۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85100177
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اقدام تحریک‌آمیز آمریکا علیه روسیه با اعزام نیرو به فنلاند

تهران- ایرنا- هفته‌نامه نیوزویک گزارش داد آمریکا ممکن است بزودی با امضای یک توافق همکاری دفاعی، نیروهایش را به پایگاهی در نزدیکی مرز روسیه با فنلاند اعزام کند؛ اقدامی که از تلاش‌های تحریک آمیز واشنگتن علیه روسیه پرده بر می‌دارد.  

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تلاش آمریکا برای اعزام نیرو به پایگاهی در فنلاند که به نوشته هفته نامه «نیوزویک» بستگی به موفقیت توافق همکاری بین هلسینکی و واشنگتن دارد، بخشی از تلاش های واشنگتن است که نه تنها دست از تحریم مسکو برنداشته و کشورهای دیگر را ترغیب به تحریم می کند بلکه با دخالت در امور کشورهای همسایه، مسکو را وادار به واکنش می کند.

نیوزویک در گزارشی نوشت: روزنامه هلسینکی سانُمات به نقل از میکائیل آنتل معاون سیاسی وزیر خارجه فنلاند عنوان کرد که مذاکرات درباره توافق همکاری دفاعی جدید بین این کشور و آمریکا ممکن است اجازه ساخت یک ساختار نظامی مهم را در خاک فنلاند ارائه دهد. این توافق پیشنهادی سلاح های هسته ای را پوشش نمی دهد.

آنتل که ریاست مذاکرات دوجانبه در پایتخت فنلاند را برعهده دارد مدعیست این توافق، عضویت اخیر فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تقویت خواهد کرد.

این مقام فنلاندی اظهار داشت، توافق همکاری جدید این اجازه را می دهد که نیروهای آمریکایی وارد فنلاند شوند و امکان سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها از طریق منابع مالی اختصاص یافته از سوی کنگره به پنتاگون را فراهم می کند.

هر گونه توافق نهایی در این زمینه به تایید پارلمان نیاز دارد و به نوشته روزنامه هلسینکی سانمات انتظار می رود مذاکرات دو کشور در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه یابد.

فنلاند در نهایت در ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت) گذشته به بهانه تهاجم روسیه به اوکراین به ناتو پیوست.

هر چند اکثر فنلاندی ها طرفدار عضویت در ناتو بودند، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آنها در مورد حضور نیروهای خارجی اختلاف نظر دارند. نظرسنجی در ماه ژانویه (دی/ بهمن) که توسط شبکه MTV فنلاند انجام شد، نشان داد که فقط ۳۹ درصد از پاسخ دهندگان از استقرار یک پایگاه دائمی ناتو حمایت کردند.

متی پسو (Matti Pesu) محقق ارشد موسسه روابط بین‌الملل فنلاند، به هفته نامه نیوزویک گفته است که هلسینکی حضور نظامی آمریکا در فنلاند را - حتی در مقیاس کوچک - در تلاش‌های گسترده‌تر برای جلوگیری از تهاجم روسیه، مهم ارزیابی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha