۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۰۲
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85099144
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، خواسته کارگران واحدهای تولیدی زنجان

زنجان - ایرنا - براساس قانون همه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار باید در طرح طبقه بندی مشاغل رتبه بندی شوند و مزد و مزایای آنها در چارچوب ضوابط و نظام جبران خدمات این طرح پرداخت شود ولی این موضوع در همه واحدهای استان زنجان اجرایی نشده است.

به گزارش ایرنا، ماده ۴۸ و ۴۹ قانون کار بر طبقه‌بندی مشاغل برای جلوگیری از بهره‌کشی از نیروی کار اشاره دارد و بر این اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده است این طبقه‌بندی را براساس استانداردها و عرف مشاغل کارگری تهیه کند.

منظور از طرح طبقه بندی مشاغل کارکنان مشمول قانون کار این است که کارکنان با رعایت شرایط احراز پیش بینی شده در شناسنامه شغلی از گروه، مزد شغل و مزد سنوات برخوردار شوند.

مشاغل ساده در این طرح ضریب یک و شغل‌ها با توجه به پیچیدگی و مهارت‌های مورد نیاز ضرایب بیشتری می‌گیرند علاوه بر آن هرچه سابقه فرد بیشتر شود، گروه شغلی او نیز بالاتر می‌رود.

در مورد مزیت طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌توان گفت پایین‌ترین حقوق در آن همان دستمزدی است که وزارت کار هر سال اعلام می‌کند و با اجرای آن دیگر در کارگاه‌ها به اکثر کارگران حداقل حقوق پرداخت نمی‌شود، بلکه آنها رتبه‌بندی می‌شوند و براساس رتبه، حقوق دریافت می‌کنند.

در آیین بزرگداشت روز کارگر و تجلیل از کارگران نمونه استان زنجان که امروز/سه شنبه/ با حضور محسن افشارچی استاندار و شماری از کارگران در شهرک صنعتی شماره یک(اشراق) زنجان برگزار شد، نمایندگان تشکل های به بیان دغدغه ها و مسائل حوزه کارگری در استان پرداختند که اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل در واحدهای تولیدی از جمله این موضوعات بود.

طبقه بندی مشاغل در برخی واحدهای تولیدی استان اجرا نمی شود

عضو مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور با بیان اینکه امنیت شغلی مهمترین دغدغه کارگران است، گفت: ما خوشحالیم که دغدغه رییس جمهور نیز امنیت شغلی کارگران است و قرار شده طرحی برای ارتقای امنیت شغلی کارگران اجرایی شود به این صورت که بر اساس آن، وضعیت استخدام یک کارگر در یک واحد تولیدی بعد از چهار یا پنج سال به حالت رسمی تبدیل شود.

محمدحسن ندرلو بر لزوم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در همه واحدهای تولیدی استان تاکید کرد و افزود: این طرح آنچنان که باید به درستی اجرا نمی شود یا اگر اجرا می شود یک طرفه است و نماینده کارگران را در آن دخالت نمی دهند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان زنجان با بیان اینکه حمایت از کارگر به معنای حمایت از تولید است، گفت: متاسفانه به کارگران بها داده نمی شود و مسایل آنها مورد توجه قرار نمی گیرد درحالیکه نباید توجه به مسائل کارگری منحصر به روز کارگر باشد.

ندرلو اظهار کرد: مسئولان باید تامین رفاه و مسکن کارگران را دنبال کنند تا این قشر زحمتکش دلگرم و آسوده خاطر از دغدغه ها باشند.

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، خواسته کارگران واحدهای تولیدی زنجان

قراردادهای کم مدت باعث بی انگیزگی کارگران می شود

رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان زنجان نیز بر لزوم تسریع در اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت ها و واحدهای تولیدی استان تاکید کرد و گفت: کارگران دغدغه های زیادی دارند، امسال درصد کم افزایش دستمزدها برای کارگران ناراحت کننده بود ولی با اجرای طرح هایی مثل طبقه بندی مشاغل و همینطور مهار تورم در سطح کلان، رفاه به زندگی کارگران بر می گردد.

میرزایی خاطرنشان کرد: طرح طبقه بندی مشاغل در برخی واحدها در استان انجام می شود ولی اجرای آن به نحو کامل و درست نیست.

وی همچنین بر لزوم توجه و نظارت بر قراردادهای کارگری اشاره کرد و ادامه داد: قراردادهای کم مدت باعث بی انگیزگی کارگران می شود، کارگر باید دلگرمی داشته باشد ولی قراردادهای موقت این دلگرمی را از او سلب می کند.

ضرورت جدی گرفتن سرمایه های انسانی

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان نیز بر ضرورت جدی گرفتن سرمایه های انسانی تاکید کرد و گفت: نباید شرایط طوری شود که نیروی کار، قید اشتغال در واحدهای تولیدی را بزند.

اصغر نجاری به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع کارگران اشاره کرد و افزود: توجه به معیشت و به رسمیت شناختن اعتراضات صنفی بدون برچسب زدن از نکات مهم سخنان مقام معظم رهبری بود.

وی به مصوبه افزایش دستمزد کارگران برای سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع موجی از نگرانی ها و اضطراب را برای جامعه در پی داشت.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با بیان اینکه تامین معیشت کارگران ضامن رشد تولید است، اظهار کرد: توجه به مسائل کارگری نباید منحصر به هفته کارگر باشد بلکه باید مسایل به صورت ریشه ای و ساختاری حل شود.

نجاری با بیان اینکه تشکل های کارگری باید در کنار هم قرار گیرند، خاطرنشان کرد: هر چه آسیب دیدیم از همین تشتت و پراکندگی در تصمیم گیری تشکل ها بوده است.

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، خواسته کارگران واحدهای تولیدی زنجان

لزوم استفاده از ظرفیت های قانونی برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان بر تلاش در جهت کمک به بهبود رفاه و حفظ سلامت کارگران تاکید کرد و گفت: بازرسی های منظم برای کمک به کارفرمایان برای رفع مشکل واحدهای تولیدی استان در جریان است.

طیب جعفری بر رعایت حداقل دستمزد کارگران و استفاده از ظرفیت های قانونی برای طبقه بندی مشاغل تاکید کرد و ادامه داد: ارتقای وضعیت معیشتی کارگران از اولویت های کمیسیون کارگری استان است.

وی با بیان اینکه تلاش داریم ضریب نفوذ اجرای طرح طبقه بندی مشاغل را در استان افزایش دهیم، گفت: معتقد هستیم تامین معیشت کارگران تاثیر مستقیمی در افزایش تولید دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه فرهنگ کار و تولید به عنوان یکی از پنج مسأله فرهنگی در نقشه مهندسی فرهنگی استان جاگرفته است، گفت: این امر نشان از رویکرد جدی استان در خصوص توجه به حوزه تولید و کارگران دارد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از برگزیدگان جامعه کارگری استان در بخش های مختلف تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha