمایه‌های ما هستند.
وی همچنین با ارائه پیشنهاد مسوولیت دهیاران و شوراهای روستاها برای تغییر کاربری‌ها افزود: نیروهای جهاد کشاورزی به علت وسعت وظایف محدود هستند لذا انتظار می‌رود همکاری لازم در این خصوص صورت گیرد و نشست ویژه‌ای پیرامون این موضوع برگزار شود.

میدر جهاد کشاورزی دزفول درخصوص آتش زدن بقایای گیاهان نیز اظهار کرد: بقایای کشاورزی از نظر ما سرمایه هستند که باید حفظ شوند.

وی افزود: روش‌های عملیاتی و فنی را برای جلوگیری از آتش زدن بقایای کشاورزی به کشاورزان در مناطق ۹ گانه آموزش می‌دهیم تا بقایا حفظ و بدون جابه جایی خاک، کشت بعد انجام شود.

قمرزاده بیان کرد: می‌توان از کشت ماش به عنوان کود سبز استفاده کرد و پس از برداشت محصول بدون آتش زدن بقایای گیاه نسبت به کشت ماش اقدام کرد.

وی افزود: درخصوص معایب فنی سوزاندن بقایای گیاه و مجازات چنین آتش سوزی‌هایی اطلاع‌رسانی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha