۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۹
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85099113
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پاکستان نشست مشترک با چین و طالبان افغانستان برگزار می کند

اسلام‌آباد- ایرنا - شبکه‌های خبری پاکستان امروز اعلام کردند که این کشور هفته آینده میزبان نشست مشترک با حضور وزیران امور خارجه پاکستان و چین و همچنین وزیر امور خارجه حکومت طالبان با دستورکار بررسی اوضاع افغانستان خواهد بود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، رسانه‌های پاکستانی از جمله جیونیوز و دنیانیوز امروز گزارش دادند که «بلاول بوتو زرداری» ششم ماه می‌ (شنبه ۱۶ اردیبھشت) در اسلام‌آباد میزبان همتای چینی و سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت افغانستان خواهد بود.

آمادگی پاکستان برای میزبانی از وزیران خارجه چین و طالبان درحالی عنوان می‌شود که نشست دو روزه درباره افٖغانستان به ابتکار سازمان ملل در دوحه پایتخت قطر در جریان است.

«حنا ربانی» وزیر مشاور امور خارجه پاکستان به نمایندگی از این کشور در اجلاس دوحه حضور دارد و طی اظهاراتی اعلام کرد که اسلام‌آباد متعهد به نقش آفرینی برای کمک به حل بحران در افغانستان است.

هدف از نشست دوحه دستیابی به یک زمینه مشترک در جامعه بین المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان است.

شبکه دنیانیوز پاکستان اعلام کرد کرد که هرگونه سفر هیات دیپلماتیک طالبان به خارج مشروط به کسب مجوز از سازمان ملل است و گفته می‌شود که مقامات طالبان مجوز لازم را دریافت کرده و این هیات برای شرکت در اجلاس سه جانبه با پاکستان و چین، به اسلام‌آباد سفر خواهد کرد.

روابط پاکستان و افغانستان طی ماه‌های اخیر دستخوش فراز و نشیب‌هایی شد که روابط نه چندان مساعد این دو همسایه را با تنش مواجه کرد. سوء قصد به جان سرپرست سفارت پاکستان در کابل اوایل آذرماه سال گذشته روابط دو کشور را به شدت متشنج کرد تا جایی که اسلام‌آباد از اعزام مجدد دیپلمات عالی خود به کابل برای چندین ماه خودداری کرد.

شخصیت‌های سیاسی در پاکستان معتقدند که طالبان نه تنها توجهی به مطالبات جامعه جهانی برای تشکیل دولت فراگیر، حفظ حقوق زنان، آموزش دختران و پرهیز از فرقه‌گرایی ندارد بلکه طالبان همسایگان اصلی خود مانند ایران و پاکستان را نیز ناامید کرده و به همین دلیل همسایگان افغانستان حاضر به نرمش در بحث به رسمیت شناختن حکومت طالبان و یا متقاعد کردن سایر کشورها نیستند.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha