۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۲۳
کد خبرنگار: 2291
کد خبر: 85098271
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شهرک کاووسیه شهرقدس میراث‌دار مشکلات همجواری با پایتخت

شهرقدس - ایرنا - ساکنان شهرک کاووسیه از توابع شهرقدس (قلعه حسن خان) به دلیل همجواری با بزرگراه فتح، عبور راه آهن از وسط شهرک و کشیده شدن کانال آبی کرج به تهران با مشکلات پیرامونی آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرک کاووسیه از توابع شهرقدس یا همان قلعه حسن خان است که از طریق بزرگراه فتح با منطقه ۲۱ شهرداری تهران هم مرز است و این منطقه را به جرات می توان از مناطق باستانی نام برد که قدمت سکونت در آن به سالیان سال باز می گردد.

از زمانی که قلعه حسن خان هنوز شهر قدس نشده بود و جاده باریکی با درختهای سر به فلک کشیده و در هم تنیده از حاشیه جاده قدیم کرج تنها مسیر به قلعه حسن خان بود، مردم در شهرک کاووسیه سکونت داشتند و نشانه این شهرک هم کانالی است که آب سد کرج به سمت شهر تهران را به موازات جاده قدیم از داخل شهرک عبور می دهد.

همچنین ریل قطاری که از گذشته های دور در آنجا کشیده شده مشخصه دیگر کاووسیه است؛ اهالی شهرک اما می گویند که راه آهن مجوز یک خط را داشت که بعدا خط آهن دیگری به آن اضافه شد و زمزمه هایی برای احداث چهار ریل نیز شنیده می شود.

شهرک کاووسیه شهرقدس میراث‌دار مشکلات همجواری با پایتخت

این مختصر مختصاتی از شهرک کاووسیه بود که مطرح شد، حال مشکل کجاست؟

مجاورت با بزرگراه در منطقه ۲۱ تهران و کانال آب و خطوط راه آهن باعث دوگانگی در مدیریت و خدمات رسانی به این شهرک شده است و هرگاه درخواستی از سوی شهروندان مطرح می شود، مجموعه مدیریت شهری و دستگاه های خدمت رسان آن را به تهران و دستگاه های مربوطه مثل شهرداری منطقه ۲۱ تهران، آب منطقه ای تهران و راه آهن جمهوری اسلامی به نوعی پاس می دهند.

به عنوان یکی از مشکلات می توان به نحوه تملک و اجرای طرح تعریض و ساخت پل‌های کاروانسرای سنگی در حاشیه کاووسیه که شهرداری تهران اجرا کرد، اشاره داشت.

این طرح پس از گذشت سالیان سال فقط بخشی از آن به بهره برداری رسیده و هنوز مطالبات برخی از معارضین پرداخت نشده، برخی دیگر هم با وجود توافق بلاتکلیف به حال خود رها شده و یک حاشیه پر از نخاله ساختمانی، مغازه های نیمه ساخته و چهاردیواری های متروکه حاصل اجرای طرح تعریض است و جالب تر اینکه پس از تعریض، دسترسی به کاووسیه و املاک حاشیه جاده بسیار سخت تر شده است.

وردی شهرقدس و زحمت مضاعف برای تردد شهروندان

رئیس شورای شهرستان قدس در مورد ورودی شهرقدس پس از اجرای طرح، گفت: ورودی قدیمی شهرستان پس از تعریض بسته شده و اهالی باید مسیر بسیار طولانی تا گرمدره در کرج را طی کرده، دور زده و راه رفته را بازگشته تا به کاووسیه برسند و شهروندانی که مسیرشان از سمت سرخه حصار شهرقدس به طرف کرج باشد، باید تا ایران خودرو رفته و بعد به سمت کرج بازگردند.

حسین چناقچی افزود: شهرداری منطقه ۲۱ تهران در سمت تهرانسر اقدام به ساخت پل‌های ورود و خروج کرد اما برای شهرقدس و کاووسیه چنین ورودی لحاظ نشده که این امر باعث هدر رفتن انرژی و وقت شهروندان و آلودگی بیشتر محیط زیست شده است.

کانال آبی هم که از داخل شهرک عبور می کند موجب شده دستگاه های خدمات رسان نظیر اداره گاز به بخشی از ساکنان امکان خدمت رسانی را نداشته باشند و در پاسخ عدم اجازه آب منطقه ای برای عبور لوله گاز مطرح می شود.

علاوه بر اینها چند باغ و فضای اطراف کانال محل تجمع معتادانی شده که با تخریب املاک حاشیه در طرح تعریض، ساکنان محل را ترک کردند و باعث ناامنی محل شده است.

این تنها بخشی از مشکلات شهرک کاووسیه است و در این بین از خانم سالخورده ای که با ظرفی در دست از اطراف ریل قطار عبور می کرد، در مورد فردی که به تازگی در تصادف با قطار کشته شده پرسیدم؛ نشانه ها را که داد یاد جوانی افتادم که ۲ سال قبل گفتند در اینجا خودکشی کرده است.

پرسیدم در تعطیلات عید نبوده؟ یادش نمی آمد ولی گفت: آن روز مردی می خواست از ریل رد بشود قطار تندرو آمد و آن مرد حتی یک دقیقه هم صبر نکرد، اینجا با وجود ریل نا امن هست ولی مردم هم بی احتیاط کسی کاووسیه را نمی بیند و نمی پذیرید.

