۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۵۲
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85098518
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ابتکارعمل اتحادیه آفریقا برای بحران سودان/۴۳۶ کشته؛ آخرین آمار تلفات غیرنظامیان + فیلم

تهران-ایرنا- در پی تداوم درگیری‌های مسلحانه و خشونت آمیز در سودان و ورود آن به سومین هفته، شورای حاکمیتی این کشور در بیانیه‌ای از ابتکارعمل اتحادیه آفریقا برای حل و فصل بحران سودان خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه الجزیره، در بیانیه شورای حاکمیتی سودان در این باره آمده است: رئیس اتحادیه آفریقا طی تماسی با عبد الفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان لزوم آرامش و توقف تشدید تنش‌ها در کشور را خواستار شد.

طبق این بیانیه، رئیس اتحادیه آفریقا اعلام کرد که ابتکار عملی را برای رسیدگی به وضعیت سودان آغاز خواهد کرد.

شورای حاکمیتی سودان همچنین اعلام کرد: رئیس اتحادیه آفریقا در این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرد که طرفین در سودان ابتکارعمل برنامه ریزی شده این اتحادیه را بپذیرند.

در همین حال، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل خواستا کمک فوری به پناهجویان سودانی در چاد شد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در این باره اعلام کرد: بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ نفر ناگزیر به فرار شدند و در جستجوی امنیت به چاد پناه برده‌اند.

در همین راستا،سندیکای پزشکان سودان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعداد کشته شدگان غیرنظامی از آغاز درگیری‌ها تا کنون به ۴۳۶ نفر و مجروحان به ۲۱۷۵ نفر افزایش یافته است.

در بیانیه سندیکای پزشکان سودان همچنین آمده است: تمامی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در شهر "الجنینه" در ایالت دارفور همچنان قادر به ارائه خدمات نیستند.

درگیری‌ها در خارطوم درحالی از سرگرفته شده که روز گذشته نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «حمیدتی» در بیانیه ای اعلام کرد در پاسخ به درخواست های داخلی، منطقه ای و بین المللی و به منظور باز کردن گذرگاه های انسانی و تسهیل در حرکت شهروندان و اتباع خارجی مقیم برای تهیه نیازمندی های خود یا رفتن به مناطق امن، با آتش بس ۷۲ ساعته موافقت می کند.

نیروهای پشتیبانی سریع مدعی شدند که در طول دوره برقراری آتش بس، بارها با حمله های کودتاگران(ارتش) مقابله کرده که این خود نشانه آشکار حیله گری آنان است.

این درحالی است که ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان متقابلا نیروهای پشتیبانی سریع را به نقض آتش بس متهم می کنند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha