۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85100104
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرونده ثبت جهانی سعدالسلطنه قزوین وارد مرحله نهایی شد

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰
کد خبر: 85100104
پرونده ثبت جهانی سعدالسلطنه قزوین وارد مرحله نهایی شد

قزوین - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: پرونده کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین برای ثبت جهانی در یونسکو (سازمان فرهنگی، علمی و آموزش ملل متحد) پس از موفقیت داوری های اولیه در کمیسیون های مربوطه وارد مرحله نهایی شد.

علیرضا خزائلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرحله نهایی داوری و اعلام نظر برای ثبت جهانی این مجموعه تاریخی که بزرگترین کاروانسرای شهرهای ایران به شمار می رود، تابستان امسال در اجلاس جهانی یونسکو به میزبانی عربستان برگزار می شود.

وی ادامه داد: با این اتفاق، میراث فرهنگی قزوین صاحب نخستین اثر جهانی خود در یونسکو خواهد شد.

این مسوول گفت: ثبت سعدالسلطنه قزوین در فهرست آثار جهانی بدون شک به پیشبرد چشم اندازهای استان در حوزه گردشگری و صیانت هرچه بهتر از آثار تاریخی کمک می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین یادآور شد: کارشناسان ارزیاب یونسکو پیش از این نیز برای بررسی مستندات پرونده این اثر برای ثبت در فهرست میراث جهانی از این مجموعه تاریخی بازدید کرده بودند.

پرونده ثبت جهانی سعدالسلطنه قزوین وارد مرحله نهایی شد

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین افزود: قلعه حسن صباح و باغستان سنتی قزوین از دیگر آثار تاریخی استان به شمار می روند که شانس حضور در فهرست میراث جهانی را دارا هستند.

به گزارش ایرنا، کاروانسرای سعدالسلطنه در اواخر دوران حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار و به دستور حاکم وقت قزوین، محمدباقر خان سعدالسلطنه اصفهانی بنا شد.

این کاروانسرا با دارا بودن بیش از ۶ هکتار وسعت به‌عنوان بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده درون شهری ایران شناخته و همچنین این بنا یکی از کامل ترین سراهای ایران محسوب می‌شود.

سرای سعد السلطنه را با نام‌های سرای سعدیه، بازارچه سعدالسلطنه و سرای سعادت می‌شناسند اما بیشتر شهرت این مکان سعدالسلطنه است نامی که از ابتدا باقرخان سعدالسلطنه بر روی آن قرار داد.

این مکان تا قبل از جنگ جهانی اول، یکی از بزرگترین کاروانسراهای کشور و پل ارتباطی آسیا و اروپا بود، در ایران سه نوع کاروانسرای درون شهری، خارج شهری و در بدو ورود شهری وجود دارد اما کاروانسرای سعدالسلطنه ترکیبی از همه این موارد است.

این مکان قبل از جنگ جهانی اول، برای اقامت‌های شبانه تجار و بازرگانان نیز مناسب بود، اما پس از جنگ جهانی اول، همراه با افول اقتصادی شهر قزوین، این مکان نیز از رونق افتاد و میزان تجارت در آن به شدت رو به افول کشیده شد.

درهای این مجموعه تاریخی باشکوه در سال ۹۲ پس از احیا و ساماندهی به روی گردشگران و علاقه مندان به میراث فرهنگی بازگشایی شد.

این مکان امروزه به یکی از بازارهای بزرگ صنایع دستی ایران تبدیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha