تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی و شیرخشک

تهران - ایرنا - رئیس سازمان غذا و دارو از تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی و شیرخشک خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان غذا و دارو، سید حیدر محمدی افزود: یکی از مشکلاتی که در سال جاری در کشور وجود داشت و به نگرانی برای سازمان غذا و دارو هم تبدیل شده بود، آن است که تخصیص ارز ترجیحی برای تجهیزات پزشکی، بخشی از اقلام دارویی و شیر خشک تداوم پیدا کند تا با افزایش قیمت مواجه نشویم.

وی اظهارداشت: این نگرانی با دستور رئیس جمهور، پیگیری‌های معاون اول رئیس جمهور، همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برطرف شد و روز گذشته دستور تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی داده شد.

محمدی تصریح کرد: حسب اظهار مدیران بانک مرکزی، در حال حاضر نگرانی در خصوص تخصیص ارز به صنعت دارو نداریم و همانند سال‌های گذشته در اختیار شرکت‌ها قرار خواهد گرفت و امیدواریم بانک مرکزی پروسه تخصیص ارز را به حوزه سلامت تسریع بخشد.

بهینه‌سازی خریدهای تجمیعی در حوزه تجهیزات پزشکی

 رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی از هدف گذاری در راستای بهینه‌سازی خریدهای تجمیعی در حوزه تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: در این خصوص سامانه‌ای بزودی راه‌اندازی خواهد شد.

سیدحسین صفوی، در جلسه هم‌اندیشی تجهیزات پزشکی افزود: برای خریدهای تجمیعی در دنیا مدل‌ها و ساختارهای خاصی وجود دارد که قابل بررسی و مطالعه هستند و از آنها می توان برای خریدهای بهینه الگوبرداری کرد.

وی اظهار داشت: تعیین دقیق و کارشناسی مشخصات فنی در خریدهای تجمیعی تاثیر مستقیم بر ارائه خدمات سلامت به بیماران خواهد داشت. لذا استفاده از نظرات کارشناسی اساتید و کارشناسان در این حوزه بسیار مهم و حائز اهمیت است.

صفوی ادامه داد: هیات امنا در نظر دارد که نشست‌هایی در حوزه تجهیزات پزشکی داشته باشیم تا هم بازخورد از تجهیزات و ملزومات که در مراکز استفاده می‌شود، بگیریم و هم از نظرات کارشناسی جهت کمک به بهینه سازی خریدهای تجمیعی که به صلاح و صرفه کشور باشد، بهره‌مند شویم تا این تجهیزات به بهترین شکل برای بیماران استفاده شود.

به گفته وی، بحث نیاز سنجی دقیق تجهیزات سرمایه‌ای مورد اهمیت است؛ از طرفی با توجه به محدودیت ریالی و ارزی باید با دقت به این موضوعات پرداخت. اینکه تجهیزات خریداری شده در کمترین زمان به بهره‌برداری برسد و به نحو احسن مورد استفاده قرار گیرد، از اهدافی است که بیش از پیش با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی و کارشناسان به آن دست خواهیم یافت.

صفوی تصریح کرد: از موضوعات مورد گفتگو در جلسه هم‌اندیشی مسأله معرفی سامانه‌ای است که توسط هیات امنا توسعه یافته و چرخه خرید تجهیزات پزشکی از نیازسنجی تا نصب و بهره‌برداری را رصد خواهد کرد.

وی گفت: با همکاری و بهره‌مندی از نظرات مشورتی همکاران تلاش می‌کنیم تا تجهیزاتی که خریداری می شود از نقطه صفر تا ۱۰۰ ارزیابی شود. به عبارتی فرایند خرید، تحویل به دانشگاه، زمان نصب دستگاه، وضعیت نصب همچنین خدمات شرکت به لحاظ نصب و گارانتی ارزیابی و بررسی می‌شود و این موضوع در تصمیمات بعدی بسیار موثر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha