به گزارش عصر سهشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی در درس خارج فقه خود همچنین افزود: سوال این است، مطهری چگونه مطهری شد؟ ایشان شخصیتی بود که خدا استعداد و حافظه قوی به او داده بود، اهل تهجد و نماز شب و مناجات بود.
وی ادامه داد: اما این ویژگیها برای مطهری شدن کافی نبود، چون این ویژگیها در خیلی از آقایان و علمای دیگر ما نیز بوده و است اما آنچه که مطهری را مطهری کرد این بود که مطهری خودش را عالم به زمانه کرد، زمان و نیازهای نسل خودش و حتی نسلهای بعد را شناخت و درصدد برآمد سهم بسیار بزرگی در برطرف ساختن این نیاز داشته باشد.
آیتالله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: وقتی ملاحظه کرد مساله حجاب مورد تردید و انکار واقع شده، و آن بیحجابی بسیار گسترده در زمان پهلوی رواج یافته، اقدام به پاسخگویی به شبهههای حجاب کرد.
وی افزود: مجلهای در آن زمان به نام زن روز منتشر میشد که عکسهای روی جلد آن بدترین و زشتترین شکل از بیحجابی بود و عریان بودن زن را ترویج میکرد، اما ایشان در همان مجله به مسائل و شبهههای حجاب پاسخ میداد و اینطور که نقل میکنند مورد انتقاد بسیاری از متدینان هم قرار میگرفت که شان شما نیست، شما نباید در این مجله مطلبی منتشر کنید.
وی بیان داشت: اما شهید مطهری میگفت مخاطب من خوانندگان این مجلهها هستند و باید موضوع حجاب را برای اینها حل کنم، افراد متدین که شبههای ندارند تا من بخواهم برای آنها حل کنم، بر همین اساس کتاب بررسی مساله حجاب را تالیف کرد.
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به وجود آثار مناسب درباره شبهههای حجاب افزود: آنچه جای ناراحتی و نگرانی دارد این است که تلقی برخی اندیشمندان این است که از آن زمان تا حالا کتابی در مساله حجاب به آن خوبی و با آن نگاه نوشته نشده، در حالی که راجع به آیههای حجاب و بررسی شبهههای حجاب کار شده، اگر کسی بگوید اصلا کاری نشده بیانصافی و خلاف واقع است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: اما آن نگاهی که این شهید داشت، نیاز مخاطب و زبان مخاطب و نسل خودش را درک میکرد و با همان زبان پاسخ میداد، این نکته مهمی است، گاهی ممکن است از ما سوالی راجع به حجاب شود و ما هم بر اساس مبانی فقهی جواب آن را بدهیم، جواب هم جواب کاملا درستی باشد اما ما به دنبال اقناع مخاطب، و بررسی زمینههای فکری و ذهنی مخاطب نباشیم تا در کنار این جواب فقهی آن ذهنیات را برایش حل کنیم، از این رو نتیجهاش این است که حرف ما را قبول نمیکنند، این نه فقط در باب حجاب بلکه در بقیه واجبات و محرمات نیز همینگونه است.
وی به بیان خاطرهای از شهید مطهری پرداخت و خاطرنشان کرد: این مطلب را تازه شنیدم، در آن زمان فیلمی در تهران درست کردند به نام محلل، به منظور استهزا موضوع محلل که حکم صریح آیه قرآن است، اینطور نیست که فقط در روایتها وارد شده باشد، خواستند با نمایش این فیلم دین را مسخره کنند، البته اهلسنت روی مبنای مقاصد الشریعه محلل را انکار میکنند و برخی از بزرگانشان تصریح به این مطلب کردهاند، ولی قصد سازندگان آن فیلم استهزا بود.
وی افزود: مرحوم آقای مطهری از برخی آقایان خواست این فیلم را ببینید جزئیاتش را برای من بیان کنید تا پاسخ بدهم.
آیتالله فاضل تصریح کرد: در مباحث فلسفی نیز آن زمان که حزب توده یک حزب بسیار قوی فکری و شاید هم نظامی و در حال تسخیر دانشگاهها بود، معروف بود که از قم هر کسی به دانشگاههای تهران میرود ظرف مدت کوتاهی تودهای میشود، این مرد اصول فلسفه و رئالیسم را تعلیقه میزند و شبهههای مارکسیستها را کاملا بررسی کرده و با قلم بسیار روان جواب میدهد که بسیاری از جوانان اندیشمند مذهبی گفتند این کتاب بود که ما را نجات داد و از گمراهی حفظ کرد.
وی با ذکر اینکه خصوصیت زمانشناسی بود که مطهری را مطهری کرد افزود: گاهی یک سرگذشتی را میشنویم و بعد میگوییم شخصیت تاثیرگذاری بود خدا رحمتش کند، در حالی که باید او را الگوی خود قرار دهیم و ببینیم، اکنون کجای تاریخ دین و کجای تاریخ علم و کجای تاریخ ایران قرار میگیریم؟ این خدای ناکرده خودبینی یا غرور یا عُجب نیستکاگر کسی این فکر را نداشته باشد ناقص است، هر کسی در هر کاری که است باید ببیند این وجودی که خدا به او داده منشا چه آثاری میتواند باشد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار خاطرنشان کرد: کار ما طلبهها دفاع از دین است، باید هرگاه که یک شبهه و اشکالی مطرح شود، جواب بدهیم و در این قضیه لااقل نباید کوتاهی کنیم. هر کسی به گذشتهاش مراجعه کند ببیند چند شبهه را جواب داده؟ دنبال بررسی چند مشکل از مشکلهای دینی نسل امروز بوده است؟ به بهانه همین مساله حجاب اغتشاشهایی در کشور واقع شد، اما پشت این قضیه توطئههای بسیار مفصلی برای تجزیه کشور و براندازی نظام اسلامی بود.
وی بر ضرورت تدوین تالیفات و پژوهشها درباره شبهههای حجاب تاکید کرد و گفت: جا داشت وقتی این مساله مطرح شد، حوزههای علمیه کار درستی انجام دهند.
وی ادامه داد: ما در همین چند ماهه برای مساله حجاب چه کردیم؟ بالاخره باید مطالبی مطرح بشود، نشستها و همایشهایی برگزار شود.
فاضل لنکرانی همچنین یادآور شد: شهید مطهری شخصیتی بود که زمان خودش را شناخت و عالم به زمانش بود و گرفتار منیت، خودبینی و ملاحظه اینکه انجام این کار شان من هست یا نیست نبود، در جایی که باید داستان راستان را بنویسد مینوشت، آنجا که باید در مجله زن روز مقاله بنویسد مینوشت، در جایی که باید به دانشگاه برود با استادان و دانشجویان بحث کند بحث میکرد، در جایی که باید منبر میرفت بر منبر میرفت، در همه مسائل حضور پررنگ داشت و نخستین شخصیتی بود که امام به او اعتماد داشت.
وی افزود: شخصیتی بود که هرچند به قول برخی از اهل فلسفه که در مسائل سیاسی وارد نمیشوند و میگویند فلسفه و سیاست ۲ قطب متضاد است، ولی این شخصیت در همه مسائل انقلاب محکم دنبال امام بود.
وی با اشاره به اینکه مرحوم مطهری پایههای اعتقادیاش را در دوران طلبگی محکم کرد گفت: وقتی به تهران رفت تاثیرگذار در دیگران بود و نه متاثر از دیگران! متاسفانه امروز آخوندهایی در این چند دهه به تهران رفته و در دانشگاهها حضور یافتند، اما به جای اینکه تاثیرگذار باشند اعتقادهای خودشان را هم خراب کردند، ولی مرحوم مطهری اعتقاداتش محکم بود.
آیتالله فاضل در ادامه بیان کرد: شاید این قضیه را شنیده باشید امام وقتی میخواست از پاریس به ایران بیایند قرار میشود اداره جلسهها در فرودگاه تهران و بهشت زهرا را مجاهدین خلق بر عهده بگیرند، یک ساعت قبل از حرکت امام با مرحوم حاج احمد آقا تماس میگیرد که آقای مطهری میگوید این کار را نکنید، حاج احمد آقا میگوید برنامه تنظیم شده و نمیشود کاری کرد، آقای مطهری گوشی را گرفته و به حاج احمد آقا میگوید از قول من به امام عرض کنید اگر مجاهدین خلق بخواهند اداره جلسه بهشت زهرا را بر عهده داشته باشند مطهری دیگر دنبال شما نخواهد بود.
وی اضافه کرد: مطهری که فانی در امام و همه هویتش از امام است اما چون این مبنا را از خود امام گرفته روی اعتقادش محکم میماند که ما یک انقلاب دینی کردیم و مجاهدین خلق اعتقاداتشان خراب است و التقاط سرتاسر فکر آنها را گرفته، از این رو نباید میداندار شوند، امام به حاج احمد آقا میفرماید برنامه را خودتان به عهده بگیرید و آنها نباید دخالت کنند. امام مرحوم مطهری را قبول داشت، به نحوی که پیشنهاد تشکیل شورای انقلاب که نظر مرحوم آقای مطهری بود را پذیرفت و کتابهای آقای مطهری را مورد تایید قرار داد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطها(ع) بیان داشت: ما طلبهها باید در وهله اول پایههای علمی و اعتقادی خود را در حوزهها محکم کنیم، اگر در اعتقادها ضعیف باشیم گرفتار لغزش میشویم، در همین قم بعضیها هستند که بر مبنای مقاصد الشریعه میگویند باید برای حجاب فکر دیگری کرد، اسم خودشان را عالم شیعی هم گذاشتهاند، مرحوم مطهری کسی بود که از دکتر شریعتی دعوت کرد برای تهران، ولی اول کسی که به مخالفت با او برخاست و گفت اسلام مارکسیستی و التقاطی را به جوانها القا میکند آقای مطهری بود، بر سر همین قضیه هم از حسینیه ارشاد که خودش از موسسان آن بود استعفا میدهد، مساله دین خیلی مهم است.
آیتالله فاضل لنکرانی همچنین با تاکید اینکه هنر یک طلبه این است که از اعتقادها و احکام محکم دفاع کند بیان کرد: دغدغه دفاع از دین جز شخصیت او بشود، این برای ما بالاترین ارزش است، عناوین دیگر همهاش فاقد ارزش است، رضوان خدا بر امام(ره) و همه شهیدان و مرحوم شهید مطهری و بهشتی و مراجعی که از شاگردان امام بودند مثل مرحوم والد ما که همگی رشحهای از افکار و وجود امام بودند.
نظر شما