پاشنه آشیل‌ شوراها را دریابیم؛ از استخدام و دخالت در انتصاب تا واگذاری زمین

کرمان- ایرنا - گردهمایی شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای استان کرمان فرصت خوبی بود تا استاندار دیار کریمان گوشزد کند عملکرد این نهاد چطور زیر ذره بین قضاوت مردم است و باید مراقبت های لازم را بویژه در چند پاشنه آشیل این نهادهای مردمی به عمل آورند.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار روز چهارشنبه در همایش شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای استان کرمان هرچند تاکید داشت باتوجه به جمعیت و تنوع کار تخلفات شوراهای این استان بسیار اندک است اما در عین حال به چند پاشنه آشیل مهم بروز تخلف در این نهادها نیز اشاره و خطاب به اعضای شوراها تاکید کرد: در زمینه استخدام نیرو در شهرداری ها باید توجه کافی داشته باشیم که دچار اتهام نشویم.

وی همچنین افزود: اعضای شورا همچنین حق دخالت در عزل و نصب و واگذاری زمین را ندارند و قانون منع مداخله حتما باید رعایت شود تا بعدا دچار چالش و گرفتاری نشوند.

استاندار کرمان با بیان اینکه وابستگی به بودجه دولتی سم است گفت: شهرداری‌ها برای ایجاد درآمد پایدار حتما تفکر و برنامه‌ریزی و با مشارکت شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی خلق ثروت کنند.

به گفته فداکار شهرها ظرفیت های مختلفی دارند اما هنر، خلق ثروت از این ظرفیت هاست، البته برخی شهرها ظرفیت کمی دارند که دولت کمک می کند.

مراقب قضاوت مردم باشیم

وی تاکید کرد: اعتماد مردم به شوراها بزرگترین سرمایه است و ما می توانیم این مهم را با عملکرد خوب افزایش دهیم یا آن را ضعیف کنیم لذا در این زمینه مردم می بینند و قضاوت می کنند.

استاندار کرمان گفت: تخلفات شوراهای استان کرمان به نسبت جمعیت و تنوع کاری، بسیار اندک است، البته وجود حتی یک مورد تخلف هم زیاد است لذا باید از حیثیت شهرداری و شورا دفاع کنید.

فداکار با بیان اینکه خواسته های مردم متنوع شده‌ است اظهار داشت: امروز نیازهای مردم در شهر باید برطرف و خدمات رسانی شود اما توجه داشته باشیم مثلا خدمات فرهنگی و اجتماعی به آسفالت کردن معابر اولویت بیشتری دارد و به همین دلیل باید برنامه های متنوع فرهنگی و جشنواره هایی را نیز در کنار آسفالت معابر برگزار کنیم.

حمایت مدیریت شهری از طرح مسکن

وی با بیان اینکه شوراها و شهرداری به اجرای طرح مسکن ملی کمک کنند افزود: نهادهای حاکمیتی نیز حتما با شوراها همکاری و تعامل داشته باشند.

فداکار بیان کرد: آبرسانی به جنوب استان کرمان در حال انجام است و خریداری قیر و ماشین آلات نیز طبق برنامه انجام می شود.

وی ادامه داد: در برخی شهرهای تازه تاسیس باید به تشکیل ساختار شهرداری در شهرهای جدید کمک کنیم.

فداکار تاکید کرد: حق آلایندگی معادن واریز شده و سعی کردیم از وجود این ظرفیت استفاده کنیم و به شوراها کمک شود.

وی تاکید کرد: امروز نگاه‌ و تقاضای مردم به سمت شوراهاست اما گاهی نباید طوری صحبت کنیم که انگار هیج اتفاقی در شهر و روستا نیفتاده است.

مشکل گاز در جنوب

استاندار کرمان با اشاره به برخی گلایه ها درباره کمبود سیلندر گاز در جنوب کرمان تصریح کرد: در شهرهای جنوبی استان کرمان لوله کشی گاز انجام شده‌ است، حتی گاز به درِ منازل و گلخانه ها رفته اما از آن استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: حتی برخی دستگاه های اجرایی نیز لوله کشی گاز را انجام نداده اند که اگر انجام شود بار بزرگی از دوش دولت برداشته می شود.

فداکار با اشاره به وجود مشکلات در شمال و جنوب کرمان بیان کرد: در رفسنجان به دلیل اینکه فقط خیرین مدرسه می سازند و دولت فعالیتی ندارد، سرانه آموزشی کمتر از بعضی از شهرهای دیگر استان است.

استاندار کرمان اظهار داشت: ظرفیت های محیطی معادن و گردشگری مورد استفاده قرار گیرد بویژه در بحث گردشگری بومگردی ها فعال شوند.

وی خطاب به شهرداران و اعضای شورای شهر استان کرمان گفت: برای برگزاری برنامه های فرهنگی با محوریت مساجد برنامه داشته باشید، بویژه برای بانوان که نیمی از جمعیت جامعه هستند نیز باید برنامه های مختلف و مفرحی وجود داشته باشد.

فداکار افزود: امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی پارک ها ساماندهی و بازسازی شود و در بحث معماری شهری نیز حتما دقت لازم را به کار گیرید.

وی بیان کرد: در بحث اتباع خارجی ساماندهی در حال انجام است، اما مراقبت ها انجام می شود.

افزایش ۲ برابری بودجه شوراهای استان کرمان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان نیز گفت: افزایش ۲ برابری بودجه شهرداری های استان از ۶۵ هزار میلیارد ریال به ۱۲۳ هزار میلیارد خوشحال کننده بوده، در حالی که بودجه عمرانی این استان ۴۰ هزار میلیارد ریال طی سال گذشته بوده و این افزایش بودجه نشان دهنده ارزش کار شهرداری هاست.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی بیان کرد: در انتخاب شهردار شرایط باید احراز شود که بر اساس قانون انجام می شود و قانون اجازه داده که هیات وزیران شرایط احراز را اجرا کند.

وی با اشاره به سطح علمی بالای اعضای شوراهای شهر و روستای استان کرمان اظهار داشت: توجه قانون کمک به شهرداران است و تعاملات شهرداران با دستگاه های اجرایی موجب رونق و توسعه است.

تحقق کامل بودجه شوراها در سال ۱۴۰۱

علی شهسواری مدیرکل دفتر امور شهرداری های استانداری کرمان نیز گفت: سال گذشته بیش از ۶۵ هزار میلیارد ریال بودجه شهرداری های استان کرمان تصویب و به طور کامل محقق شده است.

وی افزود: سال گذشته بیش از پنج هزار مصوبه به کمیته های انطباق شهرداری های استان کرمان ارسال شد که از این میزان بیش از چهار هزار و ۱۸۸ هزار مصوبه معادل ۷۲ درصد از مصوبات با قانون مطابقت داشتند.

به گزارش ایرنا همایش شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای استان کرمان به میزبانی شهرداری و شورای اسلامی شهر رفسنجان در تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) برگزار شد و تعدادی از شهرداران و اعضای شوراهای شهر استان نیز به بیان نظر، مشکلات و پیشنهادهای خود پرداختند.

همچنین استاندار کرمان در جریان حضور برای این همایش، با حضور در منزل شهید احمد پاکار از شهدای دفاع مقدس با خانواده این شهید دیدار و از آنان تجلیل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha