به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محسن کامیار مدیر عامل شرکت دانشبنیان توسعه سامانههای رایانه سماتوس به ارائه راهکارهای فناورانه و نوآورانه در حوزه اتوماسیون و خودکارسازی فرآیندهای سازمانی اشاره کرد و گفت: نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب پیوند یک سیستم جامع و یکپارچه برای مکانیزه کردن فرآیند های سازمان، گردش مکاتبات سازمانی، بایگانی و مدیریت اسناد سازمان مورد استفاده قرار میگیرد.
وی به توسعه این نرم افزار مبتنی بر فناوری متن باز اشاره کرد و افزود: سازمان الکترونیک پیوند شامل زیرسیستم های گردش مکاتبات، فرآیند ساز، گزارش ساز و آرشیو اسناد است. با مدیریت مکاتبات، در بستری الکترونیک، امکان مدیریت مکاتبات در سطح نامههای درون سازمانی و برون سازمانی برای کاربر فراهم میشود. کاربران با توجه به سطوح دسترسی و جایگاه سازمانی اعطا شده امکان ارجاع، عطف و پیرو، ثبت دستور، مهلت پاسخگویی، طرح فوریت و رده محرمانگی و مشاهده سابقه و گردش در سازمان و بایگانی، طبقه بندی و جستجو در میان اسناد سازمانی بر مبنای دسترسی های ارائه شده برخوردار می شوند.
این فعال حوزه فناوری به برخی از ویژگیهای کاربری این سامانه اشاره کرد و اظهار داشت: با استفاده از این سامانه میتوان به امکاناتی همچون دسته بندی نامه ها در سه دسته داخلی، صادره و وارده، پیاده سازی فرآیند امضای نامه و امکان امضا با قفل سخت افزاری، تعریف انواع عملیات خودکار مانند نیابت، ارجاع خودکار، تعریف انواع الگوهای چاپ، تبادل اطلاعات بین سازمانی، ثبت تمامی وقایع و رویدادها و امکان گزارش گیری مدیریتی دسترسی یافت.
کامیار، مهمترین ویژگی سامانه پیوند را همگام سازی سازمانها و شرکت های داخلی با استاندارهای جهانی دانست و افزود: قابلیتهای این سیستم موجب میشود تا سازمان ها بتواند علاوه بر بهینه کردن فرآیندهای موجود و مکانیزاسیون آنها، به طراحی و ترسیم فرآیندهای احتمالی و آتی در ساختار اداری نیز بیاندیشند. همچنین افزایش کارایی، دقت و کاهش خطاهای انسانی در امور اداری و نیز تحول در مدیریت و رصد امور مربوط به کارکنان و دریافت گزارشات مدیریتی در سازمان را بتوان مشاهده کرد.
وی به مخاطبان این سامانه نرمافزاری اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان های دولتی و خصوصی، شهرکهای صنعتی و شرکتها، دانشگاه های دولتی و غیر انتفاعی، بیمارستان ها و مراکز درمانی و بهداشتی تنها بخشی از مخاطبان بالقوه این سامانه به شمار میروند. استفاده از این سامانه، دستاورد چشمگیری برای مدیران صنایع، کارشناسان سازمان، کارکنان دبیرخانه و همچنین ارباب رجوع یک سازمان و در نهایت حفظ محیط زیست را به دنبال خواهد داشت.
این فناور با بیان اینکه امکان تعامل سازمانی و بین سازمانی فراهم شده است، تصریح کرد: در این نرم افزار با توجه به حلقه مفقوده نظام بروکراسی اداری از طریق وارد کردن مفهوم وظیفه به ساختار اسناد سازمانی، سعی شده تا از طریق ابزارهای هوشمندسازی امکان ارائه اطلاعات دقیق برای تصمیم گیری در حین تقسیم وظایف سازمانی در اختیار کاربر قرار گیرند.
کامیار با یادآوری اینکه این محصول کاملا تولید داخلی بوده و نسبت به نمونه های مشابه که از زیرساخت های خارجی استفاده می کند محدودیت توسعه و دسترسی ندارد، یادآور شد: ماژولار بودن و عدم نیاز به کد نویسی، تحت وب بودن، ارائه نسخه چند سازمانی مختص هلدینگ ها، عدم محدودیت و راهاندازی با حداقل نیاز سختافزاری ممکن را میتوان از مهمترین ویژگیهای سامانه پیوند دانست.
وی به ایجاد اشتغال در این شرکت دانشبنیان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر به طور مستقیم با زیر مجموعه های تحت پوشش برای حدود ۴۰ نفر اشتغال ایجاد شده است که امیدواریم با توسعه محصولات بتوانیم سهم بیشتری از اشتغال را در مجموعه ایجاد کنیم. همچنین به طور غیر مستقیم با قرارداد های فیمابین مشاوران و پیمانکاران مربوطه در زمینه توسعه محصولات فناور توانستیم در این امر تاثیرگذار باشیم.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان درباره نقش حمایتی دستگاههای اجرایی از جمله معاونت علمی و فناوری گفت: با پیگیری حمایتهای مالی مصوب شده و ابلاغ شده شرکت های دانشبنیان و همچنین پیگیری معافیت های مالیاتی پیش بینی شده از ادارات امور مالیاتی استان ها، فرآیندهای زمانبر و بروکراسی های اداری پیش پای شرکت های دانش بنیان تسهیل می شود.
نظر شما