این بانو در مورد کیفیت زندگی در کاووسیه هم گفت: «از قدیم بچه هام برای کار اینجا آمدن و ماندگار شدن، هفت سال قبل خانه ام را در آزاد شهر استان گلستان فروختم و با پولش خانه ای را که قبلا نانوایی و روبروی ریل راه آهن بود خریدم؛ با پولم می شد داخل شهر جای آرام و بی سر و صدا خانه بخریم و حداقل آرامش داشته باشیم، از زندگی در اینجا بیمار شدم.»

محمدرضا پیریایی مرد میانسالی بود که با نوه کوچکش کلنجار می رفت تا او را از پشت فرمان پیکان قدیمی اش به همراه خود، داخل حیاط خانه ببرد. از او در مورد مشکلات زندگی در حاشیه ریل پرسیدم، گفت: حدود چهار ماه پیش یک نفر رفت زیر قطار و کشته شد؛ از مشکلات این منطقه هم اینکه نه دیوار صوتی هست نه آسفالت درست و درمون و دریغ از یک سطل آشغال.

وی خاطرنشان کرد: من بعد از ۳۰ سال خدمت توانستم ۵۰ متر خانه اینجا بخرم، با نوه و دختر و پسر زندگی می کنم و واقعا ناراضی ام چون هیچ کس اینجا را نمی بیند و کسی خدمات دهی به نقطه صفر مرزی را گردن نمی گیرد.

پیریایی این را هم گفت: البته اگر در اینجا دیوار گذاشته شود و ریل در میان دیوارها محصور شود، فاجعه می شود چون معتادها در اینجا به سرقت همه پیچ و مهره و ریل‌ها اقدام می کنند.

با این حرف به یاد ایستگاهی افتادم که چند صد متر دورتر از خانه مرد دیده بودم، (ایستگاه متروک) اسمی که با دیدنش به یادم افتاد، ایستگاه حتی یکی از صندلی هایش باقی نمانده بود. ساکنان شهرک کاووسیه می گفتند: هرازگاهی افرادی در یکی از چهار دیواری هایی سمت باغهای متروکه اتراق می کند و با به کار گیری معتادان اقدام به سرقت مبلمان شهری، صندلی های پارک ها، گاردریل، تابلوهای ترافیکی، سطل‌های بزرگ زباله، کابل‌های برق و هر تکه آهنی که پیدا شود، می کنند.

آنان بارها توسط کلانتری دستگیر شده و به دادسرا اعزام شدند اما به محض خروج به کارشان ادامه می دهند.

شهرک کاووسیه شهرقدس میراث‌دار مشکلات همجواری با پایتخت

انتقال ریل راه آهن به زیر زمین عملیاتی شود

رئیس شورای اسلامی شهرقدس چندی پیش گفته بود که بسیاری از مشکلات شهرک کاووسیه را وجود ایستگاه راه آهن روی زمین است و شرکت راه‌آهن تفاوت بین شهروندان منطقه ۱۸ تهران و شهرقدس قائل شده و ریل راه‌آهن در منطقه ۱۸ به زیر زمین منتقل شد، اما در حق شهروندان ما کم توجهی و کوتاهی می‌شود.

سعید ندیری اظهار داشت: از دست رفتن فردی در تصادف با قطار، به دلیل کوتاهی راه‌آهن است و اینکه این شرکت برای نصب صندلی در ایستگاه راه‌آهن بودجه‌ای ندارد، جای سوال دارد و انتظار داریم شرکت راه‌آهن اعتبارات لازم را برای شهرستان اختصاص دهد. در تازه ترین تحول نیز در هفته گذشته بازدید میدانی از خط راه‌آهن کاووسیه با حضور نمایندگانی از شرکت راه‌آهن، نماینده فنی و معاون شهرسازی شهرداری، نماینده فرمانداری، انجام شد و از نزدیک مسائل موجود بازدید و مطالبات مطرح شده مورد بررسی قرار گرفت تا جهت مناسب‌سازی خیابان و دیوارکشی اقدام لازم انجام شود.

رفع مشکلات منطقه پیروزی شمالی در دست انجام است

وحید گلی‌کانی فرماندار شهرستان قدس در نشست بررسی مسائل مربوط به موضوعات ریلی محدوده پیروزی شمالی گفت: قسم اعظم ریل راه‌آهن از منطقه مسکونی دانش، بافت کشاورزی، کاووسیه، پیروزی شمالی و جنوبی که در هسته مرکزی شهر است، عبور می‌کند و درکنار مزایای این امر، مشکلاتی نیز برای شهروندان ما به وجودآورده است.

وی در رابطه با مدیریت وضع موجود در راستای رعایت حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: چند بحث درحال حاضر وجود دارد، اولین مورد مدیریت وضع موجود در راستای رعایت حقوق شهروندی است و دومین مورد ترسیم یک برنامه بلندمدت طبق استانداردهای مربوطه می‌باشد تا قدمی در راستای رفع دغدغه حال حاضر اهالی منطقه برداشته شود.

شهرستان قدس با جمعیتی در حدود ۴۵۰ هزار نفر و مهاجر پذیر بودن، دارای جمعیتی جوان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha