۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۵۷
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85099377
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بازنشستگی پیش از موعد ۵.۳ میلیون بیمه شده در ترکیه در آستانه انتخابات

تهران- ایرنا- وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه اعلام کرد که با اجرای طرح تسهیل بازنشستگی پیش از موعد، در مجموع پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از بیمه شدگان در این کشور می‌توانند بازنشسته شوند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه صباح، دولت ترکیه در یک اقدام کم سابقه در آستانه انتخابات که منتقدان آن را تبلیغاتی خواندند، اعلام کرده که با ایجاد شرایط جدید، روند بازنشستگی افسران نظامی و کارکنان برخی مشاغل دولتی، کشاورزان، صنعتگران و تجار خرد در ترکیه تسهیل شده است.

بنا به اعلام این رسانه، در شرایط ویژه اعلام شده از سوی دولت ترکیه، همه کشاورزان می‌توانند به جای ۹ هزار روز سابقه بیمه (۲۵ سال سابقه کاری) با ۷۲۰۰ روز سابقه بیمه و ۲۰ سال سابقه بازنشسته شوند.

رسانه‌های ترکیه همچنین با انتشار بخشی از برنامه انتخاباتی «رجب طیب اردوغان» اعلام کردند که دولت وی قرار است با شرایطی ویژه، بیش از ۵۵۰ هزار کشاورز این کشور را بازنشسته و به آنها مستمری پرداخت کند.

بنا به اعلام روزنامه صباح، بازنشستگی پیش از موعد کشاورزان نیز مانند صنعتگران و تجار خرد است و آنها می‌توانند پنج سال زودتر از موعد، بازنشسته شده و ۲۰ درصد مستمری بیشتر دریافت کنند.

وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه با اشتباه خواندن همترازی فعالیت یک کشاورز و یا یک مغازه کوچک با پنج نفر بیمه شده با یک فعالیت تجاری بزرگ، اعلام کرد که کار فنی تصمیم دولت برای بازنشستگی پیش از موعد آغاز شده و همین اقدام موجب رضایت کشاورزان و صنعتگران و تجار خرد شده است.

«ودات بلگین» اضافه کرد: با این کار، برابری بین بازنشستگان در دو دوره اشتغال و بازنشستگی تضمین و با تامین کسری ۱۸۰۰ روزه حق بیمه از سوی دولت، شرایط برابری برای همه مستمری بگیران و بازنشستگان فراهم می شود.

ترکیه چهار نوع بازنشستگی از جمله بازنشستگی سن، معلولیت در اثر کار، از کارافتادگی و بازنشستگی عادی دارد و با اصلاحات تامین اجتماعی که در سال ۱۹۹۹ انجام شد، حداقل تعداد روزهای پرداخت مورد نیاز برای بازنشستگی پیش از موعد کارگران و کارمندان کشوری، ۹ هزار روز(۲۵ سال) و حداقل سن نیز برای زنان ۵۸ و مردان ۶۰ سال تعیین شده است.

ترکیه ۱۴ ماه می ۲۰۲۳ (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) شاهد برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی خواهد بود. انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha